Fly by coach i konkurs?

Startat av Magnus, 02 mars 2010, 16:20:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

Det sista stycket var intressant.
Ryanair säljer biljetter till Skavsta MEN det är Terravisions biljetter eftersom Ryanair har ägarintressen där och Terravision har samarbetsavtal med FAC samtidigt så är Terravision delägare i FBC en ekvation som inte går ihop för mig.
PTS's bussar finns dessutom till salu hos Knorrbuss för det pratades om att de skulle bytas ut till Beulas.

/Lennart

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 mars 2010, 17:24:20 PM
FAC kommer säkert att hänga med i en prishöjning  ;D

Om man inte vill ligga kvar för att slå ut konkurrenten en gång för alla och dessutom visa andra som har funderingar på att etablera flygbussverksamhet att man har för avsikt att vinna priskrigen.

I och med konkursansökan tycker ju jag att Ryan Air visat att man inte kommer att stötta Fly By Coach ekonomisk.

Håkan

Citat från: Lusan skrivet 03 mars 2010, 22:38:12 PM
Ja du Lennart........
Det är då ingen som har förbjudit mig att skriva här om saker som berör PTS och eller Fly By Coach. Man kan ju undra hur du vet hur ägandeförhållandena ser ut i företagen du nämner? Ägandeförhållandena på Aktiebolag är nämnligen inte offentliga och det finns inte i heller någon skyldighet att uppge dessa till Bolagsverket. Faktum är att bolagsverket inte vet vilka som äger ett Aktiebolag. De enda som vet är de som sitter i styrelsen. Varken Public Transport Sweden AB, PTS-Terravision Sweden AB eller Fly By Coach tillhör något moderbolag eller koncernmoder. Grönbergs Entreprenad har ej några oreglerade skulder hos varken PTS eller Fly By Coach. Skulden hos Shell uppgår mig veterligen till ca 1´200´000 sek.

Det finns visst oreglerade skulder till Grönberg Entreprenad! Det gjordes upp en avbetalningsplanen och lite betalades, men sen höll inte avbetalningsplanen längre... Det återstår mycket skulder kvar till Grönberg Entreprenad!

Göran B

Citat från: groenis skrivet 04 mars 2010, 02:18:16 AM
Ägandeförhållande på aktiebolag är en offentlig handling,

Nej - det är fel.
Som Lusan helt riktigt skriver så vet inte ens Bolagsverket om vem som äger ett aktiebolag - om det inte omnämns i årsredovisningen. Däremot så har de "full koll" på VD och styrelseledamöter.

Det säger ju sig självt att Bolagsverket inte kan veta det - aktier köps och säljs på börsen varje dag för de aktiebolag som är börsnoterade. Samma regelverk gäller även för onoterade bolag.


Lusan

Tack!   ;) ;D
Det var ju trevligt att någon annan också kan bekräfta detta. VD behöver inte vara ägare, ordförande är inte alltid ägar, och i många fall är det så.

Robert Brink

CitatI och med konkursansökan tycker ju jag att Ryan Air visat att man inte kommer att stötta Fly By Coach ekonomisk.

Vad har Ryanair för intresse att stötta ekonomiskt??? Deras enda intresse är att tjäna pengar...

//R

Omnilasse

Citat från: Speedy Gonzales skrivet 04 mars 2010, 17:09:40 PM
I så fall blir de betydligt dyrare än Flygbussarna, vilka tar ut 79 kr för en enkel (på nätet).
Hm, priserna bygger ju på främst hur många passagerare som åker. Det är ju detta som blir problemet för en relativt liten flygplats som Skavsta, där det är svårt att ha full beläggning på turerna - man måste ju erbjuda en viss service till resenärerna också. Kan man alltså hålla 125 kronor med konkurrensen från Fly by Coach, går det förstås att ha ett pris på 79 om man är ensam på linjen. Driftkostnaden är dock som sagt relativt höga pågrund av de många tomturer som krävs - en rimlig beräkning borde vara att man därför behöver ha in ungefär 3 000 kronor per avgång för att få en god avkastning. Är bussen full går det ju då förstås att ha ett betydligt lägre pris, än om man är fler som konkurrerar och de går halvfulla (om ens det). Efter Fly by Coach konkurs är det ju egentligen endast bilarna som man konkurrerar med. Jag tror nog någon annan aktar sig för att ge sig in i leken på den här linjen och att Fly By Coach gjorde det var väl egentligen bara för att man blev lovad av Ryanair att de skulle sälja biljetter ombord på planen. Tror ändå att Skavsta är för litet turistmål för att planförsäljning skall räcka som marknadsföring. De flesta resenärer är svenskar och för dem är FAC det givna alternativet och i andra hand tar man det alternativ som är billigast (i alla fall de som reser till/från Skavsta).

Lusan

Fly By Coach är inte i konkurs. Ryan Air har lämnat in en konkursansökan till Stockholms Tingsrätt, inga konkursförhanlingar har hållits. Det är först därefter som det avgörs om ett bolag försätts i konkurs eller inte, en konkursförvaltare utses då, och, kan faktiskt fortsätta att driva bolaget vidare.

