Huvudmeny

Z-Länstrafiken

Startat av ingli, 11 juli 2009, 00:55:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ingli

Hei
Jeg registrerte at bussene som kjører for Z-Länstrafiken er lakkert i 6 forskjellige farger (i tillegg til godsbussene) - gul, rød, orange, blå, lilla og grønn.  Så vidt jeg registrerte så har ikke dette noe med hvilket selskap som eier bussene.  Signaliserer fargen hvor bussen går, eller har det med hva slags rute den kjører?

Bernt Talbrant

Citat från: ingli skrivet 11 juli 2009, 00:55:44 AM
Hei
Jeg registrerte at bussene som kjører for Z-Länstrafiken er lakkert i 6 forskjellige farger (i tillegg til godsbussene) - gul, rød, orange, blå, lilla og grønn.  Så vidt jeg registrerte så har ikke dette noe med hvilket selskap som eier bussene.  Signaliserer fargen hvor bussen går, eller har det med hva slags rute den kjører?

Ett svar på denna fråga kan nog bäst illustreras med en bild, så vitt jag kan se stämmer detta fortfarande. Dock ska väl kommunfärgerna ersättas av en länsfärg i och med det nya avtalet. Blir det gult i ännu ett län månne? Även jag var f ö i Östersund när du var där - dock såg jag ingen annan bussfotograf. Fast jag var inte bara vid busstationen och fotograferade.


Bernt Talbrant

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juli 2009, 15:12:07 PM
Tror det blir blandad kompott som på dagens godsbussar, dock om KR behåller trafiken blir det nog många gamla bussar som går kvar med gamla färger under många år framöver.

Ja just den varianten som finns på godsbussarna tänkte jag också lite på. Och om KR skulle få fortsätta köra blir det förstås säkert som du skriver, det finns ju en del nya bussar som man knappast ska behöva måla om på ett tag.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juli 2009, 15:12:07 PM
Tror det blir blandad kompott som på dagens godsbussar, dock om KR behåller trafiken blir det nog många gamla bussar som går kvar med gamla färger under många år framöver.

Vet man när svar väntas i överklagan?
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 11 juli 2009, 15:25:13 PM
Ja just den varianten som finns på godsbussarna tänkte jag också lite på. Och om KR skulle få fortsätta köra blir det förstås säkert som du skriver, det finns ju en del nya bussar som man knappast ska behöva måla om på ett tag.

Visserligen gör man inte som UL, dvs att man tvingar operatören att lacka om varenda buss till en ny färg. Men nog kan man tänka sig att ett flertal av de nyaste begagnade fordonen ska behöva lackas/stripas om i Jämtland. Om ingen form av onödigt slöseri av skattemedel används till detta skulle jag bli mäkta förvånad! ;)

Ersa

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 11 juli 2009, 14:18:59 PM
Dock ska väl kommunfärgerna ersättas av en länsfärg i och med det nya avtalet. Blir det gult i ännu ett län månne?

Det nya designprogrammet är beslutat och klart sedan ett par månader tillbaka, men än är det nog bara uppvisat för anbudsläggarna.
Vad ska man kalla det tro? "Z10" kanske? 8)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juli 2009, 18:25:04 PM
Det har ju alldeles nyligen kommit ett interemistiskt beslut, nu ska alla parter få yttra sig i ett antal omgångar, gissar att Länsrätten är färdig nån gång i höst, sedan har vi ju kammarrätten....
Ett tips är att det tas beslut om en ny upphandling efter nyår ;)

Men drar det hela ut ända till nyår hotas ju trafikstartstiden, vilken väl nu är tänkt att ske under juli 2010? Att ha trafikstart sådär 5-6 månader efter avslutad upphandling är ju inte det mest optimala för alla parter.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juli 2009, 19:15:54 PM
Men som sagt, jag sätter en slant på en ny upphandling, om nu inte den ena parten är helt ute och cyklar i sin framställning till Länsrätten, och det tror jag faktiskt inte.

Det hela har en "viss" likhet med en viss överklagad linjetrafikupphandling på Gotland kan jag säga.

De båda känns rätt lika, ja. Frågan om att man kanske inte får leja ut all trafik på underentreprenörer är intressant. Räknas alla delägarna i CB som "underentreprenörer", och betyder detta att alla medlemsföretag med smååkare alltid är uteslutna från alla stora upphandlingar? Låter ju inte direkt troligt, då ju THM nu valde CB i första hand.
Om detta med medlemsföretag/underentreprenörer nu inte är tillåtet borde det ju inte heller ha varit tillåtet i senaste Åreupphandlingen, men den gick då inte till överklagning.

ingli

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 11 juli 2009, 14:18:59 PM
Ett svar på denna fråga kan nog bäst illustreras med en bild, så vitt jag kan se stämmer detta fortfarande. Dock ska väl kommunfärgerna ersättas av en länsfärg i och med det nya avtalet. Blir det gult i ännu ett län månne? Även jag var f ö i Östersund när du var där - dock såg jag ingen annan bussfotograf. Fast jag var inte bara vid busstationen och fotograferade.



Hei
Takker for svaret.
Jeg var nok heller ikke på bussterminalen hele tiden.  Fikk med meg både shopping og hyggelige restaurangbesøk, bl.a. en flott onsdagskveld på Captain Cook med livemusikk. 
Det kommer en del bussbilder fra Östersund etterhvert.

virtual1

Citat från: Verspieder skrivet 11 juli 2009, 17:42:59 PM
Det nya designprogrammet är beslutat och klart sedan ett par månader tillbaka, men än är det nog bara uppvisat för anbudsläggarna.
Vad ska man kalla det tro? "Z10" kanske? 8)

Så hette mina före detta datorhögtalare  ;D

Skalman

Man undrar vad en sån där färgsättningsorgie kostar, och vilka fördelar den
i praktiken ger. Låt vara att det antagligen mest handlar om stripning, men
det borde ändå finnas betydligt bättre saker att spendera skattepengarna
till kollektivtrafiken på.

Ersa

Citat från: Skalman skrivet 13 juli 2009, 23:31:12 PM
Man undrar vad en sån där färgsättningsorgie kostar, och vilka fördelar den i praktiken ger. Låt vara att det antagligen mest handlar om stripning, men det borde ändå finnas betydligt bättre saker att spendera skattepengarna till kollektivtrafiken på.

Bakstammen är lackad medan ränderna är stripade. Att stripa om (byta färg) på en "zebrabuss" för att kunna flytta den över en kommungräns inom samma län (t.ex från t.ex Berg till Brunflo) lär kosta c:a 110 000 kr om man får tro en del insändare i lokalpressen för några år sedan, som just var på temat skattepengar.

Visserligen är det operatören som bekostar all stripning, men därefter ligger ju anbuden och därmed nivån på skatten.