Råsta-minnen ca 1970 - Förare, tjänstemän o entusiaster...

Startat av WalleW, 06 september 2015, 18:41:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

Det skulle vara trevligt att få kontakt med personer som hade anknytning till Råsta-garaget kring 1970, vi var ju ändå rätt många anställda där.

Många av oss är pensionärer nu och kanske "flydde brottsplatsen" med tiden, men det borde finnas några som kanske besöker detta forum ibland och vill lufta lite minnen från den tiden. Vi var ju många med fasta tjänster, bl a på linje 515 och Arlanda-trafiken, som satt på Kompe´s restaurang en trappa upp och berättade historier med varierande substans och sanningshalt över en kopp kaffe, ofta i väntan på att TM skulle ropa ut a-nummer och namn när vi gnetade och satt passning.

Någonstans har jag sett en bild på en av de ordinarievagnar jag hade på min fasta tjänst 1515/1516, en Volvo B58M H&S 1+1+1 med SL inv nr 6826 skyltad med linje 520, men jag minns inte var jag såg den. På "min" tid hade den "bara" SJ inv nr 826. Den andra ordinarievagnen var en likadan med nr 827. När någon av dessa stod  på verkstad var det Raketer som gällde.



Volvo B655 Råsta-raket


I bästa fall kunde man tjata till sig en CF76:a till kvällsdelen av tjänsten, vilket muntligt uppskattades av många trogna resenärer.
Någon annan medlem på forumet som kan erinra sig bilden jag hänsyftar till..?       / M v h Walle


WalleW

Hello Greger...
...och stort tack för den här bilden som är bättre än den jag såg tidigare men inte minns var. Nu blev jag jätteglad  :D!

Det blev många timmar och minnen på linje 515 bakom ratten i den här B58:an med Wilson-låda och mycket snabba bakdörrar. Linje 515 gick då från Esplanaden i Sundbyberg via Råsunda - Haga Norra - Norrtull - Sveaplan och Odenplan till Norra Bantorget (gamla spårvägs-slingan). Körtid: helst någon minut under 20... ;D

Jag är inte helt säker, men jag tror att den här bilden är tagen på baksidan av verkstaden - tvätthallen - vagnhallen på Råsta. Skyltningen här, 523, är en Sollentuna-linje.

Ännu en gång, stort tack..!   Med vänlig hälsning   Walle

Nisse Bökelund

Hej Walle.
Själv började jag på Råsta 22/2-71, då SL tagit över och sexan tillkommit framför vagnsnummret. eftersom jag bodde efter 515'ns linjesträckning så var det den linjen
som jag ville köra. Min första fasta tjänst blev 1521-1522 ( som ingen annan ville ha ) för 1522 var så sen, började vid 18 tiden och slutade med två varv på 595.
Jag satt också ofta uppe i lunchrummet en trappa upp och fikade. Vid passning ( reserv ) gick det nog mer en en kopp. påtåren var ju billigare så man kunde sitta och nöta
på samma kopp hela passet. Jag kan inte minnas ditt namn så här på rak arm, men jag minns Olle och Catrine, Nalle och så Rasmus  samt många som jag inte minns namnet på.
Mitt namn kanske är lättare att minnas, för Bökelund är vi inte så många som heter.
På bassidan kommer jag ihåg SopOlle, Kallebagg och Pelle kubiken med alla sina lotter. 1979 gick jag över till Färdtjänsten som så många andra.  Efter en kort tid som lastbilschaufför så blev det 25 år som Tågvakt/tågvärd på SJ, Citypendeln, Stockholmståg innan jag gick i pension 2009.
Hälsningar Nisse.

WalleW

Hej Nisse!
Trevligt att Du svarade på mitt "anrop"...
Jag minns Ditt efternamn men får inte fram rätt ansikte till det, ni var ju flera Nissar där, bl a Nisse Karlsson som senare blev utbildningschef. Jag lämnade de fasta tjänsterna ungefär i samma veva som Du började. För min del blev det tjänst i Flygvapnet sju år framåt och därefter egna lastbilar. Men jag körde extra och var fast lördags-söndagsextra i många år och var gillade särskilt ledvagnarna med van Hool-kaross, både i linje- och Arlanda-utförande. Inget skrammel och vibrerande där inte.

