Söker info om Swebus, Busslink och Arbetsförmedlingen.

Startat av larsen, 17 december 2008, 19:30:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

larsen

Söker information om den tvångsrekrytering som dessa parter bedriver för att få förare till SL-trafiken. Har du kommit i kontakt med den? Dina erfarenheter? Kollegors erfarenheter? Hur har du blivit du bemött av arbetsförmedlare och rekryterare. Har hotelser från bussbolagens rekryterare förekommit? T ex att man hotar att kontakta Arbetsförmedlingen om du inte söker jobb? Eller om man inte accepterar deras usla villkor.

Har hotelser av körkortsmedicinsk karaktär förekommit? T ex om man avslutar anställning innan kontrakt gått ut? Eller i samband med läkarundersökning?

Att jobba gratis i några månader för ett busskort verkar märkligt och sedan dessutom tvingas betala för det om man inte skulle anställas eller komma upp i en viss arbetstid. Påminner om ett kedjebrevsspel eller annat mygel. Hur fungerar det med den skuldsättning som man tvingas in i?

(Om du inte vågar skriva under eget namn så registrera in ett extra eller låt en kompis göra det). 

Jonas Gustafsson

#1
Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM
Söker information om den tvångsrekrytering som dessa parter bedriver för att få förare till SL-trafiken. Har du kommit i kontakt med den? Dina erfarenheter? Kollegors erfarenheter? Hur har du blivit du bemött av arbetsförmedlare och rekryterare. Har hotelser från bussbolagens rekryterare förekommit? T ex att man hotar att kontakta Arbetsförmedlingen om du inte söker jobb? Eller om man inte accepterar deras usla villkor.

Har hotelser av körkortsmedicinsk karaktär förekommit? T ex om man avslutar anställning innan kontrakt gått ut? Eller i samband med läkarundersökning?

Att jobba gratis i några månader för ett busskort verkar märkligt och sedan dessutom tvingas betala för det om man inte skulle anställas eller komma upp i en viss arbetstid. Påminner om ett kedjebrevsspel eller annat mygel. Hur fungerar det med den skuldsättning som man tvingas in i?

(Om du inte vågar skriva under eget namn så registrera in ett extra eller låt en kompis göra det). 

Tvångsrekrytering? Är det som shanghajning av matroser förr i tiden, man blir drogad eller nerklubbad när man intet ont anande går på krogen-och vaknar nästa dag bakom en bussratt utan att ha en aning om hur det gått till? ;D ;D ;D

Skämt åsido, jag tillhör de "hobbybussnördar" som börjar bli en aning trött på den här sortens inlägg-precis som en hel tråd handlade om nyss... :(

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jo

Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM
Att jobba gratis i några månader för ett busskort verkar märkligt och sedan dessutom tvingas betala för det om man inte skulle anställas eller komma upp i en viss arbetstid. Påminner om ett kedjebrevsspel eller annat mygel. Hur fungerar det med den skuldsättning som man tvingas in i?


I ditt förra inlägg skrev du ju att du höll på att bli tvångsrekryterad just för att du hade D-behörighet. Ska du ta denna en gång till eller varför är frågan om detta annars intressant?

Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM
Söker information om den tvångsrekrytering som dessa parter bedriver för att få förare till SL-trafiken. Har du kommit i kontakt med den? Dina erfarenheter? Kollegors erfarenheter? Hur har du blivit du bemött av arbetsförmedlare och rekryterare. Har hotelser från bussbolagens rekryterare förekommit? T ex att man hotar att kontakta Arbetsförmedlingen om du inte söker jobb? Eller om man inte accepterar deras usla villkor.

Det mest rimliga är väl att du frågar den som rekryterar? Eftersom det är 3 bolag och förmodligen många fler personer som håller i det kan det nog bli svårt att ge ett generellt svar.

Ett generellt svar som gäller i alla brancher är ju dock att de flesta arbetsgivare vill ha intresserade och engagerade medarbetare och sådana kanske inte på bästa sätt fås genom "tvångsrekrytering".

Johan Hansson

Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM
(Om du inte vågar skriva under eget namn så registrera in ett extra eller låt en kompis göra det). 

???

Inte konstigt att det blir dålig stämning här på forumet.


Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: larsen skrivet 17 december 2008, 19:30:02 PM

(Om du inte vågar skriva under eget namn så registrera in ett extra eller låt en kompis göra det). 

Vågar man inte stå för sina åsikter så har de heller inget i Bussnack att göra. Här må vi uppträda under signatur men vi står för vad vi tycker. Eller också framför vi våra åsikter någon annanstans.
Att registrera sig under dubbla användarnamn är dessutom mot de principer vi har i Bussnack.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

jag tror inte du hittar vad du söker, här är alla nördar och gillar vad vi håller på med

Jo

Citat från: homer skrivet 17 december 2008, 20:46:01 PM
jag tror inte du hittar vad du söker, här är alla nördar och gillar vad vi håller på med

Kanske detta forum och denna tråd som trådskaparen egentligen är ute efter: https://www.flashback.info/archive/index.php/t-687684.html

Hagri

Arbetsförmedlingens uppgift är att sätta folk i arbete. Har du D-kort är det inte så märklig, utan snarare logiskt, om du uppmanas söka arbete inom branschen.
Är du arbetslös (utan D-kort) kan det ju bli aktuellt med utbildning för att du skall få jobb och då kan det bli till ett bristyrke som t.ex. bussförare.
Om man inte söker jobb, tackar nej till jobb eller inte går på rekryteringsträffar som arbetsförmedlingen beordrar är risken stor att man blir av med A-kassan, det är inte så märkligt det heller.
Bussförare är inget dåligt yrke, det finns många sämre jobb.

robbes

ärligt talatkänns det mest som om en som vill ha pengar utan at tjobba för dem o har blivit anvisad från arbetsförmedlingen att söka annar skommer a kassan förloras som skapar dessa trådar.

