"Ledvagnar är farliga"

Startat av Ersa, 18 november 2009, 14:30:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Londons borgmästare Boris Johnson fortsätter att rensa den brittiska huvudstadens gator från ledbussar. Johnson gick häromåret till val på att få bort ledbussarna från Londons gator, eftersom han anser att de både korkar igen trafiken och är farliga för andra trafikanter. I helgen ersattes 44 ledbussar av 72 dubbeldäckare på linje 38 i London.

http://www.busstidningen.se/2009/11/15/44-ledbussar-72-dubbeldackare/

M224


yngrot

Jag kan inte förstå att det skulle vara bättre med dubbeldäckare än en ledbuss.. det borde ju betydligt snabbare i stadstrafik med bara ett plan att gå av och på ..  alla som är på andra våning tar ju rätt lång tid på sig att klättra ner ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Det enda riktigt positiva med att ersätta 44 st ledvagnar med 72 st dubbeldäckare är väl att det direkt skapar arbetstillfällen bland både förare och mekaniker.
Personligen tror jag att är politisk kamp gentemot föregångaren, samt vissa brittiska traditioner som styrt detta beslut. Om dubbeldäckaren hade varit bättre på alla sätt, hade vi ju haft dubbeldäckare på SL-linjerna 1-4 sedan länge. Att ledvagnar skulle vara farliga på något sätt är nog mest ett svepskäl för att få igenom sina egna politiska idéer. Därefter återstår det att se vad nästa borgmästare får för sig om några år... ::)

Cero

Citat från: yngrot skrivet 18 november 2009, 14:45:58 PM
Jag kan inte förstå att det skulle vara bättre med dubbeldäckare än en ledbuss.. det borde ju betydligt snabbare i stadstrafik med bara ett plan att gå av och på ..  alla som är på andra våning tar ju rätt lång tid på sig att klättra ner ...

I Sverige kanske men inte i London. Det är ju en himla fart på folk när de ska av och på bussen i den stan. Spelar ingen roll hur många våningar den har.

Citat från: Verspieder skrivet 18 november 2009, 16:15:20 PM
Om dubbeldäckaren hade varit bättre på alla sätt, hade vi ju haft dubbeldäckare på SL-linjerna 1-4 sedan länge.

Det tror jag inte. SL brukar inte titta på hur andra gjort och sedan ta det bästa till sin egen verksamhet. Ja möjligen om idéerna kommer från Australien kanske då så att man får resa lite. Helst uppfinner man hjulet på nytt.

I övrigt kan väl sägas att just londontrafiken inte tillgodogör sig ledbussar på samma sätt som många andra stora städer. 11 meter buss istället för 18 gör ganska stor skillnad i en stad fylld med smala slingriga gator och otaliga trafikljus. Dessutom extremt tät trafik på sina håll. Själva körningen är nog inget problem men den tar upp mycket längd i filerna. Den längd utöver normalbussen som går åt för ledbussen motsvarar ju två personbilar eller en halv dubbeldäckare/lastbil. Det är mycket i en stad med Londons infrastruktur. Det är en helt annan sak att köra ledbuss i New York, Barcelona, Munchen eller Stockholm, bara för att ta några städer ur högen, än att göra det i London. Trots tät trafik även i de städerna är man inte i närheten av London. Till detta kommer naturligtvis att engelsmannen (och -kvinnan) helst åker buss sittande, inte stående, och här vinner dubbeldäckaren med hästlängder.

M224

Citat från: Cero skrivet 18 november 2009, 17:50:04 PM

Det tror jag inte. SL brukar inte titta på hur andra gjort och sedan ta det bästa till sin egen verksamhet. Ja möjligen om idéerna kommer från Australien kanske då så att man får resa lite. Helst uppfinner man hjulet på nytt.