På vår tid var det Gunnar Höijer och Sune Pys-Pys Nilsson som ansvarade för att det blev chaufförer av aspiranterna, tillsammans med bl a S A E Svensson och Roland som senare råkade ut för en svår trafikolycka. Jag minns också de personer Du nämner plus några till, Rademo och Gotlands-Ivan. Skaderegleraren Westman behövde jag bara träffa en gång, efter ett missförstånd med höger-regeln, men det var ju dessvärre några förare som i hade klippkort hos honom...
Det var ett gäng "profiler" (20-minuters-ligan) som körde på 515 och jag kan inte minnas alla. Men Stellan Harpe, Lois, Lasse Andersson, Lappen, Tage, Brännis, Freyman, Viktor Tjurin, Nisse Westman och Bengt Mähler (senare personal-ansvarig) glömmer man inte i brådrasket. Inte det gamla Arlanda-gänget heller, med Stickan och Majsan i täten...

Vi kan ju hoppas att några fler hör av sig på forumet... Ha det så bra så länge!  M v h  Walle

K R

Citat från: WalleW skrivet 06 september 2015, 18:41:11 PM
...
Någonstans har jag sett en bild på en av de ordinarievagnar jag hade på min fasta tjänst 1515/1516, en Volvo B58M H&S 1+1+1 med SL inv nr 6826 skyltad med linje 520, men jag minns inte var jag såg den. På "min" tid hade den "bara" SJ inv nr 826. Den andra ordinarievagnen var en likadan med nr 827...

Hej!

Den efterlysta bilden på 6826 kanske var den i följande tidigare tråd på forumet (med 6899 som bonus...):

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49253.0

Åtminstone två detaljer har förändras vid jämförande studier av bilderna på 6826...

Vad gäller 6827 var det den enda H80 som saknades i förteckningen över SL:s bussar anno 1/1 1981
i den av SvOf då utgivna publikationen.
De övriga 149 st var emellertid förtecknade med sina respektive garagetillhörigheter Råsta, Kallhäll och Åkerby.

mvh K R

WalleW

Hej K R!
Ja, Du har så rätt, den bilden var det! Man tackar och bockar!
Beträffande inv nr 827 / 6827 kan det möjligen vara den som nära på skrotades då Roland (som jag nämnde i mitt svar till Nisse Bökelund) råkade ut för den otäcka olyckan, jag tror det var i Häggvik. Jag minns inte vilket år det var, men det känns ändå som om det inte stämmer riktigt i tiden...

Som kuriosa kan jag nämna de två övnings-vagnarna på Råsta, en B58M H&S Wilson med inv nr 905 / 6905 och en B58M SKV manuell med inv nr 731 / 6731. Båda hade dubbel-kommando vad gällde färdbromsarna och extra utvändiga speglar för instruktörens uppsikt bakåt.
På en Arlanda-vagn, inv nr 771 / 6771, B58M SKV manuell med överväxel, visade hastighetsmätaren ca 20 km/h för lite. Den var nog rikets snabbaste buss på den tiden. Någon felrapport om detta syntes aldrig till... :)

Som tillägg till den tråd Du hänvisade till kan jag nämna att jag såg en bo-konverterad helt vitmålad H80 inbackad på en liten skogsväg strax utanför Östhammar så sent som för 14 dagar sedan. Reg numret var HOO XXX, hann inte se mer. Den stod där några dygn, sedan var den borta...   /  Walle

K R

Hej!

Hmm, en vit husbusskonverterad f d H80? Torde nog vara 6887, FOO168.
(Kuriöst nog hade alla H80 antingen A eller F som första bokstav i sitt "nya" regnr).

Vad gäller det "gamla" numret hade alla H80 regnr i BB-serien utom den första vagnen, 6796, som innehade regnr B481.

mvh K R

WalleW

Citat från: K R skrivet 07 september 2015, 15:42:37 PM
Hej!

