Vilken buss kan detta vara?

Startat av Janne Rickman, 20 april 2013, 06:57:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Ljunggren

Citat från: Uffe E skrivet 21 maj 2013, 23:30:59 PM


Reproducerad bild av 2547. Troligen samma vagn som stod bortom rälsbussarna i Nås.


Det har du rätt i.  Syns ju bl a på de snedställda fönstren framtill.

Med vänlig hälsning

Christian

BengaB40

Hej! På väg via räls till Vislanda för skrotning? I Motorhistoriskt Magasin nr. 6, 2009 finns en bild av denna buss tillsammans med en annan särling, en Maudslay/H&S/1949 också övertagen av SJ 1955 från JGÖ i ett reportage skrivet av Per-Börje Elg med arkivbilder från Magnus Knutsson! Missa inte samtidigt den utmärkta historiken, skriven av Jan G, om motorbussen i Sverige under 110 år, i samma nr.! Hälsn. BengaB40

S Svensson

Citat från: BengaB40 skrivet 22 maj 2013, 16:26:22 PM
Hej! På väg via räls till Vislanda för skrotning? I Motorhistoriskt Magasin nr. 6, 2009 finns en bild av denna buss tillsammans med en annan särling, en Maudslay/H&S/1949 också övertagen av SJ 1955 från JGÖ i ett reportage skrivet av Per-Börje Elg med arkivbilder från Magnus Knutsson! Missa inte samtidigt den utmärkta historiken, skriven av Jan G, om motorbussen i Sverige under 110 år, i samma nr.! Hälsn. BengaB40
POB kan bara se regbokstav W.
SJ byggde en ändkaj när verkstaden byggdes i Kinna.
Till denna kaj kom nya personbilar Volvo 444 och traktorer från Eskilstuna.Dessutom bussar till och från verkstaden.
SJ Nytt skrev om en turistbuss som byggdes om till godsbuss och som gick i Jönköping. Min förmodan är att det är den buss som visas. Normalfallet så sändes bussar inte på landsväg utan på järnväg. Jag var inte själv så gammal att jag antecknade vilka bussar som kom och gick. Men jag har ett minne av att en sönderslagen buss med turistfärg (mer grönt i front än linjevagnar) kom till Kinna.

Ca 1979 lastades minst två Scania CF på järnvägsvagn för att transporteras bort. Troligen var den ena 4078. Vart vet jag inte.