Linje 56

Startat av Anders Forsberg, 21 oktober 2008, 17:19:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Linje 56 blev med tiden en liten rundtur via Fjällbo, Utby och Bergsjön.

1967-04-29   Linje 38 omdöpt till linje 56 Bellevue - Fjällbo (Gärdåsgatan)/Utby
1970-04-06   Förlängd ca 500 m i Gärdsåsgatan
1973-09-10   Ändrad, bildade en ringlinje gående i båda riktningar: Bellevue - Österlyckan - Fjällbo - Mellbyleden - Bergsjövägen (Bergsjön) - Gärdsåsgatan - Österlyckan - Bellevue
1976-08-23   Förlängd M-F före kl 19.00 från Bellevue till Centralstationen
Sommartid trafikeras ej sträckan Bellevue - Centralstationen
1993-01-03   Linjen övertogs av Linjebuss

Här kommer en bild + tidtabell för linje 56.

Anders F



Linje 56 med en Volvo/Säffle svänger upp på Stambron på väg mot Centralstationen. I bakgrunden syns en buss på linje 60 som svänger ned mot Allén.





Lars Borgemo

Citat från: Anders Forsberg skrivet 21 oktober 2008, 17:19:36 PM



Linje 56 med en Volvo/Säffle svänger upp på Stampbron på väg mot Centralstationen. I bakgrunden syns en buss på linje 60 som svänger ned mot Allén.

Vad gjorde 830 där, måntro? Misstänker en tomkörning från garaget Gårda till Centralen. Ordinarie linjesträckning var ju Friggagatan-Odinsgatan-Riddargatan(E20) till Gustavsplatsen.
Linjehistoriken blev rätt invecklad under LB-tiden, om jag minns rätt så gick linje 58 dagtid M-F Snipen-Gärdsås-Atmosfärgatan, ersatt kvällstid av linje 56 Centralen-Gärsdås/Fjällbo-Rymdtorget. På LoS gick linje 56 Centralen-Gärsdås/Fjällbo-Rymdtorget hela trafikdygnet.

Jonas Gustafsson

Hurra, fler gamla Göteborgsbilder!

Men vilken väg kör egentligen 56:an på bilden?
Har för mig att 56:an vissa perioder gick längs Stampgatan och vissa perioder längs Friggagatan-Odinsgatan, men aldrig längs Ullevigatan. Bussen borde alltså redan befinna sig på hitsidan Fattighusån!
Edit: Larrys förklaring om tomkörning verkar trolig!

Tack även för den intressanta linjehistoriken!
Delen Rymdtorget-Fjällbo-Österlyckan var väl borta redan när Linjebuss tog över 1993(då linjen f.ö. döptes om till 58 samt förlängdes söderut på vardagar).
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

B34 830 var troligen den först slopade B5959 bussen. Om jag minns rätt så hade en SJ buss, 400 eller 401, lite för bråttom i Hjällbo så bakändan med motorn blev intryckt.

Lars Borgemo

Citat från: S Svensson skrivet 21 oktober 2008, 21:58:08 PM
B34 830 var troligen den först slopade B5959 bussen. Om jag minns rätt så hade en SJ buss, 400 eller 401, lite för bråttom i Hjällbo så bakändan med motorn blev intryckt.
Den var ju också sist i den ursprungliga serien B34:or, och nog den sista bussen som fick stadsvapen och skuggade vagnsnummersiffror. Serien 831-834 hade förvisso samma färgsättning men hade vita G-metkrokar och vita vagnsnummersiffror i Helvetica (Medium Extended Light). 835 i samma serie var ju först med trefärgad exteriör enligt det ursprungliga designprogrammet.

Anders Forsberg

Hm Larry Du har nog rätt detta är nog en utgående buss från Gårda. Men 60:an i bakgrunden är på rätt plats.

Anders  :P

Jonas Gustafsson

Jajamen, linje 60 gick förr i världen Nya Allén-Södra Vägen-Kungsportsavenyn-Östra Hamngatan till Brunnsparken. När var det den lades om att gå via Drottnigtorget?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Zella

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 21 oktober 2008, 22:45:23 PM
Jajamen, linje 60 gick förr i världen Nya Allén-Södra Vägen-Kungsportsavenyn-Östra Hamngatan till Brunnsparken. När var det den lades om att gå via Drottnigtorget?

//Jonas G

Var inte det i samma veva som 85:an slutade gå till Masthugget ?

Anders Forsberg

Hm min värld stämmer plötsligt inte med verkligheten.

Det är nog ingen linje 60 i bakgrunden. Har uppgiften att linje 60 drogs via Norra Hamngatan - Centralstationen - Stampgatan den 17 december 1979. Jag började använda diafilm 1980 och bilden är förmodligen från något av 1980-talets första år.

Nåja man får väl ändra på sig och säga att det nog är någon utgående buss från Gårda i bakgrunden med.

Linje 85 upphörde i "modern tid" den 13 juni 2004.

Anders

Bosse Theng

 :) Hej på er Den första linje 56 son gick i Göteborg började att gå 1954 från Linneplatsen till Järnbrott efter ett tag förlängdes den att gå var annan tur till Järnbrott vände vid Säröbanasstation i Järnbrott och en till Kaverös där jag växte upp. Mina först bokstäver som jag lärde mig var J och K . Bussarna var skylltade så när dom gick från Linne platsen.Bussarna var B34B42 som gicka. Allt om detta kan man läsa om i Ringliens tidningar.Den linjen som Anders talar om till Fjällbo finns en buss bevarad och fanns på trafikmässan som det fanns bilder ifrån på denna sida MEN INTE PÅ VÅRA BUSSAR ;D Jag är dålig på att lägga ut bilder på nätet  så jag hoppas att någon gör det. Anders har ju lärt sig!!!!! :)

Mikael T Nilsson

Tack för den trevliga B59-bilden från Göteborg!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.