Optimal taklucksventilation?!

Startat av B10BLE, 26 juni 2010, 13:44:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Citat från: B10BLE skrivet 27 juni 2010, 04:06:03 AM
Många inlägg men inte ett enda om det jag faktiskt frågade om.

Inte ett enda?

I våra bussar kan man styra främre luckorna för sig och bakre för sig.

Öppnar i fram fram och i bak bak och drar igång takfläktarna och har de fönster som går att öppna, öppna.

Då rör sig iaf luften i bussen.

B10BLE

Citat från: lil-sis skrivet 27 juni 2010, 07:57:10 AM

I våra bussar kan man styra främre luckorna för sig och bakre för sig.

Öppnar i fram fram och i bak bak och drar igång takfläktarna och har de fönster som går att öppna, öppna.

Då rör sig iaf luften i bussen.

Det låter ju logiskt, men hur rör sig luften egentligen? Har man förarfönstret öppet sugs enorma mängder luft UT där. Man kan ju tro att luft ska komma in men det enda som händer är att luft åker ut. Man får passa sig så att löst sittande papper/jackor inte följer med ut.  ;D

buskörare

Citat från: B10BLE skrivet 27 juni 2010, 13:17:31 PM
Det låter ju logiskt, men hur rör sig luften egentligen? Har man förarfönstret öppet sugs enorma mängder luft UT där. Man kan ju tro att luft ska komma in men det enda som händer är att luft åker ut. Man får passa sig så att löst sittande papper/jackor inte följer med ut.  ;D

lil-sis kanske menade fönster bak i bussen. Att sitta med förarfönstret öppet (vilket nog alla gör nån gång) är bland det farligaste man kan göra för kroppen och orsakar nog en hel del muskelproblem.
Och som du skriver, man brukar efter ett tag få ringa upp trafikledningen och fråga var man ska nästa varv eftersom förarspecen försvann  ;D

yngrot

När jag började köra buss 1977  så fick jag lära mig att bästa är att ha främre lucka öppen i bakkant och bakre i framkant då skulle luften cirkulera som bäst....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Danne B.

Förlåt nu men, så skönt att se att det är fler än jag som förlorat papper ut genom förarfönstret i jakt på svalka... ;D

//Danne

lil-sis

Citat från: B10BLE skrivet 27 juni 2010, 13:17:31 PM
Det låter ju logiskt, men hur rör sig luften egentligen? Har man förarfönstret öppet sugs enorma mängder luft UT där. Man kan ju tro att luft ska komma in men det enda som händer är att luft åker ut. Man får passa sig så att löst sittande papper/jackor inte följer med ut.  ;D

Inget förarfönster öppet.


buskörare

Citat från: Danne B. skrivet 28 juni 2010, 01:41:50 AM
Förlåt nu men, så skönt att se att det är fler än jag som förlorat papper ut genom förarfönstret i jakt på svalka... ;D

//Danne

Haha, ett antal!! Man kanske skulle ta för vana att alltid ta ut 2 exemplar sommartid. ett i fönstret och ett kvar i väskan  8)

Ersa

Många förarspecar har gått förlorade genom åren, dock inte ut genom fönstret, utan alltid ner i springor i panelen. Var de hamnar är osäkert, men de kommer nog fram regelbundet bakom olika luckor vid servicetillfällen. Tänk om man kunde ha en platta med en klämma att fästa specen i, som man hade förr.

Mikael Ringmarck

Citat från: yngrot skrivet 27 juni 2010, 14:43:21 PM
När jag började köra buss 1977  så fick jag lära mig att bästa är att ha främre lucka öppen i bakkant och bakre i framkant då skulle luften cirkulera som bäst....

Samtidigt som vissa säger tvärt om så det skulle vara intressant om någon kunde yttra sig om luftens strömningar.  ;)
Det jag fått lära mig är att den främre ska vara öppen i framkant och den bakre i bakkant. Det sägs då att luften sugs in genom den främre och passerar ut genom den bakre. Jag tycker att det känns mest logiskt, att öppna tvärt om känns inte som om det skulle göra så stor nytta. Har jag fel ?  ???

En buss brummar

Det är inte så svårt detta egentligen, det har med tryck att göra så det spelar egentligen ingen roll hur ni gör...

Naturen letar alltid efter balans. Alltså samma tryck överallt så långt det bara går. Plockar ni bort hela framrutan och kör utan ruta i 100 km/h så komemr det ganska snart bli vinstilla i hela bussen och man skulle inte märka att rutan var borta förutom möjligtvis att det svider i ögonen och munnen ser ut som på en uppblåsbar barbara. Detta beror på att luften inte kommer någon vart bak i bussen och hela bussens innerluft bildar en vägg i princip.

Ni som varit MC ordinanter i militärtjänsten och använt den roliga plasttratten vet vad jag pratar om.

