SL E1 vid Gärdet 1983

Startat av Gunnar D, 31 mars 2020, 14:36:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



E1 6998 inväntar avgångstid från Gärdet T-stn i mars 1983. Representant för Göteborgs Spårvägar informerar sig om bussens egenskaper.

Mvh Gunnar

AL


S Svensson

E1 har inte varit ledbuss men det handlar om en dragvagn till en ledbuss som utförts som enkelbuss. Jag tittade på denna då den var under tillverkning.
Innebär att bakaxel och vissa delar av komponenterna är förstärkta.  Vill minnas det var två sådana bussar som var under tillverkning.

roggek

Enligt uppgift ägs bussen sedan 2019-09-29 av Partybussar Sthlm AB.
https://biluppgifter.se/fordon/DBY698#owner-anchor

Det måste ju inneburit att bussen byggts om till dieseldrift?

Leyland

Citat från: S Svensson skrivet 31 mars 2020, 23:56:20 PM
E1 har inte varit ledbuss men det handlar om en dragvagn till en ledbuss som utförts som enkelbuss. Jag tittade på denna då den var under tillverkning.
Innebär att bakaxel och vissa delar av komponenterna är förstärkta.  Vill minnas det var två sådana bussar som var under tillverkning.

Ja, 6998 och 6999

Niclas Wennerlid

Citat från: roggek skrivet 01 april 2020, 05:15:48 AM
Det måste ju inneburit att bussen byggts om till dieseldrift?

Eller så är Partybussar ute efter reservdelar som är kompatibla med de bussar de redan har, ex rutorna.

// Niclas

Ted Selander

Trevlig bild! Fick tillfälle att köra den ett år senare, den 21 mars 1984 på just tur 19 (två varv).

Måns Johannesson

Det var väl 6998 som byggdes om till hybriddrift? Däremot vet jag inte om den någonsin gick i trafik som sådan eller om den bara fungerade som provbuss.

/Måns