SJ buss Vanhool Jumbo

Startat av 1896, 04 juli 2012, 19:01:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Hittade en bild på 1774/ELF195, och nu undrar jag hur många SJ buss hade totalt, om någon kan lista dessa blir jag glad, sökte på SBH, men fick inte upp något.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 juli 2012, 19:01:19 PM
Hittade en bild på 1774/ELF195, och nu undrar jag hur många SJ buss hade totalt, om någon kan lista dessa blir jag glad, sökte på SBH, men fick inte upp något.  :)

Om man söker på SBH (Statens järnvägar Jumbo) får man upp 29 träffar varav 17 gäller ledbussar för linjetrafik. Just ELF195 dyker dock inte upp eftersom det inte står att det är en Jumbo. Det är således minst 30 stycken, varav minst 13 turistbussar.

Det var alltså den här bussen du såg på bild:


Det borde vara en av de sista Jumbo turistbussarna till SJ eftersom 1909 var den första Alizéen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Det var turistbussar jag avsåg, jag sökte på "statensjärnvägarsbiltrafik VanhoolJumbo" och då kom det inte upp något, när jag gjorde som du, Staffan, får jag också upp 29 st, men bara 8 st turistare, av dessa är 7 st av årsmodell -71, och det kan väl inte stämma, det måste ju vara Vistadome, det är frågan om.  :)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 juli 2012, 19:51:04 PM
Det var turistbussar jag avsåg, jag sökte på "statensjärnvägarsbiltrafik VanhoolJumbo" och då kom det inte upp något, när jag gjorde som du, Staffan, får jag också upp 29 st, men bara 8 st turistare, av dessa är 7 st av årsmodell -71, och det kan väl inte stämma, det måste ju vara Vistadome, det är frågan om.  :)

Ja, det är bara att konstatera att SBH för en gångs skull inte är mycket till hjälp.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 juli 2012, 19:51:04 PM
Det var turistbussar jag avsåg, jag sökte på "statensjärnvägarsbiltrafik VanhoolJumbo" och då kom det inte upp något, när jag gjorde som du, Staffan, får jag också upp 29 st, men bara 8 st turistare, av dessa är 7 st av årsmodell -71, och det kan väl inte stämma, det måste ju vara Vistadome, det är frågan om.  :)
Personligen skulle jag nog sökt på van Hool 300. Att kalla 150,200,250,300 för Jumbo vet jag inte om det är lämpligt.
Vad gäller berörda van Hool så vill jag minnas de kom samma år-16xx på våren och 17xx på hösten 1979
1670-1675 och 1773-1777 är alltså van Hool 300 och kallas ibland Jumbo.
1909 och 1910 kom 1980 och jag kommer i håg dessa också. Vill minnas att 1910 kom först och 1909 kom några månader efter. Sedan kom sent 2013 och 2014 och även dessa var olika inbördes.

1896

Det kommer inte upp något på "Vanhool 300" heller. SJ buss hade alltså totalt endast 11 st turistbussar av denna typ ? Fanns det inga i 15 serien ?

Bilden hittade jag när jag googlade på SJ buss, där fanns en länk med bussbilder, och den som vill se bilden kan scrolla ned en liten bit, så syns den där.

Ola Almquist

#6
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 juli 2012, 22:36:33 PM
Det kommer inte upp något på "Vanhool 300" heller. SJ buss hade alltså totalt endast 11 st turistbussar av denna typ ? Fanns det inga i 15 serien ?

Bilden hittade jag när jag googlade på SJ buss, där fanns en länk med bussbilder, och den som vill se bilden kan scrolla ned en liten bit, så syns den där.

Jo, 1536 - 1540 åtminstone. Man får nog söka på van Hool 1976 Statens Järnvägar. 1536 tillhörde väl också Borås och blev moderniserad. Åkte med den som värnpliktsbuss 1989 - 1990.

