Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.

vt_koll

Någon som vet hur prisskillnaden var mellan vinnande anbud och nummer två i de båda SL-upphandlingarna? Man undrar ju lite om Transdev har prisdumpat bara för att slå sig in SL-världen men det behöver ju absolut inte vara så.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2018, 08:51:55 AM
Används i princip bara i tätorters stadstrafik, ja. Stockholm är väl det enda länet i Sverige där man tvångsmässigt har glykolramper runtom på landsbygden. I Umeå har man stadsbussarna inomhus och enbart luftslang inkopplad.
Man behöver bara titta på depåerna en bit från länsgränsen i Knutby och Alunda för att hitta landsbygdsdepåer där laddsladd (modell motorvärmarsladd) är det enda som behövs.

Det kanske är så nu, ja. Saker förändras ju.

Lars_L

Citat från: vt_koll skrivet 21 juni 2018, 09:16:56 AM
Någon som vet hur prisskillnaden var mellan vinnande anbud och nummer två i de båda SL-upphandlingarna? Man undrar ju lite om Transdev har prisdumpat bara för att slå sig in SL-världen men det behöver ju absolut inte vara så.

Finns väl förvisso inget skäl för dem att prisdumpa. Är ju väl etablerade i Sverige och har ju tidigare haft trafik i Stockholm. Däremot låter ju 200 miljoner på 110 vagnar som relativt lågt räknat. Förvisso är det få produktionskilometer på linjerna och de är koncentrerade till i huvudsak ett par pendeltågsstationer men det är ändå relativt mycket trafik även på helger och kvällar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredrik Gelin

Det har även i Stockholm funderats på om Glykolramperna kan ersättas. Det har talats om att SL i framtiden bara skall stå för luft och eventuellt laddning på ramperna.
Nu lär det nog inte hända något revolutionerande på den fronten i närtid, men funderingarna finns iaf hos Trafikförvaltningen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


1896

Apropå upphandlingarna i Linköping & Norrköping, vilka tänkbara entreprenörer finns för Spårvagnarna i Norrköping ?

www.ostgotatrafiken.se/info/upphandlingar

Fredrik Gelin

Transdev, Keolis och Arriva ligger ju nära till hands, men det finns säkert fler.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


1896

http://www.svenskkollektivtrafik.se/globalassets/svenskkollektivtrafik/dokument/natverk-och-moten/upnat/upphandlingsschema-sverige-rapport-2017-2022.pdf

Norra Örebro, med trafikstart Augusti 2020, är det Lindesberg & Kopparberg ? Står "Del 1", sedan har du en "Del 2" med trafikstart i December 2022. Däremellan finns Södra Örebro med trafikstart December 2021. Om dessa upphandlingar genomförs, då är det väl i praktiken bara stadstrafiken i Örebro som återtagits i kommunal regi ?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 21 juli 2018, 10:33:02 AM
Var det inte Örebro region också?

Vad är "Örebro region" för område? Hela länet, eller bara grannsocknarna runtom tätorten?

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2018, 10:59:59 AM
Vad är "Örebro region" för område? Hela länet, eller bara grannsocknarna runtom tätorten?

Runt Örebro stad menar jag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob med C

Vad har Arriva för trafikområde kvar i Stockholm efter senaste upphandling?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Nico

Citat från: Jacob med C skrivet 03 augusti 2018, 00:15:08 AM
Vad har Arriva för trafikområde kvar i Stockholm efter senaste upphandling?

De har dels kvar Norrort, dvs. Danderyd, Täby, Vaxholm samt Österåker under avtalsområde E20 block 2. I det avtalet ingår även Roslagsbanan. Här kommer upphandling att ske 2020 med ny trafikstart 2021. Detta då optionen om förlängning inte utlöstes.

Sedan finns även det avtal som kallas E20 block 1 kvar. I det ingår Bromma samt Råsta vilket innefattar stora delar av Västerort å ena sidan samt Solna, Sundbyberg, delar av Järva samt södra Sollentuna. Utöver det så omfattar det avtalet även Tvärbanan, Nockebybanan samt Saltsjöbanan. Upphandling här blir först 2023 med trafikstart 2024.

Sedan behöll de ju som sagt Mälaröarna i.o.m. att de vann E32... med ny trafikstart 2019.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus

Region Gotland har upphandlat skolskjuts i Visby-området och Bergkvara buss är vinnare. Någon som vet hur många fordon? Jag tror det är ett kort avtal för visst ska väl all busstrafik för Gotland upphandlas i höst i ett stort paket?

Lars-Håkan_E

Citat från: Magnus skrivet 03 augusti 2018, 21:59:07 PM
Region Gotland har upphandlat skolskjuts i Visby-området och Bergkvara buss är vinnare. Någon som vet hur många fordon? Jag tror det är ett kort avtal för visst ska väl all busstrafik för Gotland upphandlas i höst i ett stort paket?

5
1, 2 eller 3 år
Ja inom en treårsperiod (skulle ju egentligen gjorts i fjol höst)

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 augusti 2018, 10:50:07 AM
5
1, 2 eller 3 år
Ja inom en treårsperiod (skulle ju egentligen gjorts i fjol höst)


Tror ni Nobina vill tillbaka till Gotland ?