Man radera svar i min insändare, varför?

Startat av Frässe, 28 september 2008, 05:23:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frässe

Varför man radera svaren i min insändare? Det var svar som nu senare försvunnit. Var är dessa?

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?PHPSESSID=f2284eb9925e007a9eba8c8e76c7fd06&topic=16487.0;topicseen

Hafft fel på tråd lös Roter och inte kunnat ha Internet.

Är blixt på Fart kamera påslagen även på dagarna<?  Det var ljust då jag kört och såg ingen blixt. Tror jag.

Är det i lagen att åkeri lämna ut min namn och address till polis, Vilken lag är det? Kollega sagt att det inte gäller om ordnings bot utan bara om åklagare, domstol kontaktar. Då det rättegång och åkeri måste.
Annan här Henrik Palmqvist  och Matte som skrivit om det.

Ordnings bot då få inbetalning kort på böterna på Posten från Polis,
Rättegång då domstol eller åklagare bestäma böterna.

Björn Forslund

Hej

Kan inte se att några inlägg raderats, förutom några elakheter som inte hade med ämnet att göra.

Fartkameran blixtrar alltid till om den tar en bild, vad jag vet.

Om det ska gå till åtal och rättegång skall det till väldigt grova överträdelser. Det brukar komma ett inbetalningskort som det bara är att betala, sen är det inte mer med saken.

/Björn

Henrik Palmqvist

Citat från: Frässe skrivet 28 september 2008, 05:23:47 AM


Är det i lagen att åkeri lämna ut min namn och address till polis, Vilken lag är det? Kollega sagt att det inte gäller om ordnings bot utan bara om åklagare, domstol kontaktar. Då det rättegång och åkeri måste.
Annan här Henrik Palmqvist  och Matte som skrivit om det.


Vad tror du kan hända om åkeriet inte vill tala om vem som kört? 

Det är tillståndsinnehavarens ansvar att kunna tala om vem som kört ett aktuellt fordon. Vill polisen tvunget ha reda på vem som kört, så får de reda på det, på ett eller annat sätt. Bättre att klappa dem medhårs från början...

/ Henrik

robbes

finns samt fanns ett lag förslag om att fordonsägaren är betalningsskylfdig om han ej talar om vem som kört det är ett bra krav anser jag

Davve

Citat från: robbes skrivet 02 oktober 2008, 12:40:20 PM
finns samt fanns ett lag förslag om att fordonsägaren är betalningsskylfdig om han ej talar om vem som kört det är ett bra krav anser jag

Det kommer aldrig att gå igenom tack och lov. Bara för att jag står registrerad på ett fordon som körs för fort av nån annan är det väl inte MIN sak att betala för honom/henne?!

Ersa

Citat från: Davve skrivet 02 oktober 2008, 18:12:44 PM
Det kommer aldrig att gå igenom tack och lov. Bara för att jag står registrerad på ett fordon som körs för fort av nån annan är det väl inte MIN sak att betala för honom/henne?!

Så är det i Norge. Iaf när det gäller vägtull. En kompis flickvän dundrade igenom en tullstation på "Bomvegen" mellan Stjørdal och Trondheim med hans bil. Själv låg han och sov och visste inget om det hela. Men rejäla böter fick han någon månad av ett svenskt inkassoföretag som norska statens Vegvesen samarbetade med. Det spelade ingen roll vem som körde, då man i de flesta andra länder än Sverige är helt och fullt ansvarig för den bil man äger.

JDS

#6
Citat från: Verspieder skrivet 02 oktober 2008, 20:08:20 PM
Så är det i Norge. Iaf när det gäller vägtull. En kompis flickvän dundrade igenom en tullstation på "Bomvegen" mellan Stjørdal och Trondheim med hans bil. Själv låg han och sov och visste inget om det hela. Men rejäla böter fick han någon månad av ett svenskt inkassoföretag som norska statens Vegvesen samarbetade med. Det spelade ingen roll vem som körde, då man i de flesta andra länder än Sverige är helt och fullt ansvarig för den bil man äger.

Nja, nu blandar du väl ihop civilrättsliga krav med straffansvar? Att vara ansvarig för kostnader som föraren orsakar är en sak, att vara ansvarig för begångna brott är en helt annan.

