Metropol: The End 1968

Startat av Gunnar D, 08 februari 2010, 18:25:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D




Citat från: Anders S. skrivet 05 juli 2010, 23:03:48 PM
Nu ska jag se om jag lyckas infoga ett par bilder på 75188 i Östersund, om inte kanske någon vänlig själ kan tala om för mig hur man gör.

Mvh Anders,

Bilder ovan infogade på uppdrag av Anders S.

Mvh Gunnar

Gunnar D



Citat från: Anders S. skrivet 05 juli 2010, 23:03:48 PM
Vad hände med det 50 tal Metropoler som "försvann"?


Jakten på de försvunna Metropolerna går vidare. Hittade invnrskyltarna ovan. Var har jag fått de ifrån? Kanske från en kompis som var på Högdalsskroten hösten -67 när de stod ett antal Metropoler där. Men dessa vagnar ska ju inte ha varit bland de som skrotades där. Kan jag själv med förares tillstånd ha lagt beslag på dem på trafikvagnar de sista vänstertrafikdagarna? Tror knappast det.
Jag lutar åt Högdalen (kompisen vet inte heller). Kan fler än de kända tiotal ha skrotats där?

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Det plockades ju en del från bussarna som stod i Rissne också.

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 juli 2010, 12:48:33 PM
Det plockades ju en del från bussarna som stod i Rissne också.

Det har du säkert rätt i men där var vi aldrig eftersom vi bodde söder om Stockholm.

/Gunnar

Anders S.

FÖRSVUNNA METROPOLER...........

Det måste finnas en väg att finna ut vad som verkligen hände med de ca 50 Metropolerna som ingen tycks veta vart dom tagit vägen.

I mitten på -80 talet besökte jag Länsstyrelsen/Bilregistret på Hantverkargatan i Stockholm och gick igenom samtliga kvarvarande original Besikningsinstrument, som det hette på den tiden, tillhörande Stockholmsmetropolerna.
Letade efter handlingen tillhörande A 75182 och hittade den också.

Eftersom intresset för busstypen är och var mycket stort gick jag givetvis igenom samtliga kvarvarande Besiktningsinsrument för att se om någon okänd köpare skulle dyka upp men icke.
Dom flesta hade som vi redan vet registrerats på AB Silverdalens Mekaniska Verkstad.
Ett antal, tror inte att det var speciellt många hade registrerats på AB Demonteringar.
Några andra som vi redan känner till fanns där också men inget uppseendeväckande.

Det som däremot var uppseendeväckande var det att ett antal Besiktningsinstrument saknades.
Minns inte hur många det var men jag reagerade på att ett ganska stort antal Besikningsinstrument helt enkelt saknades.
Frågade ansvarig personal var dessa kunde finnas men man hade ingen som helst förklaring till hur dessa Instrument kunde saknas.
Alla handlingar sparas och arkiveras var svaret jag fick och man ställde sig helt frågande till var dessa hade tagit vägen.
Är det dessa Besiknigsinstrument som tillhör "De försvunna Metropolerna?

I så fall? Vad har hänt med ett 50-tal Metropolbussar och deras handlingar?
Frågan kvarstår fortfarande och låt nu inte ämnet dö ut. Kan vi med gemensamma ansträngningar och intresse få klarhet i saken?
Hoppas det. Någon därute måste veta något intressant.

Anders S.

Mr H

Ja det här känns knepigt! Många bussar är det ju också som vi pratar om!
Jag kan i alla fall meddela att jag skrev till fabrikören i Silverdalen i början av 80-talet alltså han som stog för Afrikaexporten. Det var ett vänligt brev men jag fick aldrig något svar. Jag hade inte förväntat mig det heller med tanke på vilken skumraskaffär det här egentligen var. Fabrikören hade givetvis all anledning att hålla locket på. Tänkte bl.a att han skulle ha kunnat ha koll på vart de övriga Metropolerna också tog vägen. Huvudsyftet med brevet var f.ö att undersöka hur många bussar han sålt vidare inom Sverige och vart. Men som sagt inget svar.

Kanske någon på AB Demonteringar kommer ihåg det här? De är ju lättsammare att ha att göra med. De köpte ju i alla fall några Metropoler till skrot och kanske kommer ihåg de försvunna bussarna. Verkligen mystiskt om instrumenten saknades för vissa bussar!

Det här är det jag kan tillföra på rak arm. Alltså att lyssna med Demonteringar om de kommer ihåg.

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 08:24:52 AM
Ja det här känns knepigt! Många bussar är det ju också som vi pratar om!
Jag kan i alla fall meddela att jag skrev till fabrikören i Silverdalen i början av 80-talet alltså han som stog för Afrikaexporten. Det var ett vänligt brev men jag fick aldrig något svar. Jag hade inte förväntat mig det heller med tanke på vilken skumraskaffär det här egentligen var. Fabrikören hade givetvis all anledning att hålla locket på. Tänkte bl.a att han skulle ha kunnat ha koll på vart de övriga Metropolerna också tog vägen. Huvudsyftet med brevet var f.ö att undersöka hur många bussar han sålt vidare inom Sverige och vart. Men som sagt inget svar.

