Dotterbolag till Buss i Väst tar over efter Vänersborgs Linjetrafik

Startat av Bjarne-W, 22 december 2010, 11:48:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Det är nu klart att ett dotterbolag till samverkansbolaget Buss i Väst tar över den linjetrafik som konkursdrabbade Vänersborgs Linjetrafik har bedrivit. Buss i Väst träffade på onsdagen avtal med konkursförvaltaren om att förvärva den del av konkursbolagets rörelse vad avser den bedrivna linjetrafiken.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2010/12/22/dotterbolag-till-buss-i-vast-tar-over-efter-vanersborgs-linjetrafik/

Staffan Sävenfjord

Bra att det blev en lösning men kan någon förklara hur Buss i Väst kunde bilda ett bolag Buss i Väst Trafik AB med avsikt att ta över VL:s verksamhet redan i början av juni när VL begärde rekonstruktion först i slutet av juni. Det ligger en hund, nej en kennel, begraven här.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2010, 12:04:45 PM
Bra att det blev en lösning men kan någon förklara hur Buss i Väst kunde bilda ett bolag Buss i Väst Trafik AB med avsikt att ta över VL:s verksamhet redan i början av juni när VL begärde rekonstruktion först i slutet av juni. Det ligger en hund, nej en kennel, begraven här.


Ja, ännu mer än en kennel, tyvärr!!

Skönt att det blev en lösning. Det råder nämligen lynchstämning bland förarna just nu, speciellt som de bara får 45% av lönen nu i december!! Dock kostade Buss i Väst på dem julklappar.

Ersa

Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 december 2010, 12:11:02 PM
Skönt att det blev en lösning. Det råder nämligen lynchstämning bland förarna just nu, speciellt som de bara får 45% av lönen nu i december!! Dock kostade Buss i Väst på dem julklappar.

Inga statliga garantipengar där? :(

Mats Karlsson

Jo, de 45% av lönen som betalades ut till förarna igår kom från den statliga lönegarantin. Tydligen råder "överbelastning" så att fullt belopp inte kan betalas ut. Därför blev det lynchstämning bland förarna enligt morgonnyheterna på radio idag, men nu frampå dagen då det blivit klart att Buss i Västs dotterföretag tar över, så minskar nog lynchstämningen.

Wetjo

Sen gäller det att alla anställda gick till Arbetsförmedlingen den dagen Konkursen var ett faktum.
Även om dom fortsatte att arbeta åt "boet" har det något med lönegaranti att göra...
Att dom sedan blir anställda av ny arbetsgivare är ju positivt.

S Svensson

Det spelar nog inte så stor roll egentligen vem som tar över. Jag har nämligen väldigt svårt att förstå hur ett företag-556810-5083- skall kunna ta över. Med Aktiekapital om 50000kr (50kSEK). Sedan finns det leasingavtal som måste skrivas om. VL leasade nämligen huvuddelen av "sina" bussar. Det som har betydelse är alltså att avtal med Buss i Väst och trafikhuvudmän,dvs Västtrafik, Jönköpings länstraik AB och Kalmar läns TAB  inte är omförhandlat. Detta innebär alltså att det inte blir mera intäkter än det var tidigare. Möjligen förlorade VL pengar på sin taxirörelse. Men Taxi Väst AB gick ju dåligt tidigare och är delägare i Buss i Väst. Buss i Väst Trafik  bildades 2010-06-02 enligt www.företagskanalen.se.
Vi vänder ett blad till alltså vad gäller VL och Buss i Väst. Den senare har sin personal från i huvudsak Västtrafik. Alltså sin tidigare arbetsgivare. Det företag som är mest verksam i dag och styr BiV är det kommunala Uddevalla Omnibus AB (dotterdotter till Uddevalla kommun).Kanske finns här viss förklaring till varifrån BIV Trafik  kan köra VL trafik. Uddevalla kanske får stå för "fiolerna". mvh Sören S

Mats Karlsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 december 2010, 14:11:02 PM
Konkursförvaltaren kan begära att den anställde arbetar kvar åt konkursboet. Om den anställde fortfarande arbetar kvar när det gått en månad efter konkursbeslutet skall hans eller hennes lön inte ersättas av lönegaranti utan betalas direkt av konkursboet. Detta innebär att den lönen inte tar utrymme av lönegarantin. Man behöver inte heller vara rädd för att inte få betalt av konkursboet, eftersom en sådan här fordran har företräde framför alla andra fordringar i konkursen. Så fort den anställde slutar arbeta för konkursboet betalas uppsägningslönen, om det finns uppsägningstid kvar, av lönegarantin igen.


