Huvudmeny

VL-buss

Startat av Staffan A, 24 oktober 2007, 13:07:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan A

VL-buss klarar inte av sitt arbetsmiljöansvar för de anställda. Skyddsombuden har därför lagt "arbetsmiljö- stopp" vilket har under eftermiddagen bekräftats av Arbetsmiljöverket. Verkets krav, för att häva stoppet, är att vissa turer skall ha väktare. Händelsen har rapporteras i Radio Göteborg, Riksradion, GP och Borås Tidning.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1675741

Ersa

Intressant artikel som speglar verkligheten på många ställen i detta land. Det verkar som att varken skolan eller föräldrarna klarar av att ta ansvar för eleverna när de befinner sig mellan skolan och hemmet.

Jag fattar inte att ungdomar i högstadieåldern ännu inte verkat förstått att om man provocerar och bråkar med andra människor, så leder detta till konsekvenser för dem själva. Kan de inte gå fram och mucka gräl med någon på stan istället? T.ex ett gäng arga fotbolllsupporters vars lag just förlorat en match? Då får de ju bråk, precis som de verkar vilja ha.  ;)

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 24 oktober 2007, 15:20:32 PM
Intressant artikel som speglar verkligheten på många ställen i detta land. Det verkar som att varken skolan eller föräldrarna klarar av att ta ansvar för eleverna när de befinner sig mellan skolan och hemmet.

Jag fattar inte att ungdomar i högstadieåldern ännu inte verkat förstått att om man provocerar och bråkar med andra människor, så leder detta till konsekvenser för dem själva. Kan de inte gå fram och mucka gräl med någon på stan istället? T.ex ett gäng arga fotbolllsupporters vars lag just förlorat en match? Då får de ju bråk, precis som de verkar vilja ha.  ;)

Detta är och kommer att fortsätta i hela landet om inte någon ansvrig politiker tar sitt ansvar och ser till att ungdommarna får något att göra på sin fritid.I skåne har undommar i Ödåkra och en Malmöstadsdel hållt på länge. I Ödåkra kommer det ta länge innan bussarna kommer köra sin ordinarie linjeväg, tråkigt men sant.
I branschen 37 år

Jo

I aftonbladet står att läsa: "Det handlar om ett 20-tal busshållplatser på linjer till och från Rävlanda som hoppas över. På morgonen kör bussen förbi hållplatserna på väg mot Rävlandaskolan och på eftermiddagen hållplatserna på väg från skolan. Trafiken åt andra hållet går som vanligt. "

Frågan är hur man ska lösa det rent praktiskt om ligisterna fortsätter att stiga på men man vägrar släppa av dem. Resultatet blir väl bara att man nödöppnar dörren när bussen stannar eller saktar in för något hinder i trafiken.

Nico


Citat från: Jan skrivet 24 oktober 2007, 16:07:13 PMDetta är och kommer att fortsätta i hela landet om inte någon ansvrig politiker tar sitt ansvar och ser till att ungdommarna får något att göra på sin fritid.

Visst kan kanske politikerna/samhället hjälpa till en aning med bl.a. faciliteter som idrottsplatser och motsvarande, men i rimlig omfattning. Däremot kan det knappast förväntas att politikerna/samhället ska ha huvudansvaret för att dagens glin, och troligen även deras päron, verkar sakna fantasi nog att aktivera sig även en aning på egen hand. Nog f-n har och kan barn och ungdomar även förväntas aktivera sig själva och inte vänta på att någon annan gör det år dem? Jag själv och mängder med bekanta sysselsatte oss oftast helt solo när vi växte upp och jag har därför svårt att förstå varför det skulle vara något större problem att på egen hand hitta på relativt vettiga sysselsättningar på fritiden. Har folk verkligen förlorat förmågan eller viljan till att kunna ta egna initiativ längre? Spela fotboll, cykla, fixa med moppen, gå på bio, rida, spela dataspel etc. är alla aktiviteter som inte kräver en ungdomsgård och externa statsavlönande lekedare för att erbjuda sysselsättning. På något vis så känns det som om folk har blivit lite för bortskämda och börjar förvänta sig att få allt serverat. Detta gnällande om att politiker och andra ska ta över även det egna ansvar som man har som enskild individ börjar därför göra mig en aning beklämd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Johan Hansson

