Volvo är i stånd att sälja..

Startat av Jan, 02 oktober 2008, 21:56:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

sin fabrik i Åbo. Vet man något vad som kommer att hända i fabriken sedan?
I branschen 37 år

Magnus_J

i denna tråd berättas det att den skall drivas vidare i privat regi.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=13999.0


Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 02 oktober 2008, 21:56:35 PM
sin fabrik i Åbo. Vet man något vad som kommer att hända i fabriken sedan?

De nya ägarna övertog fabriken i Åbo i går, den 1 oktober. De skall fortsätta tillverka 9700-karosser men det blir väl en del annat också kan man tänka sig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2008, 22:30:10 PM
De nya ägarna övertog fabriken i Åbo i går, den 1 oktober. De skall fortsätta tillverka 9700-karosser men det blir väl en del annat också kan man tänka sig.

Har de nya ägarna skaffat sig något firmanamn och hemsida ännu?

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 08:19:26 AM
Har de nya ägarna skaffat sig något firmanamn och hemsida ännu?

Inte vad jag vet, dock så har Volvo tagit bort direktlänken www.carrus.fi Detta kan innebära kanske att den kommer i stånd. Vem vet?
I branschen 37 år

Ersa

Detta blir spännande. Kan en liten ensam karossfabrik i Åbo tävla mot busstillverkarna i östra Europa på lång sikt?

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 03 oktober 2008, 09:58:01 AM
Detta blir spännande. Kan en liten ensam karossfabrik i Åbo tävla mot busstillverkarna i östra Europa på lång sikt?

Ja med kvalitet.
I branschen 37 år

yngrot

Ja men vem betalar för kvalitet när anbuden pressar ner priserna??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Citat från: yngrot skrivet 03 oktober 2008, 12:31:22 PM
Ja men vem betalar för kvalitet när anbuden pressar ner priserna??

De fötetagen som tänker merutnyttja fordonen.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 oktober 2008, 12:45:15 PM
Det är även väldigt beroende på vilken typ av trafik vi talar om, tätorts-city-kortare regiontrafik är ju av hävd marknader för "Säffle" medans längre regiontrafik och ren landsortstrafik har varit Carrus marknadssegement.

Det är troligt att fabriken kommer tillverka  bussar enligt star 302, 502, 602 och 702 pricipen. Typ Vega och Fifty vagnar kommer nog inte tillverkas.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 oktober 2008, 12:53:51 PM
Nej det blir nog ett fåtal modeller som erbjuds, typ två karosshöjder.

Star 302 är nog den modell som varit mest populär, då menar jag att kunden har behållt den länge. Det är först nu som den kommer ut som begagnad. Lämplig till linjetrafik skolbuss och beställning.
I branschen 37 år