Hmm, en vit husbusskonverterad f d H80? Torde nog vara 6887, FOO168.
(Kuriöst nog hade alla H80 antingen A eller F som första bokstav i sitt "nya" regnr).

Vad gäller det "gamla" numret hade alla H80 regnr i BB-serien utom den första vagnen, 6796, som innehade regnr B481.

mvh K R

Jadå, kan säkert ha varit FOO, jag hann bara se halva reg-skylten i ögonvrån. Det är en 90-sträcka... :) !     /  M v h   Walle

WalleW

Hej Nisse!
Ja, Pelle Kubiken var en slug filur, ofta trevlig och klurig, men han visade inte alltid trevligt sätt mot vare sig chaufförer eller resenärer. Han åkte nog på en vinge då och då p g a det.
Det var kul med hans Poker-lotter som gav vinst från 17 till 21 poäng. De allra flesta slutade skrapa när de fick 17 med två öppnade flikar. Av misstag råkade jag öppna en till och där fanns en trea, d v s 100 kr till mig! Jag tillämpade det här ett tag och vann mycket, men till slut blev Pelle misstänksam och ville inte sälja fler lotter till mig, de var alltid "slut". Men fem minuter senare, uppe på Råsta-fiket, fanns det plötsligt gott om dem...

Han var också biljett-kontrollant från tid till annan. Vid ett tillfälle fick jag en inblick i hans arbetssätt. En mamma med en lite pojke steg på i Hagalund och satte sig längst fram, pojken ville se när jag körde. Vid Haga norra steg Kontroll-Pelle ombord och skred genast till verket. Då åkte barn 6 år och under gratis i vuxens sällskap.

- Jaha ja, inledde Pelle och plirade på pojken, - vad har vi här då? Två vuxna kan jag tro...
- Nej, sa mamman och visade biljetten, - pojken åker gratis...
- Jaha ja, ja du verkar ju vara en rar grabb, sa Pelle och rufsade pojken lite i håret och tillade,  - Så du är sex år du...
- NÄE, sa pojken förnärmat,  - jag är faktiskt sju och ett halvt..!

Resten förstår vi ju...   /   M v h   Walle

Nisse Bökelund

Hej Walle.
Jo då Pelles lotter kommer jag ihåg. 21-lotterna vann jag inte så mycket på, fick jag 17 någon gång så
skrapade jag oftast en ruta till och blev tjock. Pelle sålde även boklo**er där man kunde slå ihop vinstsummorna
och jag fick ihop till en djur och naturserie som jag faktiskt har här i bokhyllan bredvid mig. Men den mesta turen
hade jag när han sålde lotter på väggklockor och klockradioapparater. Det fanns dom som inte ville köpa någon lott om jag hade köpt någon.
Vi ett tillfälle satt jag mittemot en tjej i matsalen då dragningen skulle ske. Då hon såg att jag hade en lott så frågade hon om jag inte ville
byta lott med henne, ok sa jag och vi bytte lott och jag vann en klockradio på hennes lott. Naturligtvis så gav jag henne vinsten.
Hälsningar Nisse.

Hasse L

Här kommer en reprisbild på 6827 som omnämndes tidigare i tråden.
527:ans slinga vid Fornboda blev klar i början av hösten, så under sommaren -71 backvände vi ännu vid Täby vägskäl (liksom vid Fornboda för de få turer som fortsatte dit). Oftast körde man ju Raket eller Capitol på Sollentunalinjerna, men till detta omlopp hörde antagligen även körning på den tyngre linje 526, Karolinska - Edsberg.

WalleW

Jag får tacka och bocka för bilden på "min" 827 / 6827.
Då har jag fått båda mina ordinarie-vagnar på linje 515 på bild. Jag letar nu efter bild på en Arlanda-vagn (770 - 782 tror jag) men har ännu inte hittat någon så bra som de på 826 och 827.
Stort tack!
/   M v h   Walle