Scania Vanhool Jumbo

Startat av 1896, 07 december 2014, 14:28:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896


Staffan Sävenfjord

Om du menar van Hool Jumbo på Scania-chassi så fanns denna:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=7927

Men det tycks ha varit den enda om inte någon importerats begagnad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Det är nog korrekt det, en Vistadome (på BR 145 chassi till BussBengt) och så en Jumbo (på BR 116 chassi till Linjebuss), den senare var ju f.ö inte en normal Jumbo till utseendet :-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 december 2014, 22:03:48 PM
Det är nog korrekt det, en Vistadome (på BR 145 chassi till BussBengt) och så en Jumbo (på BR 116 chassi till Linjebuss), den senare var ju f.ö inte en normal Jumbo till utseendet :-)

Var det den som hade liksom en upphöjning i taket bakom förarplatsen? Alltså ungefär som på Delta 400 (en sådan som var med vid Måbødalsolyckan).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2014, 22:09:52 PM
Var det den som hade liksom en upphöjning i taket bakom förarplatsen? Alltså ungefär som på Delta 400 (en sådan som var med vid Måbødalsolyckan).

Japp, ska se om jag hittar en bild på den. På det sista året jag bodde invid dåvarande E4 i Sörberge var den en ibland förekommande gäst på linjen Sundsvall-Ö-vik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 december 2014, 22:14:17 PM
Japp, ska se om jag hittar en bild på den. På det sista året jag bodde invid dåvarande E4 i Sörberge var den en ibland förekommande gäst på linjen Sundsvall-Ö-vik.

Jag hade ju en bild på den i skokartongen. Takhöjningen var alltså ungefär vid bussens mitt. Men det var inget Vistadom-tak. Hur ett sådant såg ut kan studeras på bussen som står till höger i bilden.

Uppenbarligen kördes bussen i SL-trafik när bilden togs. Ett slags tidig lågentréturist??  :)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

saurer

nja ,låg entre vet jag inte, det var väl standard höjd på den  tiden
Fanns det någon fler "stufen hochdecker" från Vanhool på den tiden
Setra var väl först med riktigt höga turistbussar  med S200 från början av 1970talet
sedan hade ju setra ett par S 150 panorama med samma "stufenhochdecker"
och inte att förglömma Drögmöller DP256 i Bröderna Lindströms färger
Frågan är om Vanhoolen är inspererad  av dessa drögmöllers som borde ha varit i Linjebuss ägo vid den här tiden

Staffan Sävenfjord

Citat från: saurer skrivet 08 december 2014, 14:47:44 PM
nja ,låg entre vet jag inte, det var väl standard höjd på den  tiden
Fanns det någon fler "stufen hochdecker" från Vanhool på den tiden
Setra var väl först med riktigt höga turistbussar  med S200 från början av 1970talet
sedan hade ju setra ett par S 150 panorama med samma "stufenhochdecker"
och inte att förglömma Drögmöller DP256 i Bröderna Lindströms färger
Frågan är om Vanhoolen är inspererad  av dessa drögmöllers som borde ha varit i Linjebuss ägo vid den här tiden

Två frågetecken och en smiley borde väl ha antytt att jag inte var helt allvarlig när jag skrev lågentréturist. Ett begrepp som för övrigt aldrig funnits. Men det var väl ett eller två trappsteg till den bakre avdelningen i bussen precis som i en lågentrébuss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2014, 15:02:33 PM
Två frågetecken och en smiley borde väl ha antytt att jag inte var helt allvarlig när jag skrev lågentréturist. Ett begrepp som för övrigt aldrig funnits. Men det var väl ett eller två trappsteg till den bakre avdelningen i bussen precis som i en lågentrébuss.

Det är tre olika fönsternivåer i bussen och om jag minns rätt så var det teatersittning med lutande golv
Det kanske Greger eller någon annan "kustbo" kan bekräfta?

saurer

skämt åsido ,men frågan kvarstår ,varför en så speciell kaross
kanske efter drögmöller bussarna eller för att de fick bättre bagage utrymme i bakre delen eller bara design eller passagerarkomfort med teatergolvet ?

Visade du Staffan inte en Norsk lågentre turistare för ett tag sedan

Staffan Sävenfjord

Citat från: saurer skrivet 08 december 2014, 17:39:38 PM
Visade du Staffan inte en Norsk lågentre turistare för ett tag sedan

Det var inte jag som visade bilden men jag minns också att jag såg en sådan bild. Det var väl någon av våra norska vänner som visade den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 december 2014, 22:03:48 PM
Det är nog korrekt det, en Vistadome (på BR 145 chassi till BussBengt) och så en Jumbo (på BR 116 chassi till Linjebuss), den senare var ju f.ö inte en normal Jumbo till utseendet :-)

Någon som kan uppbringa en bild på Vistadomen ?  ???

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 december 2014, 22:07:28 PM
Någon som kan uppbringa en bild på Vistadomen ?  ???

Finns hos Uffe R

1896