Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022

Startat av Fritte74, 10 mars 2021, 13:50:34 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Buzzlover

Inom kort kommer en större omläggning behövas vid Helenelund station för linje 178, 523 samt 613
https://www.sollentuna.se/trafik--resor/infrastrukturprojekt/tvarbana-till-helenelund/
Ska bli spännande att se hur den alternativa färdvägen kommer lösas.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

igel

Så här står det på trafikverkets sida:
CitatGång- och cykeltrafik och bussar kommer att kunna passera under byggtiden.

https://www.trafikverket.se/helenelund

Antar att det inte kommer att behövas några alternativa färdvägar, utom möjligtvis någon enstaka dag, och då lär 178/613 gå Torshamnsgatan och skippa hållplatserna Silverdals kapell, Anhaltsvägen och Helenelunds station.

Ulf Berlin

Någon som vet om det har börjat att hända saker där ännu?/Ulf

F.Å

Nej inget ännu. Enligt länken till Trafikverket pågår upphandling av entreprenör.

buskörare

När släpps den fastställda förändringen?

Tror inte 681 kommer kortas av, men är såklart nyfiken på om det trots allt blir så.

Hade i så fall hellre sett att den vände vid Ellboda, många som åker dit nu. Många ur 681-mått mätt alltså.

igel

Vad är det för klientel man har där nu, eller är det bara svampplockare.

buskörare

Det är väl mest fd narkomaner/alkoholister vad jag hört. Och endel som jobbar där.


igel


buskörare

Det var väl dock väntat att man struntade i den, med tanke på återgången till Hamngatan/Eriksövägen i Vaxholm.

Buzzlover

Ja det blev en del förslag som inte kom längre.
698:ans vardags-avgång försvinner inte men den blir omdragen, så där blev bara halva förslaget verklighet.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

IvveRivve004

Det stod ingenting om att 405 skulle sluta gå till Hornsberg, att 484:an skulle läggas ned eller att 71:an skulle gå till Hästhagen istället för Jarlaberg heller. Det är skönt att Hornsbergsborna inte blir av med ytterligare en busslinje sen buss 50 försvann därifrån (jag tycker personligen att man hade kunnat förlänga den idag rätt trista linjen 69 till Hornsberg). Det är också skönt att 484:an blir kvar eftersom sjöstadsborna under högtrafik inte behöver ta 71:an eller 469:an till Värmdövägen och byta till en överfull 474. Det är också skönt att länken mellan Jarlaberg och Sickla udde blir kvar. Men att de inte tänker lägga ner av 403:an gör mig besviken. Som jag tidigare skrivit hade jag helst sett en ny busslinje som går mellan Jarlaberg och 74:ans tidigare ändhållplats på Krukmakargatan via Nacka Forum, Sickla köpkvarter, Hammarby sjöstad, Skanstull och Södersjukhuset, där den ersätter dagens 71:a och 74:a. Buss 71 i sin tur går till Hästhagen och ersätter buss 403 medan buss 74 får en ändrad sträcka från Skanstull via Gullmarsplan och Sköntorp till Valla torg i Årsta där den ersätter busslinje 164 som läggs ner. Jag har alltid retat mig på att det sen Tvärbanan förlängdes till Sickla inte finns någon bussförbindelse från Södra station och Skanstull till Sickla köpkvarter.

KollekLover

Är det någon som vet varför 142:an ska sluta stanna vid Kristallvägen mot Älvsjö? Stod inget om det i trafikförändringsdokumentet.

Vet inte vad jag tycker om det nya formatet på tabeller med det är väl positivt att man får en överblick över alla hållplatser först
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v615.pdf

https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v624.pdf

660 har en annan design på hållplatslistan
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V660.pdf

igel

Ser ut som om väldigt många av Transdevs linjer har den annorlunda designen, den är för övrigt samma som den spårbundna trafiken.