Air Shuttle:s körtid?

Startat av Robert Brink, 13 februari 2016, 11:51:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: Peter Elmheden skrivet 13 april 2016, 14:25:55 PM
Söker man på Air Shuttles bussar så ser man att de numer ägs av "OFGRULIA TRANSPORT & PERSONAL, OFP A " i Bromma.

Det företaget brukar ha sina bussar ute på större tågersättningar på somrarna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

Citat från: Peter Elmheden skrivet 13 april 2016, 14:25:55 PM
Söker man på Air Shuttles bussar så ser man att de numer ägs av "OFGRULIA TRANSPORT & PERSONAL, OFP A " i Bromma.

Företaget förbereder väl sig inför sommarens ersättningstrafik i Stockholm skulle jag gissa på därav övertagandet av bussarna från Air Shuttle. Detta företag, Ofgrulia, har många anställda förare som inte förstår att det finns individer som är intresserade av bussar utan istället börjar dom bli hotfulla när man tar en bild av en buss som ägs av samma företag, tyvärr.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ersa

Citat från: AdmirT skrivet 13 april 2016, 18:54:56 PM
Detta företag, Ofgrulia, har många anställda förare som inte förstår att det finns individer som är intresserade av bussar utan istället börjar dom bli hotfulla när man tar en bild av en buss som ägs av samma företag, tyvärr.

Om man inte presenterar sig och meddelar sitt syfte är det väldigt lätt att irritation, oförståelse och missöden inträffar om en kamera riktas rakt mot folk. Nu är det ju givetvis inte alltid man kan presentera sig innan, men ni förstår bilden*. Det är ju inte direkt så att körskolorna på teorilektionerna lär ut om "individer som är intresserade av bussar".

* pun always intended

AdmirT

Citat från: Ersa skrivet 13 april 2016, 19:16:29 PM
Om man inte presenterar sig och meddelar sitt syfte är det väldigt lätt att irritation, oförståelse och missöden inträffar om en kamera riktas rakt mot folk. Nu är det ju givetvis inte alltid man kan presentera sig innan, men ni förstår bilden*. Det är ju inte direkt så att körskolorna på teorilektionerna lär ut om "individer som är intresserade av bussar".

* pun always intended

Ja, men presenterar man sig ändå och vem man är så hjälper det tyvärr inte när det gäller dessa utvalda förare speciellt när de rycker i en och försöker ta kameran och anser "att man är ute efter att sätta dit förarna som kör" genom att ta bilder av någon märklig anledning.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 13 april 2016, 19:16:29 PM
Om man inte presenterar sig och meddelar sitt syfte är det väldigt lätt att irritation, oförståelse och missöden inträffar om en kamera riktas rakt mot folk. Nu är det ju givetvis inte alltid man kan presentera sig innan, men ni förstår bilden*. Det är ju inte direkt så att körskolorna på teorilektionerna lär ut om "individer som är intresserade av bussar".

Just det här företaget är tyvärr något utöver det vanliga när det gäller graden av hotfullhet. Man får inte ens chansen att presentera sig innan det görs försök att rycka kamera, fotolista mm ur ens händer. Förklaringar hjälper inte heller, utan efter en stund tillkallas fler råbarkade gaphalsar som söker upp en och hotar med polisanmälan. Jag visste inte att Admir också hade drabbats, men att vi oberoende av varandra har nästan exakt samma erfarenheter av företaget säger ju ganska mycket om deras beteende...
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 13 april 2016, 23:13:56 PM
Just det här företaget är tyvärr något utöver det vanliga när det gäller graden av hotfullhet. Man får inte ens chansen att presentera sig innan det görs försök att rycka kamera, fotolista mm ur ens händer. Förklaringar hjälper inte heller, utan efter en stund tillkallas fler råbarkade gaphalsar som söker upp en och hotar med polisanmälan. Jag visste inte att Admir också hade drabbats, men att vi oberoende av varandra har nästan exakt samma erfarenheter av företaget säger ju ganska mycket om deras beteende...

Då kan det bli en spännande sommar i nordvästsektorn! :o

Lars_L

Men det kanske inte är så konstigt. Ett företag som rekryterar förare bara till att köra ersättningstrafik under högsommaren, eller kring loven, lär väl knappast få de mest efterfrågade förarna i Stockholmsområdet. Det kan nog vara en och annan där som fått sluta hos någon av de större operatörerna på grund av olämplighet. Kanske efter många anmälningar från passagerare. Nu är inte detta något försvar, men kanske en förklaring till oviljan att bli fotograferad. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ulf Berlin

Då får man väl gå ca 100 m från närmsta hållplats så kommer man undan
den problematiken.../Ulf

AdmirT

Citat från: Tommy E skrivet 13 april 2016, 23:13:56 PM
Just det här företaget är tyvärr något utöver det vanliga när det gäller graden av hotfullhet. Man får inte ens chansen att presentera sig innan det görs försök att rycka kamera, fotolista mm ur ens händer. Förklaringar hjälper inte heller, utan efter en stund tillkallas fler råbarkade gaphalsar som söker upp en och hotar med polisanmälan. Jag visste inte att Admir också hade drabbats, men att vi oberoende av varandra har nästan exakt samma erfarenheter av företaget säger ju ganska mycket om deras beteende...

