Huvudmeny

"NextRide"

Startat av Ingwar Åfeldt, 17 november 2013, 01:26:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Här i Phoenix, där jag bor, finns det en informationssystem som kallas NextRide. Det kan fritt översättas med Nästa buss eller Nästa spårvagn. Varje hållplats har ett specifikt femsiffrigt nummer som anges på en skylt vid respektive hållplats.




Med hjälp av en mobiltelefon kan sedan en person som kommer till en hållplats få fram tidpunkten för när nästa buss/spårvagn kommer till den hållplatsen genom att slå ett angivet telefonnummer för muntligt besked eller sända ett SMS och ange hållplatsens nummer och få ett omedelbart svar med tidpunkten. Om flera linjer angör hållplatsen anger man också aktuellt linjenummer. Tidpunkten anges i verklig tid eller, om den ligger mer än 15 minuter framåt i tiden, så anges tidtabellstid. En fylligare information på engelska finns här http://www.valleymetro.org/nextride.

Finns det några liknande system i svenska städer?


M v h
Ingwar

Harald Nordius

Jag har för mig att det fanns ett SMS-gränssnitt till realtidssystemet i Göteborg, men det marknadsfördes nog inte så mycket. Man gick in för displayer i vindskydden i stället:



Om man har en smartphone så finns det en app där man kan söka resor, få information om störningar och få avgångstider från en viss hållplats. Den senare tjänsten heter "Nästa tur" men man får faktiskt flera avgångar. Man välja alla linjer, en viss linje eller som nedan alla linjer mot ett visst mål:



Här har jag valt att få tiden som tidtabellstid med eventuell avvikelse. Man kan även få tiden som minuter från nu. Knappen "Bevaka" går till en tjänst där man kan beställa bevakning av en viss avgång, så att man får ett meddelande om den är försenad över en gräns som man själv kan sätta.

Walter

Ja och antalet städer där man visar realtiderna på skyltar direkt vid des törre hållplatserna ökar.

Jag gillar Skånetrafikens nya funktion där man i appen kan prenumerera på störningar för valda linjer eller sträckor samt vilka tider man vill ha info. Är bussen jag ska åka med 5min sen eller mer kommer det upp i min telefon utan att jag aktivt behöver söka efter infromationen. Fungerar rätt bar faktiskt. Det enda är när en tur är helt inställd, då hänger inte funktionen från realtidsbevakningen med utan det måste antagligen läggas in manuellt i systemet att turen helt uteblir och då kan det ta lite tid.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ingwar Åfeldt

Tack för informationen! Tyvärr finns det ingen app som täcker Phoenix, annars har ett flertal av de största städerna här sådana som på olika sätt visar när buss/spårvagn/tunnelbanetåg kommer och dess aktuella position. Att visa informationen på displayer vid respektive hållplats tror jag inte skulle gå så bra här med tanke på vandalisering.

Olof Lagerkvist

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 november 2013, 05:38:49 AM
Tack för informationen! Tyvärr finns det ingen app som täcker Phoenix, annars har ett flertal av de största städerna här sådana som på olika sätt visar när buss/spårvagn/tunnelbanetåg kommer och dess aktuella position. Att visa informationen på displayer vid respektive hållplats tror jag inte skulle gå så bra här med tanke på vandalisering.

Det är ett problem även i Sverige på många håll. Men tar man t ex Västtrafik-skärmen som finns på bild i den här tråden så är dom väldigt rejält byggda och har visat sig motstå en hel del angrepp. Man kan också enkelt felanmäla dom genom att ta en bild på klisteretiketten och e-maila in till Västtrafik.

I Sverige, liksom i de flesta andra länder i Europa och många storstadsområden i USA, Canada, Australien, Sydafrika m m, finns också öppen (eller mer eller mindre öppen) tillgång till databaserna för de utvecklare som anmäler intresse. Det har gjort att det utvecklas en hel del egna appar och liknande här och var.

Befinner man sig inom Sverige och har smartphone med GPS och någorlunda modern webbläsare kan man t ex använda min mobilwebbtjänst för att få information om avgångar från de fem närmsta hållplatserna. Nu finns det inte realtidsinformation annat än i främst de tre storstadslänen, men ändå, i andra fall visas tidtabellstider istället.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-