VL-buss gör helt rätt med att stoppat bussarna.
Visst blir föräldrar och rektorerna på skolan dit eleverna skulle åka upprörda men har de inte bättre ply på ungarna så skall ungarna banne mig GÅ till skolan.
Verkar som barn & ungdomarna idag få bete sig hur illa som helst mot busschaffhörer.

 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Cero

Citat från: Nico skrivet 24 oktober 2007, 21:55:47 PM
Däremot kan det knappast förväntas att politikerna/samhället ska ha huvudansvaret för att dagens glin, och troligen även deras päron, verkar sakna fantasi nog att aktivera sig även en aning på egen hand. Nog f-n har och kan barn och ungdomar även förväntas aktivera sig själva och inte vänta på att någon annan gör det år dem?

Jag fattar inte heller varför inte föräldrar kan ta hand om och uppfostra sina barn. Väljer man föräldraskapet medföljer vissa förpliktelser. Linda Skugge skrev för några dagar sedan en bra krönika med anledning av detta http://www.expressen.se/kronikorer/lindaskugge/1.890316/foraldrar-maste-ta-ansvar i vilken det citeras en ung kille vars syn på vuxna är "Ni har fullt upp med skilsmässor, dejter, karriärer och Facebook. Ni tror att ni är som vi, det vill säga unga. Men vem ska vi då vara?" Tycker det är ganska huvudet på spiken.

Citat från: Nico skrivet 24 oktober 2007, 21:55:47 PM
Har folk verkligen förlorat förmågan eller viljan till att kunna ta egna initiativ längre? Spela fotboll, cykla, fixa med moppen, gå på bio, rida, spela dataspel etc. är alla aktiviteter som inte kräver en ungdomsgård och externa statsavlönande lekedare för att erbjuda sysselsättning.

När jag var grabb spelade vi fotboll på gatan eller i närmaste park. Bara för att det var kul. Numera kan du knappt röra en boll utan att vara med i det lokala fotbollslaget, med inriktning på framtida proffsliv. Ungars fritid är lika styrd som vilket yrkesliv som helst och många ungar har tre-fyra aktiviteter med fem-sex åtaganden per vecka. Det är klart det inte vet hur man gör när de får en timme över.

Citat från: Nico skrivet 24 oktober 2007, 21:55:47 PM
På något vis så känns det som om folk har blivit lite för bortskämda och börjar förvänta sig att få allt serverat. Detta gnällande om att politiker och andra ska ta över även det egna ansvar som man har som enskild individ börjar därför göra mig en aning beklämd.

I Sverige gnälls det hela tiden över att unga inte har någonstans att vara (hemma kanske?) och inget att göra. När jag var i Japan för ett år sedan slogs jag av mängden unga på stan på kvällarna. De bara var där, gick och tittade i skyltfönster och tog en fika. Vid hemkomsten berättade jag detta för någon som med självklarhet sa att "det är klart de är ute på stan, de har ju så små hem att det inte går att vara där (speciellt om man är ett ungt par)". Alltså drar de runt på stan. Vad är då klon med detta? Jo, att japanska ungdomar har ännu sämre förutsättningar än svenska i termer av rymliga hem, ungdomslokaler, etc. De drar runt på stan men ändå är jättestaden Tokyo bland de absolut säkraste och minst våldsamma städerna på jorden. Det finns en helt annan mentalitet, kultur och ett bättre socialt nätverk (släkt, vänner, familj) i Japan än i Sverige och det stävjar mycket av buset.

/Cero