110117X

Startat av Mr G, 17 januari 2011, 21:02:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Här blev det en "modern" bild istället, fast den har också fått några år på nacken nu. Tveksamt att visa i Busshistoriskt forum tycker jag, för bussen ser väl nästan ut som bussar gör idag ...
吉先生

Cero

Historiskt, jo jag tackar. Nutid men ändå historia. Vilken vagnpark och då menar jag inte bussen! Volvo 240x2, VW Passat från sjuttiotalets mitt, Mazda 323, Volvo PV, Ford Granada, två generationer Opel Ascona, Renault 19, Saab 900 och banne mig om det inte står en AMC Pacer bredvid Saaben på parkeringen till vänster. ;D Tänk vad tiden går...

K R

Hej!

Sannerligen en varierad vagnpark!
Den gula bilen tror jag dock är en Renault 14...

mvh K R

Björn Forslund

Bussen på bilden kan väl inte vara gammal vid fototillfället, så fräsch som lacken är?

Cero

Citat från: K R skrivet 17 januari 2011, 21:27:23 PM
Hej!

Sannerligen en varierad vagnpark!
Den gula bilen tror jag dock är en Renault 14...

mvh K R

Stämmer bra det. Tyckte det kändes lite fel med 19, men orkade faktiskt inte kolla upp. Slött av mig... :)

Ersa

Åjo, nog är detta en gammal bild på en numera historisk buss. Och gröngult ljus har du fått med också. :)

Nico


Citat från: Mr G skrivet 17 januari 2011, 21:02:04 PMHär blev det en "modern" bild istället, fast den har också fått några år på nacken nu. Tveksamt att visa i Busshistoriskt forum tycker jag, för bussen ser väl nästan ut som bussar gör idag ...

Modernt och modernt...!   ;)   I denna tavla så är ju den rekommenderade åldersgränsen för bilder att de ska vara tagna före 1992 osv. och det borde denna bild uppfylla. Är ju själv uppvuxen på Solhöjden i Spånga och detta ser ut att härröra från Spånga stationsväg någon gång kring andra hälften av 1980-talet så...  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Klint

Kollar man de modernaste bilarna på bilden, Mazdan till höger och 240 framför, så bör bilden vara tagen tidigast 1983 och senast 1986. Året därpå kom ju de stora SL-loggorna i fronten  :).
Tack för trevlig bild!

Mr G

Jag tror, observera tror, att jag tog bilden för att linje 117X skulle läggas ner inom en snar framtid, ev läggas om i linjesträckningen. På den här tiden vill jag minnas att 117X gick till Lunda. Det är alltså inte den 117X som kör Spångavägen rakt fram istället för att ta vägen via Bromma kyrka.
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 18 januari 2011, 08:11:36 AM
Jag tror, observera tror, att jag tog bilden för att linje 117X skulle läggas ner inom en snar framtid, ev läggas om i linjesträckningen. På den här tiden vill jag minnas att 117X gick till Lunda. Det är alltså inte den 117X som kör Spångavägen rakt fram istället för att ta vägen via Bromma kyrka.
****
Nutidshistoria är också historia  ;)
Att linjen har lagts ned, är väl historia, så god som någon.
En annan historisk detalj, är det grön/gula trafikljuset. Sådant går inte för sig idag. EU bestämde att det gröna måste slå om till endast gult. Sagt och gjort. På så sätt fick din bild en till historisk innebörd.

HJP

Danne B.

Inte riktigt en Ersa-bild, men iaf en någorlunda färsk bild på samma plats tagen för ganska precis två år sedan:



//Danne

Måns Johannesson

Citat från: HJP skrivet 18 januari 2011, 13:14:06 PM
****
En annan historisk detalj, är det grön/gula trafikljuset. Sådant går inte för sig idag. EU bestämde att det gröna måste slå om till endast gult. Sagt och gjort. På så sätt fick din bild en till historisk innebörd.

HJP

Fast EU hade faktiskt inget med det att göra. Däremot var det ett internationellt avtal att alla skulle ha likadana trafikljus (och skyltar) vilket Sverige skrev under redan 1974, man hade dock 25 år på sig att genomföra detta och förstås valde Sverige att vänta så länge det gick. Mest förvånande är ändå att trafikljus installerade under dessa 25 år normalt inte anpassades för att enkelt ställas om trots att det tydligt framgick i trafikförordningen vad som komma skulle!

/Måns

HJP

Citat från: Måns Johannesson skrivet 18 januari 2011, 21:20:58 PM
Fast EU hade faktiskt inget med det att göra. Däremot var det ett internationellt avtal att alla skulle ha likadana trafikljus (och skyltar) vilket Sverige skrev under redan 1974, man hade dock 25 år på sig att genomföra detta och förstås valde Sverige att vänta så länge det gick. Mest förvånande är ändå att trafikljus installerade under dessa 25 år normalt inte anpassades för att enkelt ställas om trots att det tydligt framgick i trafikförordningen vad som komma skulle!

/Måns
****
OKEJ! Jag ger mig direkt! Du tycks kunna detta bättre.
Minns bara att resonemanget gick kring EU, när denna förändring gjordes.
Det är iallafall en historik detalj på Mr G:s bild  ;)

HJP

Mikael Ringmarck

Idag hade jag matrast på knappa timmen i Spånga så efter att ha käkat min lunch gick jag ut för att ta några bilder i den varma vårsolen.....eh nää, kallt och blåsigt var det ju.
Inte riktigt samma vinkel men ganska nära ändå:


Mikael T Nilsson

Citat från: Mr G skrivet 18 januari 2011, 08:11:36 AM
Jag tror, observera tror, att jag tog bilden för att linje 117X skulle läggas ner inom en snar framtid, ev läggas om i linjesträckningen. På den här tiden vill jag minnas att 117X gick till Lunda. Det är alltså inte den 117X som kör Spångavägen rakt fram istället för att ta vägen via Bromma kyrka.

Hej,

Det stämmer att Råstalinje 117X gick till Lunda. 1985 bytte linjen nummer till 517X.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.