Bildgåta SS/SL H24

Startat av Mr H, 03 oktober 2009, 11:58:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H



I juni 1973 står vagn 5451 uppställd i Huddingegaraget. Det var den H24 som prototypombyggdes för högertrafik redan 1963 eller 1964 (bussen är levererad 1962!). Man kan förmoda att den var en Capitolernas lågmilare då den sedan stog avställd till högertrafikomläggningen 1967...i SS ljusröda färg! Jag har inga minnen av att den skulle ha rullat innan dagen H på SS/SL enda högertrafiklinje 137. Någon annan som har det eller om den rullade överhuvudtaget? Vagn 5451 har en liten detalj som ingen annan H24 har. Vem kommer att berätta för oss vilken det är?

Mr H

JDS

Nej, däremot får jag kanske tipsa om alt+184 som ger ©?

Men en gissning kan jag ju alltid kosta på mig, är det backlampan (?) på taket kanske?

Mr H

Tack för tipset! Jättebra! :)

Nej inte backlampan. Längre fram!


Mr H

Svoca

Borde väl komma på vad som skiljer 5451 från övriga H 24. 1970 körde jag själv 5451 vid Håtunagaraget inkl. de övriga två H 24 (5466 och 5487) som var placerade där. 5451 var en riktig rishög. Allt verkade skramla på denna
buss. Den verkade inte riktigt ihopsvetsad vid högerombyggnaden. 5451 var ju den först högerombyggda H 24:an.
5466 och 5487 var det däremot inget större fel på. Skramlade i alla fall inte.

Mr H

Nej inte fönsterarrangemanget. Längre ner!
Hm lustigt det du säger om 5466 ex.vis. 5466, 5457 (Lidingö) och 5476 (Råsta) var de första H24 att gå till skrot. Men saker kan ju som bekant hända snabbt

Mr H

K R

Citat från: Mr H skrivet 03 oktober 2009, 11:58:19 AM
Vagn 5451 har en liten detalj som ingen annan H24 har.
Mr H

Hej!

Avbärarlisten i nederdelen på vagnssidan går på de andra H24:orna bara mellan hjulaxlarna,
här på 5451 har den även en sektion framför framaxeln till fronten.

mvh K R

Svoca

Jo, sanningen var att 5451 verkligen var en rishög. :(  5466 och 5487 var betydligt bättre. :) 5487 var faktiskt favoritvagnen. Om man kunde välja vid vagnuttag undvek man 5451 till förmån för de två andra H 24:orna.
Ibland var det dock avlösning och man fick stå ut med den bussen som kom.
När det gäller slopning av bussar, så kan det vara så många faktorer som spelar in. Motorhaveri, anmärkningar på
kontrollbesiktningen, krockar m m. Som en gammal verkstadschef i Söderhallen sa´ på 1970-talet. De
bästa H 34:orna (Leyland) är de med dålig kaross och med bra drivlina. De är lämpliga att slopa. Bara plocka
ur motor/växellåda till förmån för rullande H 34:or. Samma läge är det nu i t ex Söderhallen vad gäller H 18E. Motorer/växellådor flyttas från slopade exemplar till lite nyare exemplar för att de ska kunna rulla ytterligare en tid.
Det kan nämnas i sammanhanget att H 24-perioden i Håtunagaraget inte blev så långvarig. De placerades där vid SL:s övertagande av trafiken från Linjebuss 1970-02-01. H 24:orna byttes ut under senvåren 1970 mot tre av Råstas H 30. Inga fasta inv.nr fanns i Håtuna utan Råstas alla H 30 var i perioder - tre stycken åt gången placerade i Håtuna. När det var dags för service eller reparation byttes H 30-bussen ut mot en annan d:o. Vill minnas att Råsta då (1970) hade 18 st H 30. Under våren/sommaren 1970 hann Råstas alla 18 H 30 vara i trafik i Håtuna under kortare och lite längre perioder. H 30 var en betydligt bättre buss för Håtunatrafiken även om man lite saknade H 24:orna. Dock ej 5451....!

Mr H

CitatAvbärarlisten i nederdelen på vagnssidan går på de andra H24:orna bara mellan hjulaxlarna,
här på 5451 har den även en sektion framför framaxeln till fronten.

Och vinnaren är K R! Bra gjort! Liten detalj men ändock!
Märkligt egentligen att det kan vara sådan skillnad på två vagnar som Svoca beskriver speciellt som den risigare bör ha rullat betydligt mindre. Kanske den av misstag råkat köra via Scanias skakbana! ;D Skulle vara kul att höra om någon Huddingeförare från den tid det begav sig har samma uppfattning om 5451?

Vi gör ett hat trick här så kan jag visa på "favovagnen" 5466 då vad 5451 hade som inte någon annan hade nämligen listen fram! Det här är strax före den och 5476 förpassades till skroten i Högdalen tillsammans med 5457. Under presenningen döljer sig H24 5483 som smällde in i en lastbil på Vårby allé då den gick på linje 720.
Den var rejält knäckt i framdelen.