Mycket riktigt står det i tidningen idag att konkursboet nu skall betala ut resterande lön, utöver de 45% som den statliga lönegarantin redan betalat ut.

Lusan

VL-Buss hoppade av sin körning i Kalmar Län i Oktober (har jag för mej) förra året. Det är nu mera Lyseklis Buss som kör i Öskarshamn och Mönsterås förutom sedan tidigare Högsby. Lysekils Buss kör dessa avtal med plus, i a f inte med minus. Så detta påverkar inte Buss i Väst mer i dag än vad det har gjort innan.

Clabbe

Får de övriga medlemsföretagen vara med och solidariskt betala ett förmodat, underskott i trafiken.
Kanske Buss I Värst, skulle passa bättre??

S Svensson

Rent formellt är det inte medlemmar och någon förening utan ett aktiebolag som skall följa AB-lagen. Med solidariskt brukar man mena en hel del. När det gäller AB så beror det på hur många aktier företagen har. Sedan är det inte riktigt klart hur aktierna i BiV ägs. På hemsidan påstås att det finns 39 företag som är aktieägare. Några av företagen ingår i andra företag och vissa företag bedriver knappast någon trafik. Av intresse är Uddevalla Omnibus AB som är dotterdotterbolag till Uddevalla kommun. Troligen är detta företag störst av Buss i Väst AB aktieägareföretag. Om LG:s resetjänst AB,Brålanda äger aktier i Buss i Väst AB vet jag inte. Vad händer med VL:s aktier är alltså intressant. I princip kan de säljas till vem som helst. Om ett företag skulle förvärva dessa kan de dock inte utöva någon rätt till dessa.(??)
Den situation som inträffar innebär i princip att VL:s aktier förlorar rösträtt i BiV. Det skall bli intressant hur BiV styrelse reder ut detta. Jag har den uppfattningen rent intuitivt att de företag som är de stora också är störst ägare till BiV. Hur många % av BiV ägs av Söne och Uddevalla Omnibus AB efteråt. Skulle Uddevalla OAB äga mer än 50 % är det att betrakta som dotterbolag till UOAB.
Hur ser Lasse Ödlund på ovan ? http://www.allabolag.se/5564469343

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 27 december 2010, 19:14:40 PM
Rent formellt är det inte medlemmar och någon förening utan ett aktiebolag som skall följa AB-lagen. Med solidariskt brukar man mena en hel del. När det gäller AB så beror det på hur många aktier företagen har. Sedan är det inte riktigt klart hur aktierna i BiV ägs. På hemsidan påstås att det finns 39 företag som är aktieägare. Några av företagen ingår i andra företag och vissa företag bedriver knappast någon trafik. Av intresse är Uddevalla Omnibus AB som är dotterdotterbolag till Uddevalla kommun. Troligen är detta företag störst av Buss i Väst AB aktieägareföretag. Om LG:s resetjänst AB,Brålanda äger aktier i Buss i Väst AB vet jag inte. Vad händer med VL:s aktier är alltså intressant. I princip kan de säljas till vem som helst. Om ett företag skulle förvärva dessa kan de dock inte utöva någon rätt till dessa.(??)
Den situation som inträffar innebär i princip att VL:s aktier förlorar rösträtt i BiV. Det skall bli intressant hur BiV styrelse reder ut detta. Jag har den uppfattningen rent intuitivt att de företag som är de stora också är störst ägare till BiV. Hur många % av BiV ägs av Söne och Uddevalla Omnibus AB efteråt. Skulle Uddevalla OAB äga mer än 50 % är det att betrakta som dotterbolag till UOAB.
Hur ser Lasse Ödlund på ovan ? http://www.allabolag.se/5564469343

Det är riktigt att Buss i Väst inte har några medlemmar utan delägare. Alla som är anslutna till Buss i Väst är alltså ägare i större eller mindre omfattning beroende på hur mycket de kör för dem. Söne och Uddevalla Omnibus torde vara ungefär lika stora och inget av dem är således större än 50 procent. Sedan är Lysekils Busstrafik eller Vårgårdabuss närmast på listan. Så har vi några smålandsföretag som Omnibuslinjen Habo-Hjo och Gustavssons i Mullsjö. Övriga bussbolag är tämligen små i sammanhanget, cirka tio bussar eller färre. (Strömstad-Tanum och Kjellgrens är inte längre delägare sedan Orusttrafiken köpte 40 procent av dessa. Inte heller BK Buss som kör runt Malmö är delägare.)