Där ser man! Då var inte jag den enda som blev utsatt av dessa chaufförer.

Citat från: Lars_L skrivet 14 april 2016, 08:16:55 AM
Men det kanske inte är så konstigt. Ett företag som rekryterar förare bara till att köra ersättningstrafik under högsommaren, eller kring loven, lär väl knappast få de mest efterfrågade förarna i Stockholmsområdet. Det kan nog vara en och annan där som fått sluta hos någon av de större operatörerna på grund av olämplighet. Kanske efter många anmälningar från passagerare. Nu är inte detta något försvar, men kanske en förklaring till oviljan att bli fotograferad. 

Jag håller med här faktiskt, det är sjukt hur dom beter sig men tyvärr är det sant..

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 april 2016, 10:35:03 AM
Då får man väl gå ca 100 m från närmsta hållplats så kommer man undan
den problematiken.../Ulf

Tyvärr så gjorde undertecknad detta men när förarna gjort ett varv och sedan återvänt till Spånga i mitt fall så blev det parkeringsbromsen och 3-4 st kom gåendes och skrek "varför tar du kort" och "ta bort bilden annars slår vi sönder kameran" så det ekade ända bort till Gullmarsplan. Riktigt pinsamma är dom som skämmer ut sig så där bland folk, usch. Dom flesta hade nog tur att jag hade tålamod och höll mig i skinnet efter hur dom betedde sig.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ersa

Citat från: AdmirT skrivet 14 april 2016, 10:47:41 AM
Tyvärr så gjorde undertecknad detta men när förarna gjort ett varv och sedan återvänt till Spånga i mitt fall så blev det parkeringsbromsen och 3-4 st kom gåendes och skrek "varför tar du kort" och "ta bort bilden annars slår vi sönder kameran" så det ekade ända bort till Gullmarsplan. Riktigt pinsamma är dom som skämmer ut sig så där bland folk, usch. Dom flesta hade nog tur att jag hade tålamod och höll mig i skinnet efter hur dom betedde sig.

Egentligen ska sånt rapporteras både till SL och Nobinas HK, då företaget i fråga lejts in som underentreprenör åt Nobina för ett SL-uppdrag. Det är viktigt att uppdragsgivarna får veta hur det fungerar ute i trafiken. Även i den tillfälliga ersättningstrafiken.
Tyvärr har jag både sett och upplevt liknande saker trots att jag arbetat. En favorit av dem är spottloskan jag fick på min buss sedan jag påpekade till en förare på ett av de fyra stora bolagen att det inte var speciellt lämpligt att man aggressivt står och tutar på andra förare (som höll på att justera/rangera två bussar) inne på en bussterminal. Så egentligen är jag inte ett dugg förvånad.

Tommy E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 april 2016, 10:35:03 AM
Då får man väl gå ca 100 m från närmsta hållplats så kommer man undan
den problematiken.../Ulf

Snarare behöver man ta på sig kamouflagekläder och gömma sig i närmsta buskage med teleobjektiv...

Citat från: Ersa skrivet 14 april 2016, 11:24:29 AM
Egentligen ska sånt rapporteras både till SL och Nobinas HK, då företaget i fråga lejts in som underentreprenör åt Nobina för ett SL-uppdrag. Det är viktigt att uppdragsgivarna får veta hur det fungerar ute i trafiken. Även i den tillfälliga ersättningstrafiken.

Efter incidenten jag var inblandad i skrev jag till både SL och Nobina och påpekade att detta företag skämmer ut dem inför allmänheten, men det verkar inte ha fått någon effekt (vilket jag inte heller förväntade mig).
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 14 april 2016, 11:24:29 AM
Egentligen ska sånt rapporteras både till SL och Nobinas HK, då företaget i fråga lejts in som underentreprenör åt Nobina för ett SL-uppdrag. Det är viktigt att uppdragsgivarna får veta hur det fungerar ute i trafiken. Även i den tillfälliga ersättningstrafiken.
Tyvärr har jag både sett och upplevt liknande saker trots att jag arbetat. En favorit av dem är spottloskan jag fick på min buss sedan jag påpekade till en förare på ett av de fyra stora bolagen att det inte var speciellt lämpligt att man aggressivt står och tutar på andra förare (som höll på att justera/rangera två bussar) inne på en bussterminal. Så egentligen är jag inte ett dugg förvånad.

Det ska nog mycket till för att det ska leda till åtgärder från beställaren, den dag någon eller några bussfotografer blir misshandlade och media tar upp saken kanske det händer något, annars är bussfotografer knappast dem man prioriterar.

Att man inte vill vara med på bild kan ju ha många orsaker, alltifrån privata sådana till andra mer intressanta skäl, det räcker ju att bläddra igenom alla fina bilder där de flesta bussar dokumenterats och publicerats och knappa in resp reg nr för att hitta en del spännande läsning, med det inte sagt att just åkaren som nämns i denna tråd har förekommit i dessa fall.