Omnilasse

Citat från: Lusan skrivet 15 mars 2010, 17:59:43 PM
Fly By Coach är inte i konkurs. Ryan Air har lämnat in en konkursansökan till Stockholms Tingsrätt, inga konkursförhanlingar har hållits. Det är först därefter som det avgörs om ett bolag försätts i konkurs eller inte, en konkursförvaltare utses då, och, kan faktiskt fortsätta att driva bolaget vidare.
Jodå, jag har förstått det så. Men min tolkning är att de omöjligt kan överleva när Ryan Air har lämnat in en konkuransökan. Hela upplägget och möjligheten att kunna bedriva trafiken i konkurrens med FAC är enligt min mening att man skulle få sålt biljetter till bussarna ombord på planen. Ryan Air har inte uppfyllt det löftet och eftersom de lämnar in en konkursansökan lär de inte göra det heller. När jag skrev "efter konkursen", menade jag alltså i en framtid (hur många månader får vi väl se). Nåväl, skulle Fly By Coach lyckas nå en överenskommelse och bli "vän" med Ryan Air igen ser jag en möjlighet att de också kan lyckas få in nya finansiärer och därmed en möjlighet att överleva. Ryan Air har ju aldrig tänkt "stötta" verksamheten ekonomiskt, men däremot har det haft ett avtal om marknadsföring som jag inte tror att man klarar sig i konkurrensen utan. Hur som helst är det ju uppenbart att Fly By Coach behöver ha in mer kapital för att kunna fortsätta verksamheten. Först fattade jag det som att det främst var en konflikt med Ryan Air som gjorde att man inte betalat, men de andra kommentarerna här tyder ju på att man har mer omfattande betalningsproblem. Om det var publika aktiebolag skulle jag ju själv inte tveka att satsa pengar i FAC, men knappt köpa några aktier även om de nästan var gratis i Fly By Coach.  Så tror jag de flesta investerare skulle resonera - i af så länge man inte löst frågan med Ryan Air.

Jonas Strömblad


Under tiden sköter Fly by coach biljettförsäljningen själv på Skavsta! Så här ser deras bås ut, och minsann, har de inte en resenär på gång där oxå?  :o
Den där kepsen förresten, är det en uniformspersedel?
/J

bussjöns

CitatUnder tiden sköter Fly by coach biljettförsäljningen själv på Skavsta! Så här ser deras bås ut, och minsann, har de inte en resenär på gång där oxå?

De gånger jag har åkt Fly by coach (10-12 gånger) har beläggningen varit c:a 10-15%, men det är kanske för att jag brukar åka från Sthlm strax innan 4 och från Skavsta strax efter 23:30.

//Bussjöns

Omnilasse

Citat från: bussjöns skrivet 15 mars 2010, 20:08:39 PM
De gånger jag har åkt Fly by coach (10-12 gånger) har beläggningen varit c:a 10-15%, men det är kanske för att jag brukar åka från Sthlm strax innan 4 och från Skavsta strax efter 23:30.
//Bussjöns
Fast problemet är ju att även om du åker "fel tid", så måste ju underskottet på dessa turer, kompenseras av ett överskott på de andra avgångarna. Har man som snitt omkring 10 passagerare (och dina siffror tyder ju på 5-8), ja då måste nog ordinarie biljettpris ligga på närmare 300 kronor för att det ska bli någon mer märkbar vinst. Med det underlaget skulle nog det bli billigare för Fly by coach att hyra in två taxibilar och bedriva trafiken med.

Lusan

Försöker du vara lustig eller?

Ersa


Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 15 mars 2010, 22:37:24 PM
Vems inlägg syftar du på?
Kanske mitt inlägg som avses, ja kanske inte lustig, mer dra det till sin spets. Det går inte att köra en trafik till de priserna om beläggningen inte är bättre. Taxibilar: tja, det är ju rätt vanligt att man kör med minibussar till flygplatser runt om i världen. Turen från Skavsta 23.30 är den tid då alla kvällsplanen kommer in. Eftersom det är rätt många plan som kommer in den tiden, bör bussarna gå fullastade. 16.00 från Stockholm är den tid de flesta som inte bor i Sverige väljer, då man kommer hem i lagom tid på kvällen till slutdestinationen. Alltså de avgångar som skulle vara fulla om man lyckats sälja biljetter ombord på planen eller i Skavsta. Även dessa skulle alltså vara tungt belastade. Att köra en tur som kanske kostar minst 2 000 kronor (och ha intäkter på 500 kronor) är förstås inte möljligt i längden. Visserligen kan man ett kortare tag strunta i underhåll på fordonen, och bortse från fasta kostnader för enstaka avgångar, men enbart bensin och förare, borde gå på ungefär 600 kronor enbart beräknat på själva tiden som bussen går i trafik och som beskrevs kräver trafiken rätt många tomkörningar etc.