Är detta övertramp ber jag om ursäkt men det är mitt intryck

larsen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2008, 20:41:39 PM
Vågar man inte stå för sina åsikter så har de heller inget i Bussnack att göra. Här må vi uppträda under signatur men vi står för vad vi tycker. Eller också framför vi våra åsikter någon annanstans.
Att registrera sig under dubbla användarnamn är dessutom mot de principer vi har i Bussnack.


Jag avsåg att man kanske var rädda för någon form av repressalier från sina arbetsgivare. Verkar ju inte vara högt i tak inom kollektivtrafiken. Det har ju skrivits en del artiklar om bloggande och risker med detta.

larsen

Jag får tacka för svaren, som dock är rätt intetsägande. Har besökt Arbetsförmedlingen några gånger och man har hört en del från andra som gör att man blir tveksam till metoderna och samarbetet mellan bussbolag och Arbetsförmedlingen.

Det tycks läcka som ett såll emellan parterna där uppgifter säljs och byts trots att sekretess ska råda mellan mellan Af och dess kunder. Arbetsförmedlare som tar kontakt med bussbolag för att höra hur utbildning går och är inte resultatet tillfyllest framförs genast hotelser om indragen A-kassa eller annan reducering.

Nyligen blev jag uppringd av ett rekryteringsföretag som uppmanade mig att skicka in en ansökan till bolaget X. Uppmanad, nej föresten det var mer av karaktären beordrad.

Ser det tveksamt att att tvångskommendera till ett så pass ansvarsfullt jobb som bussförare.

Varför stoppades mitt inlägg över natten? Vågar forumet inte stöta sig med bussbolagen? Eller är moderatorerna i beroendeställning? Har något raderats?

En fråga: Med körglädjen som präglat svaren så undrar jag vilket samband som råder mellan utbud och efterfrågan då det gäller löneutveckling?

Richard1250

Du måste ha en dålig inställning till AF och dess rekryterare till kollektivtrafiken eftersom du precis som förra gånger skriver om dom i väldigt negativa ordalag.
Det bästa för dig vore ju att du riktar ditt missnöje mot berörda parter eftersom det på Bussnack oftast blir så att trådar som den här innebär negativa vibbar hos många.
Du har naturligtvis all rätt att starta en tråd men den skiljer sig inte så mycket från den förra.

/Richard

Max_S

Känner igen problemet. Haft samma h*****e själv och verkar verkar som om arbetsförmedlingen spelar ut en mot olika åtgärder för att man ska tvingas köpa deras busspaket. Var ju en arbetsförmedlare (som tydligen körde buss numera?) inne här och gormade på ditt förra inlägg men som nu ligger lågt.

Bekvämt sätt att bli av med oss på, och vi är billiga för Swebus och Buss link. En del har ju gått på lönebidrag som plusjobbare, det blir billigt det. Och priset på månadskorten bara stiger.

Läser man skiten med Råstagaraget och dolda kameror så förstår man att bussbolagen är sjuka.

Fredde

Om man blir hänvisad ett visst arbete och inte har någon funktionsnedsättning som hindrar, så ska man ta detta.

Annars är det inte mer än rätt att man får indragen ersättning.

Förstår inte vart problemet ligger. Om det inte passar att vara i Bussbranchen, varför är man då arbetslös? Låter på vissa som att "allt annat är bättre än att köra buss". Men gå ut och skaffa ett annat jobb då och sluta klaga på bussbolag och AF.


Ersa

Varför är det bussbranschen det skälls på när Arbetsförmedlingen "tvingar" bidragstagare med D-körkort att ta lediga arbeten som bussförare? Det sker ju med alla yrken. En bekant i Jämtland med huslån och allt som hör till, blev uppmanad att söka arbete på en Konsumbutik i Dalarna, annars skulle hennes a-kassa dras in. Är då Kooperativa föreningen en lika stor bov i denna påstådda sammansvärjning som Busslink och Swebus?
Nej, knappast. Det här är rikspolitik och ingen konspiration bland bussarbetsgivare. Inte ens högerpolitik, då sossarna själva rörde sig på samma linje med arbetslösa. Men om man nu inte vill köra buss, varför har man då skaffat busskörkort? Jag vill aldrig någonsin börja köra taxi på provision, och just därför tänker jag aldrig skaffa taxilegitimation. Lastbil med släp kör jag gärna om jag måste, och därför tog jag CE-kort just för att ha i "reserv".

Det finns dock en annan vinkel i denna debatt, och det är de små bussåkarna som har personalbrist. De vill rekrytera serviceinriktade självständiga förare som klarar av att lösa problem själva, och vill då helst inte blanda in Arbetsförmedlingen då de då får in arbetssökande som egentligen inte vill köra buss. "Tvångssökande" som den nu avregistrerade Larsen nog skulle kalla dem. Man vill hellre hitta folk själv via egna kontakter. Så tvärtemot vad Larsen insinuerar har vi nog gott om arbetsgivare som inte heller gillar systemet med att omotiverade människor alltför ofta sätts bakom bussratten.