GDG Express Vanhool

Startat av j-a, 22 mars 2010, 20:51:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

En bild som jag fått från Bengt Nederfeldt i Örebro

GDG 2636 i Örebro

S Svensson

Denna buss,2636,togs bort från centrala omloppet och placerades i Kungälv.Där gick den ofta på Älvängen. Kunde någon gång användas på expressbussar som förstärkning.
Sedan en sak som någon protesterade på. Jag vet alltså inte om den blev skrotad eller inte men den stod i Nykroppa en tid. Den kan ha sålts vidare.

j-a

Har något minne av att jag sett den  på skrot planen vid garaget i Kungälv tillsammans med flera andra äldre bussar och då var den krockad,måste ha varit sommaren 87 eller 88?

Greger Larsson

Trevlig bussmodell. Denna är en 13-metersvagn, annars var påfallande många av GDG-expresserna av någon anledning i 12-m utförande trots att den längre varianten gick betydligt bättre komfortmässigt.
2636 verkar i alla fall ha funnits kvar i rullorna vid bildandet av Swebus (1989/90) där den fick inv nr 0072, men försvann tydligen ganska snabbt därefter.

Ulf Fernestad

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 mars 2010, 22:33:34 PM
Trevlig bussmodell. Denna är en 13-metersvagn, annars var påfallande många av GDG-expresserna av någon anledning i 12-m utförande trots att den längre varianten gick betydligt bättre komfortmässigt.
2636 verkar i alla fall ha funnits kvar i rullorna vid bildandet av Swebus (1989/90) där den fick inv nr 0072, men försvann tydligen ganska snabbt därefter.
1976 som 2636 är ifrån var som du nämde 13m och det var även de andra som kom sedan (2-axliga)

Greger Larsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 23 mars 2010, 22:53:19 PM
1976 som 2636 är ifrån var som du nämde 13m och det var även de andra som kom sedan (2-axliga)

Jo, fast både 1977 och 1978 års van Hooler verkar ha varit 12-m, om mina listor stämmer? Däremot 79:orna 13-meters. Sen blev det ju även boggi med B10:orna medan de tvåaxliga även senare var 12 meter långa. Men delvis var de ju avsedda för utlandstrafiken och då var ju 12 meter maxlängd så länge den trafiken höll igång.

Ulf Fernestad

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 mars 2010, 23:05:35 PM
Jo, fast både 1977 och 1978 års van Hooler verkar ha varit 12-m, om mina listor stämmer? Däremot 79:orna 13-meters. Sen blev det ju även boggi med B10:orna medan de tvåaxliga även senare var 12 meter långa. Men delvis var de ju avsedda för utlandstrafiken och då var ju 12 meter maxlängd så länge den trafiken höll igång.
-77 och -78 kom inga expressare, 27-vagnarna var för continenttrafiken, 28-vagnarna beställning, 1979 kom 5 expressare + 4 godsexpressare, -80 1 express, -81 3 st. 2179/80/81, -83 4st. 2375/76/77/78, -85 3st. boggie

j-a

I 26xx serien var 2628,2629,2630 den kortare modellen med ac,de övriga gick väl på expressen från början utom 2626

Greger Larsson

Citat från: j-a skrivet 23 mars 2010, 23:24:23 PM
I 26xx serien var 2628,2629,2630 den kortare modellen med ac,de övriga gick väl på expressen från början utom 2626

OK. Vilka var då B58-65 i 26-serien, var det 2631-2637 eller även 2625-2627? Har lite bristfälliga uppgifter på dessa, lika bra att reda ut det när det är kunnigt folk "på tråden"  ;)

Ulf Fernestad

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 mars 2010, 23:39:23 PM
OK. Vilka var då B58-65 i 26-serien, var det 2631-2637 eller även 2625-2627? Har lite bristfälliga uppgifter på dessa, lika bra att reda ut det när det är kunnigt folk "på tråden"  ;)
ja, 2625-2627,2631-2637