Öppnar ni en taklucka med öppningen frammåt så kommer den skop in luft till en viss  gräns, kanske någon minut, sedan blir det ett övertryck innen i bussen och luckan blir "igentäppt" av luften inne i bussen. man måste nu öppna ett annat fönster eller lucka för att släppa ut samma mängd luft som det kommer in genom den första luckan. Annars skulle bussen i teorin explodera.

Ju längre ifrån dom olika öppningarna man har desto större luftcirculation bör det bli (egen hypotes) så på pappret borde denna set up vara bäst, (åter igen min egen hypotes): Framfönstret öppet samt bakersta luckan öppen med öppningen bakåt så luften genom fartvinden sugs ut (luftvirvel skapas bakom öppningen som suger ut luft)

buskörare

Citat från: En buss brummar skrivet 28 juni 2010, 21:57:32 PM
Det är inte så svårt detta egentligen, det har med tryck att göra så det spelar egentligen ingen roll hur ni gör...

Naturen letar alltid efter balans. Alltså samma tryck överallt så långt det bara går. Plockar ni bort hela framrutan och kör utan ruta i 100 km/h så komemr det ganska snart bli vinstilla i hela bussen och man skulle inte märka att rutan var borta förutom möjligtvis att det svider i ögonen och munnen ser ut som på en uppblåsbar barbara. Detta beror på att luften inte kommer någon vart bak i bussen och hela bussens innerluft bildar en vägg i princip.

Ni som varit MC ordinanter i militärtjänsten och använt den roliga plasttratten vet vad jag pratar om.

Öppnar ni en taklucka med öppningen frammåt så kommer den skop in luft till en viss  gräns, kanske någon minut, sedan blir det ett övertryck innen i bussen och luckan blir "igentäppt" av luften inne i bussen. man måste nu öppna ett annat fönster eller lucka för att släppa ut samma mängd luft som det kommer in genom den första luckan. Annars skulle bussen i teorin explodera.

Ju längre ifrån dom olika öppningarna man har desto större luftcirculation bör det bli (egen hypotes) så på pappret borde denna set up vara bäst, (åter igen min egen hypotes): Framfönstret öppet samt bakersta luckan öppen med öppningen bakåt så luften genom fartvinden sugs ut (luftvirvel skapas bakom öppningen som suger ut luft)

Vilket framfönster menar du? Menar du det på förarplatsen så är ju det fönstret det man absolut inte ska ha öppet om man inte på sikt vill ha problem med nacke och framförallt vänster axel. På föraren alltså.

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2010, 22:11:53 PM
Vilket framfönster menar du? Menar du det på förarplatsen så är ju det fönstret det man absolut inte ska ha öppet om man inte på sikt vill ha problem med nacke och framförallt vänster axel. På föraren alltså.

Tyvärr har man inget annat val, om man inte vill tuppa av i värmen. 36,5 grader på förarplatsen när fönstret var öppet, och 48 grader när fönstret var stängt. Då på 4721 Omnilink med stora fönster.

En buss brummar

Jag skrev "på pappret" så borde den lösningen vara den bästa, däremot är det kanske inte den bästa ur ergonomisk eller hälsomässig ståndpunkt, men det var inte heller ursprungsfrågan.




Staffan Sävenfjord

För att nu riktigt röra till detta berättar jag något jag hörde på en tiden när dagens typ av takluckor började bli vanliga, alltså i slutet av 1950-talet. Tidigare fanns bara en taklucka som kunde öppnas genom att dras in i taket och då fanns det bara ett sätt att öppna den på. Eller kanske två: stor eller liten öppning.

När takluckorna som kan öppnas i båda änder kom sades det att de skulle öppnas åt båda hållen för bästa luftcirkulation. Öppnar man luckan åt endera hållet fläktar det visserligen friskt på den som råkar sitta precis i vinddraget men gör inte så stor nytta för de andra i bussen.

Jag tror inte att det finns någon oomkullrunkelig sanning i det här ämnet. Gör som man själv finner det bäst. Är luckan sådan att den kan manövreras av resenärerna är de ändå där och ändrar på inställningen.

Mot att öppna en lucka i framkant har också framförts att risken för att en fågel flyger in i bussen är större i sådana fall. Sannolikheten för att en fågel skall flyga i kapp bussen är mindre. Detta gäller naturligtvis när bussen rullar, vid hållplatser eller andra stopp spelar det ingen roll.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Jim skrivet 28 juni 2010, 22:18:21 PM
Tyvärr har man inget annat val, om man inte vill tuppa av i värmen. 36,5 grader på förarplatsen när fönstret var öppet, och 48 grader när fönstret var stängt. Då på 4721 Omnilink med stora fönster.

Jag vet, har också kört buss sommartid  ;) 11 st för att var exakt. Men det är fortfarande säkerligen en av dom vanligaste orsakerna till sjukskrivningar för nacke/axlar på sikt bland bussförare.