Wasatrafik 1938, 1943

Startat av 1896, 14 mars 2016, 07:51:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

1938: www.fotobus.msk.ru/photo/917075/

Om jag minns rätt, så hade Wasatrafik i Hälsingland 5 st sådana här för landsbygdstrafik, 1926-27, 1938 och 1943-44, vad var det för växellådor i dessa ? Manuell, Scanias G7 variant eller automat ? Wasatrafiks 4 st i Dalarna hade ju blandat, en automat, en G7 variant och två manuella. (Har inte räknat med 1878, men den var manuell.)

1943: www.fotobus.msk.ru/photo/1347551/

Enligt SBH så har alla fem lika dan växellåda, men jag vet inte om jag litar på det.

Lars-Håkan_E

Ur dåvarande Swebus register

0903 GS771 CAG
0913 GS771 CAG/CS 7
0915 GA781R
0922-0924 GAV771 (fel)
0936-0937 GS771 CAG
0945 GS771
0948-0949 GS771 CAG/CS 7

Förmodligen konverterades ytterligare någon CAG till CS 7. Vet att minst två konverterade provades/visade i Östersund innan konverteringen av K113 påbörjades på Jämtlandsbuss.

0922-0924 anges som GAV771 i Swebus handlingar men som GS771 i SBH, det är helt klart att det INTE är GAV771 eftersom motorn INTE är tvärställd :-)

1896

Jag kan inte Scanias beteckningar för olika växellådor, men 1911, (0922) hade den där G7 varianten, med kort växelspak fast monterad vid förarstolen, 1912-13, (0923-24) hade manuell låda, och 1902, (0913) som jag glömde, hade halvautomat med den där panelen i instrumentbrädan som valde växel åt föraren som bara hade att trampa på kopplingspedalen.

Så av din lista Lars, tolkar jag det så här:

1926-27 (0936-37) manuell.
1938 (0945) manuell ?
1943-44 (0948-49) halvautomat.

Har jag fattat rätt då ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 mars 2016, 10:22:30 AM
Jag kan inte Scanias beteckningar för olika växellådor, men 1911, (0922) hade den där G7 varianten, med kort växelspak fast monterad vid förarstolen, 1912-13, (0923-24) hade manuell låda, och 1902, (0913) som jag glömde, hade halvautomat med den där panelen i instrumentbrädan som valde växel åt föraren som bara hade att trampa på kopplingspedalen.

Så av din lista Lars, tolkar jag det så här:

1926-27 (0936-37) manuell.
1938 (0945) manuell ?
1943-44 (0948-49) halvautomat.

Har jag fattat rätt då ?

Halvautomat kommer forumläsarna att förknippa med Wilson och det var det inte :-)

Flera av bussarna som levererades med GS 771 CAG blev ombyggda med Comfort Shift på samma sätt som ett antal av Jämtlandsbuss K113 vanHool:er.

Det intressanta är huruvida det levererades någon med normal 10 växlad låda med Golvspak eller om någon konverterades från CAG till Golvspak?

Enligt SBH så fanns det bara två varianter vid leverans, GS771 CAG resp GA automat.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 mars 2016, 12:47:54 PM
Halvautomat kommer forumläsarna att förknippa med Wilson och det var det inte :-)

Flera av bussarna som levererades med GS 771 CAG blev ombyggda med Comfort Shift på samma sätt som ett antal av Jämtlandsbuss K113 vanHool:er.

Det intressanta är huruvida det levererades någon med normal 10 växlad låda med Golvspak eller om någon konverterades från CAG till Golvspak?

Enligt SBH så fanns det bara två varianter vid leverans, GS771 CAG resp GA automat.


Det du kallar för Comfort Shift, är det lådan utan växelspak men med kopplingspedal ?

Vad står /CS 7 för ?

Greger Larsson

Scania CK levererades väl inte med annat än CAG eller helautomat, fanns det verkligen någon med manuell(långspak)?, låter som en märklig ombyggnad i så fall.

Lars-Håkan_E

CS/Comfort Shift är växelspak i konsol på förarstolen, ett antal byggdes om från CAG till detta utförande med normalt 3 växlar spärrade i originallådan.
CAG är den ursprungliga automatiken med joystick på panelen
Bägge dessa har normal kopplingspedal.

Vad gäller långspak tror jag precis som Greger inte att någon byggdes i detta utförande, däremot har jag sett flera lastbilar och en buss som konverterats i o m de tidvis stora problem CAG lådan gav

j-a

Även Erlandssons trafik 99 MOY 216 byggdes om från CAG till CS

1896

Den enda bussen av dessa i dalarna som hade CAG det var 1902 (0913).

Och den enda i Dalarna som hade Comfort Shift det var 1911 (0922).

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 15 mars 2016, 11:06:42 AM
Den enda bussen av dessa i dalarna som hade CAG det var 1902 (0913).

Och den enda i Dalarna som hade Comfort Shift det var 1911 (0922).

Hade övriga GS 771 med golvspak?

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 mars 2016, 13:15:05 PM
Hade övriga GS 771 med golvspak?

Ja, 1878, (0903) 1912-13 (0923-24).

1904 (0915) hade automatlåda.