Äldsta bussar som högertrafiksombyggdes?

Startat av Niklas Bygdestam, 14 december 2009, 22:20:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag funderar på vilka bussar som kan ha varit de allra äldsta som anpassades för högertrafik

Vilken buss var den allra äldsta som fick dörrar på höger sida överhuvudtaget och tilläts användas efter högertrafiksomläggningen?

Vilken buss var den äldsta som fick ratten flyttad från höger till vänster sida och sedan användes efter omläggningen?

Skulle vara roligt om någon visste vilka individer detta kan ha varit och framförallt vilka år dessa bussar kan ha varit ifrån

Har man överhuvudtaget flyttat dörr på någon buss tillverkad före 1950 och därmed kört denna i trafik efter högertrafiksomläggningen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Vad gäller äldsta buss så fick ENO-trafikens Scania-Vabis  B16 från 1948 högerdörr.
Äldsta helombyggda buss vet jag inte, men bl a Jönköpings Capitoler från 1956, som SvOf:s JKT 24 blev helombyggda.

Ola Almquist

Fårbobuss (vad hette bolaget från början?) H343 ombyggdes med högerdörr. Bussen var med i Pärlrallyt 2007. Se denna tråd (men man ser bara vänsterdörren):
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=3076.15.

Bussen är lite skum. Den är av årsmodell 1947, men fronten är av typ ASJ-50. Är det någon som har uppgifter om bussens status i dag? När Göte Nilsson i Västervik köpte den registrerades den in som DDJ235. Den stod tidigare vid garaget i Fårbo enligt uppgift.

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Hej! Den ägdes en tid av Götes Buss i Västervik men såldes för många år sedan till Gävle. Den aktuella fronten tycks ha börjat komma till användning ca 1948-49, omkring 1950 fick hela ASJ-karossen ett nytt utförande med rundade fönster etc. Det var inte ovanligt att en buss inte var färdigbyggd förrän efter 1-2 år efter chassiets tillverkningsår.
Mvh Jan G.

Peter Öden

Hej !

DDJ 235 ägs sedan 05-12-14 av en privatperson i Uddevalla, avställd 08-11-22.

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Hade för mig att denna sålts utomlands? Märkligt annars att man ställer av en skattebefriad buss som bara kostar några hundralappar i försäkring?

bilomnibussen

Det frågades efter den äldsta buss som byggts om för högertrafik. Troligen går det att hitta ett antal av årsmodeller närmast efter kriget. I någon tidskrift fanns en bild av en Hägglundsbuss från Småland av modellen före 1950 som byggts om. Östernärkes Omnibustrafiks Scania-Vabis B21 1947, T 602, byggdes om med ny dörr samt bagagelucka i övrigt intakt. Men den hade en SKV Nyboxerkaross från 1956. AB Omnibus lyxturistbuss T 326 ScV/Hägglund från 1949 byggdes också om delvis. Den finns fortfarande kvar. Fanns också gamla ombyggda Hägglundare hos Wasatrafik i Rättvik, exempelvis vagn 001 och 003.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Wasa 001 har Magnus Knutsson numera. Den är väl från -49?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 december 2009, 22:28:21 PM
Wasa 001 har Magnus Knutsson numera. Den är väl från -49?

Enligt mina noteringar och även Svensk Busshistoria är den från 1946. På bilden syns tydligt att den har högerdörr.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svoca

Den helt klart äldsta bussen som fick högerdörr monterad är en Volvo B 12/ASJ från 1940. Reg.nr EUS 454.
Bussen ägdes av Billingens Trafik AB i Skövde 1940 - 1960. Såldes till Oskar Johansson, Tibro. Johansson körde med den i trafik 1960 - 1969. Johansson lät sätta in högerdörr i bussen, som alltså var i trafik till 1969. En bekant bussamlare från Hedenstorp, Jönköping köpte bussen 1969 och körde hem den för egen maskin Tibro - Jönköping. Bussen garagerades i SJ:s garage i Skärstad när den inte var ute och rullade på diverse lustturer och beställningar. 1986 förvärvade Museiföreningen Anten - Gräfsnäs Järnväg, Alingsås bussen. Körförbud sedan 1993. Bussen finns numera i förvar vid Torpa bussmuseum i Småland. Ägare är fortfarande AGJ.

En annan tidig buss som fick högerdörr monterad, är G 403/ANR 364 Volvo B 513 ch.nr 510-1066 -46.
Bussen har ASJ-kaross från 1948 (ASJ kar.nr 2281-1948). Ursprunglig ägare D.J. Palm, Hohultslätt. Ägare från 2007 var en privatperson i Alsterbro. Senare under 2007 såldes bussen till Åkerimuseet i Olofström. Står i deras förråd t.v. Det är meningen att bussen så småningom ska visas upp vid Åkerimuseet. Ev. köras med också.