Detta med Vänersborgs Linjetrafik borträknat men de borde ha blivit trea på listan och där placerar sig således Buss i Väst Trafik AB i så fall. 

Alla delägare i Buss i Väst måste alltså också indirekt bli delägare i Buss i Väst Trafik AB. VL Buss aktier kommer inte att säljas. Bud från Bergkvarabuss finns men Buss i Väst tillämpar hembudsrätt. Man får alltså inte sälja linjetrafiken till något annat bussbolag utan de övriga delägarnas samtycke. Av de 39 delägarna var det bara två som röstade för en sådan försäljning. Som jag ser det har Buss i Västs delägare (där mycket dikterats av Uddevalla Omnibus vd och tillika Buss i Västs ordförande) därmed bundit ris åt egen rygg i syfte att stoppa Bergkvarabuss inbrytning i området. Det kan straffa sig eftersom inget hindrar att de etablerar sig här ändå.

Delägareföretagen i Buss i Väst finns här http://www.bussivast.se/164/Delagarforetag.html   En del av dem kör bara någon enstaka buss för dem och deras störta verksamhet är beställningar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lusan

Citat från: Lusan skrivet 25 december 2010, 16:38:38 PM
VL-Buss hoppade av sin körning i Kalmar Län i Oktober (har jag för mej) förra året. Det är nu mera Lyseklis Buss som kör i Öskarshamn och Mönsterås förutom sedan tidigare Högsby. Lysekils Buss kör dessa avtal med plus, i a f inte med minus. Så detta påverkar inte Buss i Väst mer i dag än vad det har gjort innan.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 december 2010, 17:59:45 PM
Det är Buss i Väst som är avtalspart och fordonsägare och Lyseklil bemannar de omlopp som VL hade tidigare, underskottet hamnar alltså hos Kollektivet BiV

Jo men att Buss i Väst har avtalet vet jag (även att de äger bussarna som bemannas i Oskarshamn och Mönsterås). Kanske var jag lite otydlig.....

Lusan

Vad som är rätt och vad som är fel får framtiden utvisa. Finns säkert en poäng med att man inte vill ha in en så pass stor bussoperatör som Bergkvara i Buss i Väst. Tillsammans med Traveller och Scandorama (vet ej om de har egna bussar) borde de vara i stort sett störst på den svenska marknaden om man inte räknar med rena kollektivbuss bolag som Arriva, Busslink och Nobina(/Swebus Express).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lusan skrivet 28 december 2010, 17:21:09 PM
Vad som är rätt och vad som är fel får framtiden utvisa. Finns säkert en poäng med att man inte vill ha in en så pass stor bussoperatör som Bergkvara i Buss i Väst. Tillsammans med Traveller och Scandorama (vet ej om de har egna bussar) borde de vara i stort sett störst på den svenska marknaden om man inte räknar med rena kollektivbuss bolag som Arriva, Busslink och Nobina(/Swebus Express).

Scandorama har inga egna bussar. Däremot äger Bergkvarabuss också Busscentralen i Arlöv. Ja, det är inte omöjligt att  Berkgvarabuss med dessa dotterbolag är störst i landet på beställningstrafik. Det är väl Strömma Buss som eventuellt konkurrerar om titeln.

Visst kan det finnas skäl att man inte vill ha in Bergkvarabuss i området men inget hindrar ju att de etablerar sig på annat sätt. Hur som helst så tror jag att Buss i Väst och dess delägare bundit ris åt egen rygg genom att rösta nej till försäljningen. Och det skriver jag därför att jag är djupt oroad för Buss i Västs och dess (större) delägares framtid.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)