"Nya"bussar på Spårvägsmuseet(?)...

Startat av Ulf Berlin, 06 februari 2011, 21:16:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...sedan jag var där sist  8)
F d MOAB-buss(B 11720)står att den endast gick i turisttrafik.Stämmer detta
och om någon har lite mer info om bussen.

F d SAS-buss(Bulldog)med inv nummer(?)9746(?).
Drevs denna linje av SS eller av SAS själva(då)?
Kom denna till SS sedemera om linjen drevs av SAS innan?/Ulf

Någon som f ö har någon aning om vart museet skall ta vägen nu när SÖH skall rivas?

Björn Forslund

#1
De där bussarna du räknar upp har ju stått i åratal där...MOAB-Hägglundaren var avsedd för beställningstrafik och var en av två bussar som var byggda på Scania B-chassi för detta ändamål. Den andra var en Condor. Båda överlevde Dagen H och de skulle fått nummer 7801 o 7802, men såldes vidare direkt när SL tog över.
SAS-bussen är från den tiden då SJ bedrev trafiken till Bromma med specialmålade bussar.

Kika på denna länk, båda bussarna finns här, med lite info.

http://sparvagsmuseet.sl.se/fordon_1950/

Spårvägsmuseet ska flytta till lokaler som tillhört gamla gasverket i Värtan, är det tänkt. Men när detta ska ske är väl inte spikat ännu. Det enda man kan konstatera är nog att utrymmet blir betydligt mindre...tänk om man kunde flyttat museet till hallen i Alvik istället, vilka möjligheter det skulle ha gett. Men kapitalet styr och där ska det bli bostäder.

Ulf Berlin

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 februari 2011, 16:03:45 PM
De där bussarna du räknar upp har ju stått i åratal där...MOAB-Hägglundaren var avsedd för beställningstrafik och var en av två bussar som var byggda på Scania B-chassi för detta ändamål. Den andra var en Condor. Båda överlevde Dagen H och de skulle fått nummer 7801 o 7802, men såldes vidare direkt när SL tog över.
SAS-bussen är från den tiden då SJ bedrev trafiken till Bromma med specialmålade bussar.

Kika på denna länk, båda bussarna finns här, med lite info.

http://sparvagsmuseet.sl.se/fordon_1950/

Spårvägsmuseet ska flytta till lokaler som tillhört gamla gasverket i Värtan, är det tänkt. Men när detta ska ske är väl inte spikat ännu. Det enda man kan konstatera är nog att utrymmet blir betydligt mindre...tänk om man kunde flyttat museet till hallen i Alvik istället, vilka möjligheter det skulle ha gett. Men kapitalet styr och där ska det bli bostäder.

Tack för det,Björn.
DEt är ju"åratal"sedan jag sjäv var där innan så.../Ulf

bilomnibussen


Björn Forslund

#4
Citat från: bilomnibussen skrivet 07 februari 2011, 20:18:34 PM
Hej! En Condor var det inte.
Mvh Jan G

Bussen på museet är en Hägglundare, den andra turistvagnen VAR en Condor. Bild finns här:

http://www.arleborg.com/moab/busstyper/b63/index.shtml


BengaB40

Hej! Har ett minne från besök på Spårvägsmuseet någon gång under 90-talet att det stod en gammal SJ-buss, "röding" f.d. "guling", Sc.-V. i B60-serien, SKV-boxer ca. 1950, som då rubricerades som "skogsvrak". Kan det stämma? SAS-bussen fanns där också i dåligt skick, men den ser ju glädjande nog renoverad ut på länken i Björns inlägg! Hälsn. BengaB40

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 07 februari 2011, 16:03:45 PM
Spårvägsmuseet ska flytta till lokaler som tillhört gamla gasverket i Värtan, är det tänkt. Men när detta ska ske är väl inte spikat ännu. Det enda man kan konstatera är nog att utrymmet blir betydligt mindre...tänk om man kunde flyttat museet till hallen i Alvik istället, vilka möjligheter det skulle ha gett. Men kapitalet styr och där ska det bli bostäder.

Först var det de bägge polismuseerna som slogs ihop på en mycket mindre yta ute på Gärdet. Nu blir det Spårvägsmuseet som får mindre utrymme. Riktigt tråkig utveckling. Museer måste ju kunna växa med åren, då de ju tillförs "nya" äldre saker varje decennium. Man kanske inte behöver ha alla museer i Stockholms innerstad? Men i detta centraliserade land är det ju svårt att bara försöka diskutera sånt.

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 08 februari 2011, 18:36:23 PM
Hej! Har ett minne från besök på Spårvägsmuseet någon gång under 90-talet att det stod en gammal SJ-buss, "röding" f.d. "guling", Sc.-V. i B60-serien, SKV-boxer ca. 1950, som då rubricerades som "skogsvrak". Kan det stämma? SAS-bussen fanns där också i dåligt skick, men den ser ju glädjande nog renoverad ut på länken i Björns inlägg! Hälsn. BengaB40

Hej
Renoverad har den nog inte blivit, men man har snyggat upp den och reparerat den baktill så den är mera presentabel. Inredning saknas vad jag vet. Den här bussen är nog i farozonen när det blir dags att flytta museet. Hoppas att museet åtminstone kan lagra de fordon som inte får plats, så inget går till skrot.

Ulf Berlin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 februari 2011, 20:57:16 PM
Jag och en annan skribent tog kort på dessa bussar vid ett besök 1994 eller 1995 så minst 15 år har de stått där, det kanske var på Odenplanstiden du var där senast Ulf ;D

Nja,så illa är det inte,men som vanligt lägger man mer eller mindre märke till saker och
ting vid varje tillfälle(tack och lov...) 8)/Ulf