Wasatrafik buss 001/W 416/AJM 416 (borta ur registret) är en ScV B 21  ch.nr 90484  från 1946. Karossen är Hägglund kar.nr 3757 från 1948. Äldsta högerombyggda Wasatrafikbuss. I trafik i Rättvik till 1977-02-21. Därefter ställdes bussen upp i ett skjul nära Wasatrafiks verkstad i Enviken. På senare år flyttades bussen  till bussgaraget i Edsbyn. Såld till Magnus Knutsson, Jönköping. Där hämtade Magnus bussen, som kördes hem för egen maskin Edsbyn - Jönköping !

Tidigaste helombyggda frambyggda buss (rattflyttning från höger till vänster sida) är sannolikt Gävle
Stadstrafiks buss nr 73/X 290 Volvo B 657  ch.nr 655-312  -54. Kaross: Hägglund & Söner, Ö-vik. (Kar.nr 6060).  Bussen var med om en olycka 1964 och högerbyggdes vid Stadstrafikens verkstad. I samband med ombyggnaden fick bussen front från VBK, Horten, Norge, samt även VBK-dörrar och d:o fotstegsbrunnar främre vänster sida och båda högerdörrarna.Bussen såldes c:a 1967/1968 till Östervåla Omnibustrafik tillsammans med buss 74/X 337 Volvo B 657/Hägglund 1956 (för reservdelar). X 290 fick reg.nr U 780 och användes några år på linjen Östervåla - Uppsala. U 780 slutade sina dagar vid skroten i Söderfors.

Någon äldre helombyggd (med rattflyttning) än Gävle 73/X 290 är ej känd.

 

Janne Rickman

Det äldsta bussarna i Uppsala (UST) som byggdes om till höger trafik var C114 från 1949 och två vagnar från 1951 C117 och C142.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 16 december 2009, 18:39:29 PM
Det äldsta bussarna i Uppsala (UST) som byggdes om till höger trafik var C114 från 1949 och två vagnar från 1951 C117 och C142.

/Janne

Och i Borås fick 81   P 782 ovh 82 P 783 (Scania-Vabis B42 S3 Hägglund) från 1951 högerdörr. Eftersom 74 P 786 (Scania-Vabis Hägglund)också från 1951 gick kvar till 1969 borde även den ha fått högerdörr, men det kan ha varit så att den hade dörr på båda sidor redan innan eftersom denna buss under sommaren användes för resor till Paris (med extra stolar i mittgången!) och på vintern i stadstrafiken, mest på linjerna till Regementet och Sjömarken men den kunde också dyka upp på tunga linjer som 1-an mellan Sjöbo och Dammsvedjan eller 4-an mellan Byttorp och Trandared.
Samtliga dessa bussar (även de i Uppsala) var sådana med dörren bakom framaxeln och dessa var naturligtvis lättare att bygga om än de som var frambyggda. Det var ju bara att ta upp en dörr.
De nämnda Uppsala-bussarna fick väl aldrig förarplatsen flyttad?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2009, 18:50:46 PM
Och i Borås fick 81   P 782 ovh 82 P 783 (Scania-Vabis B42 S3 Hägglund) från 1951 högerdörr. Eftersom 74 P 786 (Scania-Vabis Hägglund)också från 1951 gick kvar till 1969 borde även den ha fått högerdörr, men det kan ha varit så att den hade dörr på båda sidor redan innan eftersom denna buss under sommaren användes för resor till Paris (med extra stolar i mittgången!) och på vintern i stadstrafiken, mest på linjerna till Regementet och Sjömarken men den kunde också dyka upp på tunga linjer som 1-an mellan Sjöbo och Dammsvedjan eller 4-an mellan Byttorp och Trandared.
Samtliga dessa bussar (även de i Uppsala) var sådana med dörren bakom framaxeln och dessa var naturligtvis lättare att bygga om än de som var frambyggda. Det var ju bara att ta upp en dörr.
De nämnda Uppsala-bussarna fick väl aldrig förarplatsen flyttad?



Nej, det fick inte förarplatserna flyttade. CF:arna i Uppsala var de enda som fick förarplatsen flyttad.

/Janne

Anders Mennerholm



Det här är min kandidat till äldsta högerombyggda buss. R184, Volvo B12 1940 med ASJ-kaross. Beställd av Billingens Trafikaktiebolag i Skövde där den rullade till 1960. Åren 1963-1970 var den skolbuss hos bussägare Oskar Johansson i Tibro och blev alltså högertrafikanpassad 1967. 1970 tog Knut Johansson i Skärstad hand om bussen som rullande kulturarv. Bussen har bla medverkat i filmen "Mitt liv som hund" och SVT-produktionen "År av drömmar". Bilden är tagen i Gräfsnäs 1990, Hilding Carlssonrälsbussen bredvid hade dörrar i alla fyra hörnen redan vid leveransen 1948. ;)

Björn Forslund

Oj, då är vi nere i 1940 för bulldog, och 1952 för helombyggda frambyggen!
Hur är det med bussen idag, och vad hände med övriga bussar som fanns i Anten? För länge sedan såg jag en buss under presenning där, en Volvo med Säffle eller Arvikakaross troligen. Vad hände med den?