Det är klart att man möjligen skulle kunna införa något slags fortkörningsavgift á la felparkeringsavgift, som man kan kräva in av fordonsägaren om ägaren inte låter sig identifieras. Däremot kan man inte gärna straffa fordonsägaren för ett brott som någon annan begår, knappast i särskilt många andra länder heller. (Avgifter och indraget körkort räknar jag inte som straff i detta avseende.)

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 30 september 2008, 13:34:40 PM
Vad tror du kan hända om åkeriet inte vill tala om vem som kört? 

Det är tillståndsinnehavarens ansvar att kunna tala om vem som kört ett aktuellt fordon. Vill polisen tvunget ha reda på vem som kört, så får de reda på det, på ett eller annat sätt. Bättre att klappa dem medhårs från början...


Var finns i så fall detta krav på tillståndsinnehavaren att tala om vem som kört?

Davve

Citat från: Verspieder skrivet 02 oktober 2008, 20:08:20 PM
Så är det i Norge. Iaf när det gäller vägtull.

Fast så är det ju i Sverige också när det gäller vägtullarna. Det är en helt annan sak, det är ju inte brottsligt att åka förbi/igenom tullarna. Det är det däremot att köra för fort förbi en fartkamera. Förstår du hur jag menar? En avgiftsbelagd handling vs. brottslig handling. Ungefär som att handla i en butik vs. snatta där.

MVH


Ersa

Citat från: Davve skrivet 07 oktober 2008, 23:39:21 PM
Fast så är det ju i Sverige också när det gäller vägtullarna. Det är en helt annan sak, det är ju inte brottsligt att åka förbi/igenom tullarna. Det är det däremot att köra för fort förbi en fartkamera. Förstår du hur jag menar? En avgiftsbelagd handling vs. brottslig handling. Ungefär som att handla i en butik vs. snatta där.

Jag förstår. Undantaget är väl att utlandsregistrerade fordon inte bötfälls när de brakar i genom Stockholms vägtullar. I Norge bötfälls alla som inte betalar, var de än kommer ifrån.

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 08 oktober 2008, 07:49:14 AM
Jag förstår. Undantaget är väl att utlandsregistrerade fordon inte bötfälls när de brakar i genom Stockholms vägtullar. I Norge bötfälls alla som inte betalar, var de än kommer ifrån.

Bötfälls eller får en räkning? Det är en viss skillnad... (Kom ihåg att vid felparkering, olovlig parkering eller tjuvåkning på kollektivtrafiken i Sverige blir man inte bötfälld, utan man får en räkning på en avgift.)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 08 oktober 2008, 09:26:16 AM
Bötfälls eller får en räkning? Det är en viss skillnad... (Kom ihåg att vid felparkering, olovlig parkering eller tjuvåkning på kollektivtrafiken i Sverige blir man inte bötfälld, utan man får en räkning på en avgift.)

Så här menade jag:
Kör man genom vägtullarna i Stockholm med en norskregistrerad bil händer ingenting.
Kör man genom vägtullarna på E14 mellan Stjørdal och Trondheim med en svenskregistrerad bil får den svenske bilägaren ett inkassokrav från ett svenskt inkassoföretag.

Vad som är räkningar eller avgifter låter jag vara osagt (pga oinsatthet) :)

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 08 oktober 2008, 09:57:01 AM
Så här menade jag:
Kör man genom vägtullarna i Stockholm med en norskregistrerad bil händer ingenting.
Kör man genom vägtullarna på E14 mellan Stjørdal och Trondheim med en svenskregistrerad bil får den svenske bilägaren ett inkassokrav från ett svenskt inkassoföretag.

Vad som är räkningar eller avgifter låter jag vara osagt (pga oinsatthet) :)

Det är dock en högst väsentlig skillnad mellan att vara skyldig någon pengar och att vara anklagad för ett brott!

Henrik Palmqvist

Citat från: Verspieder skrivet 08 oktober 2008, 07:49:14 AM
Jag förstår. Undantaget är väl att utlandsregistrerade fordon inte bötfälls när de brakar i genom Stockholms vägtullar. I Norge bötfälls alla som inte betalar, var de än kommer ifrån.

Det är en viss skillnad mellan Sverige och Norge. I Sverige är det  trängselskatt, skatt kan ej tas ut från utländska fordon.  I Norge är det vägavgift. Den är alla skylldiga att betala.

/ Henrik