M.v.h.
Ola

1896

Det hjälper inte det heller. Men då är vi uppe i 16 st Jumbo iaf, börjar verka rimligt tycker jag.  :)

S Svensson

1536-1540 och 1596-1600 fanns också.
För den som är intresserad av dessa så fanns det tjänstgöring av typ veckoslut. Men det verkliga elddopet var linje 830. Ca nov 1983 startades linjen Göteborg-Borås och troligen 4 juni 1984 så startade linjen Göteborg-Norrköping.
Här gick 1600 från G,1675,1772från Jö och 1672 Nr och några ytterligare bl a1674 som hade en egen tursättning. I princip fredag Karlskrona-Göteborg och sedan G-Nr sedan linje 335 (435) Norrköping-Kalmar ev Karlskrona som linje,troligen tom. Någon gång kvar i staden.
Vad gäller Sveg så var det någon som havererade där. Under februariloven så gick SJ van Hool på en GDG linje eftersom GDG inte körde normalt Sveg-Funäsdalen. 1599 gick i Uddevalla och en ytterligare 1776 kom att gå på veckoslut samt på linjen Uddevlla-Örebro-Kopparberg.
1670 tror jag fick drivmotorn skadad och det var dyrt laga den så den såldes till en samarbetspartner,då, Tapani i Haparanda.
1536 gick i Kinna-Skene ibland Borås och mest i Göteborg. Den tillhörde Skene efter en tid och gick i Göte
borg. Byttes omdet behövdes vilket innebar att i Skene tjänstgjorde 1603-1605 och 2296-2301,enåt gången. 1536 såldes till,troligenAfrika.Det nya företagets förare råkade skada bussen baktill då den backade in i ett träd innan den sändes mot södern.
1536 hade en äldre form av mobiltelefon som liknade en fast telefon med fast tfn nr och riktnummer 031--.
SJ hade även en buss i tjänst DPP623/2766 med tjänstgöring i Göteborg(privatreg då) och senare Sveg. Även denna byttes till och från Skene ibland och då mot en ScV BF76. En lördag lyckades jag se den på linje 372 till Älekulla. Denna lördag gick den hemma.
Linjebuss hade några bl a 0148 (?) som de byggde om till linjevagn med dörr 1-1-0. Några av dessa fick linjesäten men om dörren glyttade vet jag inte. Faktum är att ombyggda van Hool också är en bra linjevagn eftersom den är lägre höjd på än varianten 310AliZee.Jag kan inte bedöma om framfjädringen utgjorde ett hinder eller en möjlighet. Det rörde sig om B58 chassie med svensk-europeisk fjädring. Det fanns också några andra varianter av fjädring på B58 (och även på B10).

Ola Almquist

Citat från: S Svensson skrivet 04 juli 2012, 22:56:53 PM
SJ hade även en buss i tjänst DPP623/2766 med tjänstgöring i Göteborg(privatreg då) och senare Sveg. Även denna byttes till och från Skene ibland och då mot en ScV BF76. En lördag lyckades jag se den på linje 372 till Älekulla. Denna lördag gick den hemma.

Ja, just det ja. 2766: http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=18525

M.v.h.
Ola

1896

22 st då, av dessa finns 7 st kvar i registret: 1539-40, 1671-73, 1775 och 2766, dom två sistnämda som bussar men dom har varit avställda länge.  :)

eomer

Citat från: S Svensson skrivet 04 juli 2012, 20:55:46 PM
Personligen skulle jag nog sökt på van Hool 300. Att kalla 150,200,250,300 för Jumbo vet jag inte om det är lämpligt.
Vad gäller berörda van Hool så vill jag minnas de kom samma år-16xx på våren och 17xx på hösten 1979
1670-1675 och 1773-1777 är alltså van Hool 300 och kallas ibland Jumbo.
1909 och 1910 kom 1980 och jag kommer i håg dessa också. Vill minnas att 1910 kom först och 1909 kom några månader efter. Sedan kom sent 2013 och 2014 och även dessa var olika inbördes.


Vill minnas att 2013 var en Alizé,denna byggdes om till linjevagn 1992 och gick i Ängelholm.
//eomer

1896

Nu har jag kollat SJ Vistadomer också, hittade 25 st i SBH, 1251-55, 1292-97, 1471-78 och 1485-90, av dessa är det endast två som finns kvar i registret, (om reg nr stämmer,) 1297 och 1486, den sista som buss, men den har varit avställd sedan -91.  :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 juli 2012, 16:50:47 PM
Nu har jag kollat SJ Vistadomer också, hittade 25 st i SBH, 1251-55, 1292-97, 1471-78 och 1485-90, av dessa är det endast två som finns kvar i registret, (om reg nr stämmer,) 1297 och 1486, den sista som buss, men den har varit avställd sedan -91.  :)

Det finns några fler, som har fått nya nummer.

1896

Citat från: Håkan_E skrivet 05 juli 2012, 16:56:45 PM
Det finns några fler, som har fått nya nummer.

1296 och 1297 har fått nytt reg nr, men 1296 finns inte i registret längre.