Försvinner samtliga dubbelledbussar i Gbg?

Startat av janjoh, 25 oktober 2020, 14:46:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bussarna från 2011 är ju snart tio år gamla, och det är väl inget nytt i den här branschen att bussar i den åldern börjar få så lågt marknadsvärde att de i princip blir osäljbara. Speciellt gällande linjevagnar som gått trafik och slitit hårt i stordriftstrafik varje dag i ett helt decennium.
Det lär bli samma sak i Stockholms län i samband med operatörsbytena 2021-2022, gällande vanliga B9S, där de nyaste nu nått samma ålder, dvs 2011 års modell. De är på tok för gamla för Östeuropa, de går inte att sälja till Kazakstan, och inga andra svenska län vill ha ålderstigna lågentéledvagnar med sidmotor på landsbygden. Då blir det nog lång kö till skroten i Hölö.

Knallhatt


Joakim Wahlberg

Skulle det gå att ta bort mittdelen och göra om bussarna till vanliga ledbussar annars?
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Lars-Håkan_E

Allt går ju men det är knappast någon ekonomi i en sådan ombyggnad, det är ju inte lika enkelt som att korta av en B10M ledbuss genom att hänga av släpet direkt.

Ersa

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 30 oktober 2020, 21:53:30 PM
Skulle det gå att ta bort mittdelen och göra om bussarna till vanliga ledbussar annars?

Som jag redan varit inne på: En tio år gammal B9S är lika lågt eftertraktad och svårsåld, även i normallängd. Andrahandsmarknaden för denna modell är kraftigt begränsad, inte bara i andra länder, utan även i Sverige.

janjoh

De här bussarna skulle ju dock behövas nu i pandemin som nödvändigt vid förstärkning till spårvagns- eller stombusstrafiken. Så dumt att skrota bussar som visserligen är slitna men välfungerande. De där elhybrid ledbussarna Volvo 7900 som också idag trafikerar på linje 16 och 58 är bara något plastskräp och tar hälften så många passagerare.

Fredrik Gelin

Problemet är dock att dubbelledbussarna och ett antal andra bussar inte längre får köra i stan pga miljözonen från och med nyårsdagen.
I Stockholm är situationen snarlik även om det där inte finns några dubbelledbussar.
Hur det ser ut i övriga städer med miljözoner vet jag inte, men jag förmodar att det finns ett stort antal bussar i hela landet som inte klarar utsläppskraven för Euro 6 i nuläget.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


igel

Problemet är ju att politiker har valt att införa miljözoner i mer eller mindre varje stad i Sverige. I många andra EU länder är det endast städer som är stora på riktigt som har miljözoner.

Sundås

Nja, att det finns miljözoner i "varje stad" är väl ändå att ta i.

I dagsläget är det följande som har:

Stockholm
Göteborg
Malmö
Mölndal
Uppsala
Helsingborg
Lund
Umeå

Mölndal och Göteborg är väl att betrakta som sammanhängande, så sju städer då..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa


janjoh

Ja jag anser inte att de bussarna med Euro 5 i Göteborg sprider ut speciellt mycket avgaser i staden och inte är miljövänliga. Så ja, det är ett problem med såna zoner och framförallt ett resursslöseri att skrota fungerande ledbussar när de behövs bussar för att sprida ut passagerare i vinter. Jag tror man ska sluta fokusera på enskilda saker i en stad utan ta det i ett sammanhang vad som behövs just nu.

VincentJkpg

Vad du anser och vad som är verklighet måste ju inte vara samma sak. Du kan ju inte se eller lukta dig till hur mycket skit de faktiskt släpper ut. Skillnaden mellan 5 o 6 ligger ju främst i mängden partiklar som på senare tid pekats ut som mycket hälsovådliga. Jag tycker i alla fall det är bra att begränsa ytterligare med tanke på hur mycket avgaser man utsätts för i de flesta av Sveriges innerstäder. Folkhälsan kommer före den ekonomiska och miljömässiga belastningen som miljözonerna innebär tycker jag.

Sundås

Sverige har iallafall valt en rimligt modell vad gäller miljözoner. Det är möjligt för städerna att införa miljözoner, men de ska ske enligt samma modell som är beslutad nationellt. I en del andra länder är det ju helt olika regler i olika städer..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

John P

Vad gäller för fordon som körs på förnyelsebart bränsle, så som t.ex HVO, RME eller Ecopar?

För länge sedan visade någon en bild på en äldre buss vid Cityterminalen i Stockholm , ( troligen var bussen från tidigt 90-tal eller slutet 80-talet).                                               Detta var nog kanske 5 år sedan, så bussen i fråga var ej klassad som veteranfordon, veteranfordon får vad jag förstått famföras i miljözoner!?

Det hävdades då att bussen fick framföras i miljözonen p.g.a att den kördes på miljöbränsle tror det i detta fallet var Ecopar, om så är fallet borde ju även dubbellederna (för de körs säkerligen på HVO eller RME) även efter årskiftet få framföras i miljözonen,  om man ser till miljözonsreglerna, eller!?                                                                                   

Rent generellt tycker jag att man från statens sida kunde ge en allmän dispens för alla Euro 5 fordon att få framföras i miljözonen även under 2021. Väldigt många bussbolag kämpar för sin överlevnad i detta speciella läge, att investera i nya bussar eller uppgradera till Euro 6 är nog något som kan bli tufft för många, att ge en generellt dispens vore dock lätt.  Om det p.g.a miljözonsregler inte är möjligt att framföra dubbellederna i Göteborg borde man även här ge en dispens för dessa då läget, som sagt,  är väldigt speciellt. Bra om de som faktiskt måste åka kollektivt kan göra det på ett tryggt sätt, viktigt att försöka få till en högre kapacitet i kollketivtrafiken, upplever folk att det är trångt ombord riskerar många reseneärer att förloras till andra färdmedel mer långsikigt och inte bara under pågående pandemi.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

F.Å

Enligt lagtexten undantas endast gas och etanol, vilka är tillåtna till utgången av 2025.