Mr H
 

K R

Citat från: Mr H skrivet 03 oktober 2009, 18:45:41 PM
Och vinnaren är K R! Bra gjort! Liten detalj men ändock!
Mr H

Hej!

Tack för det!

Angående detaljer på H24:

*Var det de fem sista vagnarna (5499-5503) som hade andra baklampor, runda och större (samma typ som på H30)?
*Var gick gränsen i serien när trappstegskontakterna vid bakdörrarna ersattes med fotoceller?
*Är det vid samma gräns som den invändiga målningen ändrades så att gulbeiga takfärgen drogs ner nedanför fönstren?

mvh K R


K R

Citat från: K R skrivet 03 oktober 2009, 15:57:06 PM
Avbärarlisten i nederdelen på vagnssidan går på de andra H24:orna bara mellan hjulaxlarna,
här på 5451 har den även en sektion framför framaxeln till fronten.

Hej!

H24 hade denna främre sidoavbärarlist när de levererades 1962, liksom f ö H19 och H21-H23.
Efter att 5451 som första Capitol hade byggts om till högerutförande togs tydligen beslutet
att slopa denna detalj vid ombyggnaden av resterande vagnar av typerna H23 och H24.

Samtidigt med prototypombyggnaden av 5451 levererades sista serien av Capitoler till SS (H30).
Dessa saknade denna avbärarlist från leverans.

mvh K R

Gunnar D

Tack för bildgåta H24 från mitt gamla Huga även om jag ej klarade svaret. Inga särskilda minnen av 5451 tyvärr, dock lämplig busstyp för exvis linje 716.
Mvh Gunnar

Mr H

Hej Gunnar!

Tack för som vanligt trevligt mail!
Ska se om jag kan lägga ut något mer med H24 från "Catwalken" i Huddingegaraget i kväll.

F.ö blev jag lite tveksam själv, och andra har påpekat det, att det inte skulle vara H24 5466
på bilden från Hornsberg. Men det är 5466, jag har skärskådat bilden och ingen tvekan när man drar upp bilden, det är i den vinkeln bilden är tagen den högra svartmålade fästskruven för reg.plåten som förvirrar begreppen!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 05 oktober 2009, 09:26:23 AM
Hej Gunnar!

Tack för som vanligt trevligt mail!
Ska se om jag kan lägga ut något mer med H24 från "Catwalken" i Huddingegaraget i kväll.

F.ö blev jag lite tveksam själv, och andra har påpekat det, att det inte skulle vara H24 5466
på bilden från Hornsberg. Men det är 5466, jag har skärskådat bilden och ingen tvekan när man drar upp bilden, det är i den vinkeln bilden är tagen den högra svartmålade fästskruven för reg.plåten som förvirrar begreppen!

Mr H

Hej igen,
jag kan också bekräfta att det är 5466 resp 5476 ty jag minns när de stod där. Antecknade det också i min SL-almanacka.

Gunnar

Hasse L

Åkte 56:an till plugget (omväxlande med trådbussarna på 32 & 42) hösten 1962 då H 24:orna levererades och insattes på denna linje. ¨Scania Sport¨ kommenterade förarna uppskattande. Vill minnas att gränsen mellan olika målning invändigt gick mellan 466 och 467. Det var väl de tio sista som hade fotocellmanövrerade utgångsdörrar och runda baklyktor? H23:an 442 hade nog också den nyare målningen mellan fönstren... Eller?

Hobgoblin

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 05 oktober 2009, 21:41:52 PM
Vill minnas att gränsen mellan olika målning invändigt gick mellan 466 och 467. Det var väl de tio sista som hade fotocellmanövrerade utgångsdörrar och runda baklyktor? H23:an 442 hade nog också den nyare målningen mellan fönstren... Eller?
Hobgoblin

Hej!

Två andra källor säger vad gäller baklyktorna: 5499-5503 (de fem sista),
vad gäller de fotocellstyrda utgångsdörrarna: 5494-5503 (de tio sista).

Sedan blir det intressant med den invändiga målningen då de två andra källorna divergerar
genom att sätta gränsen mellan 5465 och 5466 respektive 5467 och 5468.
Nu lanseras alltså en tredje variant, 5466 och 5467.
Det kan väl inte möjligtvis hos någon finnas interiörbilder på någon eller några av de här aktuella H24:orna
för att kunna komma lösningen på spåret?

Jo, H23 5442 skall ha varit målad i den senare ljusare interiörmålningen,
den uppgiften kommer även från annat håll.

Sedan uppges avvikelser på H24 5446 och 5451, som bägge hade den ljusare interiörmålningen.
5451 var ju den först högerombyggda H24:an, det är möjligt att 5446 byggdes om som nummer två
innan det beslöts att interiörmålningen skulle behållas i originalutförande på de övriga vagnarna.

mvh K R