110131

Startat av Mr G, 31 januari 2011, 19:59:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Den här dagen hade man satt in en H35:a på 131:an. Tyvärr var kameran felinställd, men lite unik är väl bilden ändå så att den tål att visas.
吉先生

Omnilasse

Citat från: Mr G skrivet 31 januari 2011, 19:59:44 PM


Den här dagen hade man satt in en H35:a på 131:an. Tyvärr var kameran felinställd, men lite unik är väl bilden ändå så att den tål att visas.
Underbar bild - men hur får du det till 100131? Dessutom borde det väl vara 110131 du skulle spinna på för att få ihop det med dagens datum? Man skulle kunna få ihop det med att det fanns 2 förortslinjer (inom gamla SS-området) som servade andra transportmedel än buss - 131 en hiss och 110 en flygplats alltså 110131 - nä, det kanske var en allt för vag koppling... 

Mr G

110131 ska det förstås vara. Jag har rättat nu.
吉先生

Gunnar D

Väldigt unikt! Har jag aldrig sett förut!
Men är det verkligen äkta? Känner inte igen miljön.

/Gunnar

K R

Hej!

Det torde vara Svenska Spårvägssällskapets H35 4545, var bilden är tagen kan jag dock inte komma på.

Bilarna närmast i bild bredvid bussen lär f ö från vänster vara:
* Volvo 244 GLT eller möjligen Turbo (ser inte vad det står i grillen) från ca -83/84.
* VW Golf Mk2, som introducerades som årsmodell -84.
* Amazonkombin i den mellanblå färgen borde vara av -69 års modell.
   Detta eftersom den mellanblå kulören endast fanns under åren 1969-70 och 1970 kom att bli det sista året     
   i produktion för Volvo Amazon och då fanns endast tvådörrarsmodellen kvar på programmet.

mvh K R

Peter Rost

Dristar mig till en vild gissning: Undrar om inte bilden är tagen väster om stan - Vällingby, Hässelby, eller möjligen Råcksta.

/Peter

AGR

Inte helt säker, men troligen Nybohov. Utanför Mr Hs dåvarande bostad.  H35 är ju skyltad 131 för att få rätt linjenummer till det området.
Mvh AGR

Mr H

Både K R och AGR har sina imponerande poänger i sina tankebanor!
Den silverfärgade Volvon t.h om H35:an är en GLT (hur i alla fridens dagar kunde du ha koll på det K R och att det inte var en GLE ex.vis!?!). Den hade inte turbo men man kan tro det om man jämför med min nuvarande V70 som är seg som en gammal Büssing!

Hon som kör den heter f.ö Astrid och blev min fru en vecka senare vilket kan ge en fingervisning om varför en H35 skyltad 131 uppenbarade sig på Fruängsgatan! Kanske den skulle ha varit skyltad 131X eller 144 då men all respekt för hemlandstonerna!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Mr H

Ersa

GLE var ju "glidarmodellen" med kromad grill som hade lodräta ribbor, medan GLT och Turbo var sportmodellerna med svart grill i ett rutmönster. GLT hade större grillemblem än turbon, så bilen på bilden torde vara just en GLT. 8)

Mr G



Den här versionen av linje 131 trafikerades endast en dag, och endast med en tur dessutom, tur 218. Så visst är bilden unik! Linjesträckningen var Fruängsgatan - Nybohov - Norrmalmstorg, dvs en förlängning i båda ändarna av tidigare linje 131. Den första bilden är tagen vid tidsregleringen vid ändstationen Fruängsgatan, och denna bild vid linjens andra ändstation Norrmalmstorg. Precis som den första versionen av linje 131 var den en anslutningslinje till spårväg!
吉先生

AGR

Citat från: Mr H skrivet 01 februari 2011, 08:48:09 AM
Både K R och AGR har sina imponerande poänger i sina tankebanor!
Den silverfärgade Volvon t.h om H35:an är en GLT (hur i alla fridens dagar kunde du ha koll på det K R och att det inte var en GLE ex.vis!?!). Den hade inte turbo men man kan tro det om man jämför med min nuvarande V70 som är seg som en gammal Büssing!

Hon som kör den heter f.ö Astrid och blev min fru en vecka senare vilket kan ge en fingervisning om varför en H35 skyltad 131 uppenbarade sig på Fruängsgatan! Kanske den skulle ha varit skyltad 131X eller 144 då men all respekt för hemlandstonerna!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Mr H

Ett ½ poäng får jag väl för utanför Mr Hs bostad.
MVH AGR



Mr H

Citat från: AGR skrivet 01 februari 2011, 10:20:18 AM
Ett ½ poäng får jag väl för utanför Mr Hs bostad.
MVH AGR




Absolut! :D

Mr H

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 01 februari 2011, 09:45:46 AM


Den här versionen av linje 131 trafikerades endast en dag, och endast med en tur dessutom, tur 218. Så visst är bilden unik! Linjesträckningen var Fruängsgatan - Nybohov - Norrmalmstorg, dvs en förlängning i båda ändarna av tidigare linje 131. Den första bilden är tagen vid tidsregleringen vid ändstationen Fruängsgatan, och denna bild vid linjens andra ändstation Norrmalmstorg. Precis som den första versionen av linje 131 var den en anslutningslinje till spårväg!

Låter dessutom som en variant som blir lite knepig att ersätta med en hissbana!
Förresten synd att hissbanan heter linje 200 och inte 201 för då hade det blivit någon slags hat trick i datumena nu 131 till 201!

Mr H