Greger Larsson


bilomnibussen

Enligt uppgift från en äldre förare i Karlskoga placerades 2634, 2635 och 2636 där i samband med starten av linjen till Göteborg på hitsidan Vänern. 2634 kom till Ludvika senare delen av 1980 eller i början av 1981, den hade då rullat 89.000 mil. 2635 såg man regelbundet i Örebro, troligen på 90-talet den hade då rullat förvånansvärt långt, jag minns i dag inte miltalet.
Mvh Jan G

j-a

2635 gick ofta på Linjen Göteborg-Sälen(Rörbäcksnäs) på helgerna,på slutet av dess aktiva tid hamnade den hos Nymans också.Vet inte säkert om det var där den fick avsluta sin karriär eller om den kom till Karlstad.

S Svensson

#13
2635 ingick i det centrala omloppet 82.2 väldigt länge. Orsak att bussen byggts om för prov. Den lär ha gått avsevärt mycket mer än andra bussar.Den lär ha haft luftfjädring framtill.
Sedan tillkom ju inte Nickeln (GDG) i Göteborg innan efter leveransen av vH 1976.
GDG startade ju en förlängning av linje 841 (fd 241) till att gå Göteborg-Mariestad-Kristinehamn-Karlskoga (och några dagar i veckan till Örebro).År cirka 1976.
Enligt en notis så stod 2635 och 2636 tillsammans i Nykroppa. Enligt uppgift här så skulle den senare ha sålts därifrån.

Eftersom 7007 har dörr 1-0-1 så ser vi att GDG regelbundet hade denna dörrsättning på van Hool. Vill minnas att det var 1981 som det kom van Hool med dörr 1-1-0 ( t ex 2182 och 2183,kan det varit fler. Minns även en vH 300 Jumbo fd Nyman med dörr 1-1-0,kan det ha varit 2076?).

2634 omplacering till Ludvika? Troligen bör datum vara ungefär feb 1981. Då kommer 2179-2181 som är GDG första vH som är 2,60 m breda. Men 2634 gick fortfarande 1981 förstärkning på linje 845.

j-a

#14
Citat från: S Svensson skrivet 02 april 2010, 17:58:24 PM
2635 ingick i det centrala omloppet 82.2 väldigt länge. Orsak att bussen byggts om för prov. Den lär ha gått avsevärt mycket mer än andra bussar.Den lär ha haft luftfjädring framtill.
Sedan tillkom ju inte Nickeln (GDG) i Göteborg innan efter leveransen av vH 1976.
GDG startade ju en förlängning av linje 841 (fd 241) till att gå Göteborg-Mariestad-Kristinehamn-Karlskoga (och några dagar i veckan till Örebro).År cirka 1976.
Enligt en notis så stod 2635 och 2636 tillsammans i Nykroppa. Enligt uppgift här så skulle den senare ha sålts därifrån.

Eftersom 7007 har dörr 1-0-1 så ser vi att GDG regelbundet hade denna dörrsättning på van Hool. Vill minnas att det var 1981 som det kom van Hool med dörr 1-1-0 ( t ex 2182 och 2183,kan det varit fler. Minns även en vH 300 Jumbo fd Nyman med dörr 1-1-0,kan det ha varit 2076?).

2634 omplacering till Ludvika? Troligen bör datum vara ungefär feb 1981. Då kommer 2179-2181 som är GDG första vH som är 2,60 m breda. Men 2634 gick fortfarande 1981 förstärkning på linje 845.
2635 hade ju även en 6 växlad växellåda utan hög/låg under många år,luftfjädringen fanns ju på alla b58 i kombination med bladfjädrar.Dörrkombinationen 1-1-0 fanns väl bara på 2182,83 och på någon av konferensvagnarna  2593?? och på de 26xx vagnar som kom till Surahammars trafik,samt 2881,82 om jag inte minns fel och på 2076 men den kom ju med i Nymans köpet.