Kanske någon på AB Demonteringar kommer ihåg det här? De är ju lättsammare att ha att göra med. De köpte ju i alla fall några Metropoler till skrot och kanske kommer ihåg de försvunna bussarna. Verkligen mystiskt om instrumenten saknades för vissa bussar!

Det här är det jag kan tillföra på rak arm. Alltså att lyssna med Demonteringar om de kommer ihåg.

Mr H

Tyvärr har "Long John" gått ur tiden, han visste säkert vart de övriga tog vägen. Möjligen kan sonen Leffe veta något. Ska prova o mejla min namne på Hölö.

Mr H

#37
Ja jag tänkte mest på Björn och Leif. (Apropå John ja, han har ju skrivit sina memoarer en gång och vad jag förstår så är de ute på marknaden. Det låter ju som något väldigt läsvärt! Är det någon som har koll på var man kan köpa de någonstans?). Ska bli spännande att höra vad du får för svar angående Metropolerna!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 10:30:08 AM
Ja jag tänkte mest på Björn och Leif. (Apropå John ja, han har ju skrivit sina memoarer en gång och vad jag förstår så är de ute på marknaden. Det låter ju som något väldigt läsvärt! Är det någon som har koll på var man kan köpa de någonstans?). Ska bli spännande att höra vad du får för svar angående Metropolerna!

Mr H

"Long Johns" memoarer gav han själv ut i fyra delar. Har läst dessa för länge sedan, men det stod inget specifikt om Metropolerna. Däremot mycket annat intressant om skrotning av stora pansarskepp, gamla järnvägsbron till Riddarholmen och teletornet på Malmskillnadsgatan....

Gunnar D

#39
Citat från: Anders S. skrivet 08 augusti 2010, 19:25:28 PM
FÖRSVUNNA METROPOLER...........

Det måste finnas en väg att finna ut vad som verkligen hände med de ca 50 Metropolerna som ingen tycks veta vart dom tagit vägen.


I så fall? Vad har hänt med ett 50-tal Metropolbussar och deras handlingar?
Frågan kvarstår fortfarande och låt nu inte ämnet dö ut. Kan vi med gemensamma ansträngningar och intresse få klarhet i saken?
Hoppas det. Någon därute måste veta något intressant.

Anders S.

Håller med om att vi måste låta frågan leva!

Hur var det med deponeringen av H19 hösten-67? Var det alla som kom till Rissne som sedan kom till Silverdalen? Var det endast de c:a 10 som kom till Högdalen (+ senare 75015) som sedan skrotades där? Eller kom det fler dit som sedan sändes vidare? Vart, i så fall?
75071 o 75118 (se invskyltar ovan) kom förmodligen till Högdalen hösten-67 men i SBH hamnade de slutligen i Silverdalen. Var det så?
Skrotades fler H19 i Högdalen än vad som antagits?

Ja, frågorna är många men svaren?

Mvh Gunnar

Björn Forslund

De cirka 50 försvunna bör ha rätt höga nummer, då det var de senare Metropolerna som hade samma dubbla hydrauliksystem som Capitol. Tidiga Metropoler hade enkelt system, och det var främst de som gick till Silverdalen.
De som  hamnade på Högdalen kan ha varit sådana som hade drabbats av skador och haverier, och skrotades på ett tidigt stadium.

Mr H

Innan "Högdalenbussarna" kom till Högdalen stog de uppställda i Hornsberg längs med Lindhagensgatan vilket ju kan tyda på att de plockades i verkstaden i Hornsberg före skrot. Men det var enbart de bussarna som sedan hamnade i Högdalen som stog uppställda i Hornsberg vad jag kunde se och inga andra. Kanske ytterligare ett litet fragment av ledtråd i denna märkliga fråga!



Vagn 5121 uppställd i Hornsbergshallen förvintern 1967. Kom sedan till Högdalen.


Mr H

Mr H



De s.k Högdalenmetropolerna har precis kommit ut till Högdalen och ställts upp före Demonteringars område. Nej många var de inte även om det kanske återstår några ytterligare som ännu inte kommit ut! Beklagar Instamatickvalitén på fotot!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 09 augusti 2010, 14:56:33 PM
De s.k Högdalenmetropolerna har precis kommit ut till Högdalen och ställts upp före Demonteringars område. Nej många var de inte även om det kanske återstår några ytterligare som ännu inte kommit ut! Beklagar Instamatickvalitén på fotot!

Mr H

Mycket intressanta bilder! November -67 fanns det antal H19 som var uppställda mer söderut på området åt Högdalstippen till, vända åt andra hållet. Var det samma bussar som denna bild visar?

Mvh Gunnar

Mr H

Tänker du på brännplatsen då bredvid "snöspåret" alltså här?

Mr H