GDG 1104

Startat av 1896, 30 augusti 2010, 16:23:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Gick i Ludvika:

www.wasatrafik.se/gdg/gdg4140.jpg

www.wasatrafik.se/gdg/gdg4141.jpg

www.wasatrafik.se/gdg/gdg4142.jpg

www.wasatrafik.se/gdg/gdg4215.jpg

www.wasatrafik.se/gdg/gdg4224.jpg

bilomnibussen

Det här var lokalbussen i Grängesberg, linje 9. En gång hörde jag hur Spôr-Kalle ropade på radion till trafikledningen att han kört på "en sån här stenstôlpa" vid Kyrkogården i Grängesberg. Det var väldigt halt i vändslingan där. Sen hörde jag honom ropa vidare: "Jag fortsätter tills ni kommer och byter buss". När de kom fick de se att han körde omkring med högra frontpartiet ordentligt intryckt, framdörren gick inte att öppna, folk fick gå in och ut bak.
Mvh Jan G

1896

....när 13 vagnarna kom, fick ju Grängesbergs linjen Faluns 1154, man behövde turbo i backarna, just 1154 hade vi sen på Wasatrafik i Borlänge ett tag, blev en del reserv åt Mjuka Linjen.

En Söndag tog jag 1154 och körde in till Falun och böt ut samtliga galon dynor till den då nya tyg modell som fanns, alla tyckte att bussen blev fin, sen tog dom tillbaka bussen till Falun....  :'(

bilomnibussen

Apropå snabb acceleration i backarna i "Bärjet". Jag svängde upp mot Öraberget från riksvägen och hade bussen full med folk, skolelever ända fram i vindrutan. Alla kan gissa med vilken oerhörd fart jag närmade mig nästa korsning, en man med rask gång hade passerat bussen. Där i korsningen hade en Simca 1100 stannat, plötsligt körde den ut mitt framför bussen och vi krockade hörn mot hörn. Gubben i Simcan sa: "Du måste ha kommit väldigt fort".
Mvh Jan G

1896

Ja, 1000 och 1100 vagnarna var ju inte några raketer....