F-n Cero jag älskar att läsa dina inlägg. Jag förstår inte hur du kan lyckas att slå huvudet på spiken så ofta.  :)

Nupski

Några som har ringt Boris en gång i veckan sedan han valdes är ju redaktionen för Top Gear (BBC) och frågat när bussarna skall försvinna. BBC har ju drivit en hetskampanj i brittisk media om ledbussarnas farlighet.

Simon Bertilsson

Citat från: M224 skrivet 18 november 2009, 14:38:46 PM
Trams tycker jag!

Yeah! Me to.
London should definitly build a tramway. :)

Hasse L

En ytterligare aspekt anförs i engelsk busspress: Alltför mycket gratisåkning har konstaterats, då påstigning i valfri dörr har gällt på ledbussarna. Nu återinförs förarens visering.

(Det slutgiltiga antalet dubbeldäckare torde vara 68 snarare än 72 enligt www.londonbusroutes.net.)

Buss-Anders

Det handlar väl om två saker saker nämligen Londons image och trafikrytmen.
Det gäller att bevara sin image med bobbies, dubbeldäckare, Tower Bridge, Beefeaters, röda brevlådor och röda telefon kiosker, Big Ben m.m.
Att ta bort dubbeldäckarna är ungefär som att montera av 50 m på Eiffeltornet.
Dessutom så är engelsmannen generellt ganska konservativ.
I Sverige är vi inte så rädda att ta bort gamla saker tyvärr.
(Varför var det t.ex tvunget att byta gul färg på brevlådorna i Sverige bara för att nämna ett exempel? )

Trafiken i London rör sig i vissa delar väldigt långsamt och det är klart att det är svårare att få in 18 m buss i ett utrymme på andra sidan korsningen än 11 m dubbeldäckare. Man får helt enkelt vänta tills det finns plats. Precis som tidigare inlägg påpekat och även borgmästaren, dubbeldäckare kan korka igen.

Själv älskar jag att se London från andra våningen på en dubbeldäckare.
Hoppas att det inte ska dröja för  länge tills nästa gång.

Därför skriver jag idag mitt inlägg med röd färg fast ja brukar använda grönt.
;D

Nico


Inlägg om färg på brevlådor mm. som då inte har med trådämnet osv. att göra har brutits ur och lagts under 'Ordet är fritt'.

Länk till den nya tråden finns här: Färg på brevlådor mm.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Hobgoblin skrivet 20 november 2009, 22:24:49 PM
En ytterligare aspekt anförs i engelsk busspress: Alltför mycket gratisåkning har konstaterats, då påstigning i valfri dörr har gällt på ledbussarna. Nu återinförs förarens visering.

(Det slutgiltiga antalet dubbeldäckare torde vara 68 snarare än 72 enligt www.londonbusroutes.net.)
Citat från: Hobgoblin skrivet 20 november 2009, 22:24:49 PM
En ytterligare aspekt anförs i engelsk busspress: Alltför mycket gratisåkning har konstaterats, då påstigning i valfri dörr har gällt på ledbussarna. Nu återinförs förarens visering.

(Det slutgiltiga antalet dubbeldäckare torde vara 68 snarare än 72 enligt www.londonbusroutes.net.)

Eller det slutliga är enligt samma källa (som troligen har reviderats) 70 omlopp (varannan tur i högtrafik slutar vid Graham Road), men egentligen har man ju köpt in 80 vagnar för trafiken, så det kan nog komma att variera något mellan olika perioder.

Uffe D

Efter att ha sett denna bilden så väcker det iaf hos mig frågan om hur säkra dom är i vinterväglag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6307019.ab

yngrot

Jo men den vagntypen passar inte i halka det är inget nytt ....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

lil-sis

Citat från: Uffe D skrivet 17 december 2009, 22:40:11 PM
Efter att ha sett denna bilden så väcker det iaf hos mig frågan om hur säkra dom är i vinterväglag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6307019.ab

Tja de allra flesta, typ 99% klarar det ju utan större problem. Personbilar verkar vara mycket farligare i halka  :o