Malmö Lokaltrafik Helsingborgs Stadstrafik

Startat av Stefan P, 06 oktober 2008, 18:49:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka bolag har de ovanstånde köpt upp eller samarbetar med?

mvh Stefan P

Leif D

Citat från: Stefan P skrivet 06 oktober 2008, 18:49:54 PM
Hej

Vilka bolag har de ovanstånde köpt upp eller samarbetar med?

mvh Stefan P

Malmö Lokaltrafik försvann väl in i Linjebuss, som nu är Veolia, då de fick trafiken i Malmö.
Helsingborgs Trafikverk försvann väl in i Swebus, då de fick trafiken i Helsingborg.
;-)

Ulf Rådeström

Citat från: Leif D skrivet 06 oktober 2008, 19:01:40 PM
Malmö Lokaltrafik försvann väl in i Linjebuss, som nu är Veolia, då de fick trafiken i Malmö.
Helsingborgs Trafikverk försvann väl in i Swebus, då de fick trafiken i Helsingborg.

Mjao...
Linjebuss köpte ML som företag utan någon upphandling.
Helsingborgs Lokaltrafik är jag lite mer osäker på om det hann bli någon upphandling innan övertagande...eller om det var köp även där...vilket jag tror faktiskt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 oktober 2008, 21:35:13 PM
Mjao...
Linjebuss köpte ML som företag utan någon upphandling.
Helsingborgs Lokaltrafik är jag lite mer osäker på om det hann bli någon upphandling innan övertagande...eller om det var köp även där...vilket jag tror faktiskt.

Jag plockar fram min väl tummade Ulf Rigstam "I fäders spår" om lokaltrafiken i Helsingborg och finner att det var anbudsupphandling 1992 och att Swebus lade det lägsta budet. I överenskommelsen ingick också att de köpte Helsingborgsbuss AB (som det hette från 1991) och övertog bussar, anläggningar och huvuddelen av personalen. Upphandlingen gjordes av Helsingborgs kommun och inte Länstrafiken Malmöhus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P


Göransson

Staffan..
Du är ett levande lexikon om allt kring bussar!
Var kom ditt intresse från? Förstår att du inte kör själv.
Har du kört? Isf var? Eller är jag helt ute och snurrar?
Läst massor om dina reportage i Busstidningen.
Ser sällan inlägg från en annars så välsmord herre som Bjarne.
Gillar i övrigt hans syn på livet.
/Magnus

Staffan Sävenfjord

Citat från: Göransson skrivet 07 oktober 2008, 16:26:54 PM
Staffan..
Du är ett levande lexikon om allt kring bussar!
Var kom ditt intresse från? Förstår att du inte kör själv.
Har du kört? Isf var? Eller är jag helt ute och snurrar?
Läst massor om dina reportage i Busstidningen.
Ser sällan inlägg från en annars så välsmord herre som Bjarne.
Gillar i övrigt hans syn på livet.
/Magnus

Tja, intresset har väl bara kommit och det finns många som vet mer om bussar än jag. Men en välfylld bokhylla med referenslitteratur är ibland till stor nytta även om källorna alltid måste värderas. Rigstam är pålitlig när han berättar om den helsingborgska lokaltrafikens historia, i synnerhet den de sista åren eftersom han själv jobbade på Helsingborgs Lokaltrafik och Helsingborgsbuss. Däremot har jag förstått att hans vagnslistor innehåller en del fel.
Jag har på grund av ett synfel (är i princip enögd) aldrig kunnat ta busskort och har således inte heller kört buss frånsett några kortare styrningar på provbanor och under den tid man under vissa betingelser fortfarande fick ratta buss med B-körkort.
Bjarnes åsikter hittar man väl bäst på hans blogg http://www.busstidningen.se/funderingar.html men det händer väl att han gästspelar här någon gång.
För övrigt  - om det tillåts att vara personlig - kanske du minns att vi träffades på (MOT) Mercedes Omnibus-Tage i Frankfurt för en Herrans massa år sedan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Göransson

#7
Staffan,
Jag minns detta även om dåtidens Mercedeskung Christer Svärd gjort allt för att mässan skulle ånjutas i en dimma.
Hört att denna gentleman återkommit i bussbranschen via Temsa. En sak är säker i alla fall. Christer hade visioner och kunde sälja bussar. Minns inte senast någon från MB hört av sig trots det är ganska kännt att vi behöver en ny 50-platsare.

Vårt möte borde varit 1996, tidig vår, precis innan vi köpt vår bästa buss genom tiderna MB 0404RHD/L 96.
Kan berätta att den enda buss som varit lika tillförlitligt som denna var Lindströms/Linjebuss Br 116 från, vad jag fått lära mig på detta forum, 1978. Även ofta nämnd som LB 311.

Är oerhört glad att jag av en händelse sprang på detta forum av en slump. Borde kanske marknadsföras bland andra bussgubbar och bussgummor på bredare basis. Lärorikt och dessutom väldigt skoj. Titta, lära, ventilera och få andras åsikter. Vilket kan vara oerhört nyttigt.

Hör av dig om du är i närheten, här är kaffet alltid nybryggt. Skånerost, vad annars!
/Magnus

Svemicke

Vad jag hört så såldes Malmö Trafik AB till Länstrafiken Malmöhus i 1993. Den som vann den första trafikupphandlingen av Malmös stadstrafik (Linjebuss) fick ML på köpet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -