Bussbolaget med Världens bästa kunder

Startat av Per Andersson, 25 september 2008, 12:24:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Citat från: homer skrivet 26 september 2008, 11:29:51 AM
Vad gäller störningsinfo från bussarna har jag själv funderat på om man ska ropa ut till passagerarna att tex pendeltågen har förseningar eller att nån av tunnelbanorna är inställda, men om jag bara har hört informationen på P4 så gör jag de inte, ska jag som förare gå ut med information direkt i bussen vill jag att de ska komma från min trafikledning



Nä, det är klart...istället för att ta egna initiativ och sätta kunden i första rummet och informera direkt när du VET att spårtrafiken står stilla så sätter du armarna i kors och väntar på att din trafikledning skall gå ut på radion och tala om det du redan vet uppenbart.

Misstänker att trafikledningen kanske blir lite belastade när det blir extra tryck på bussarna och måste ta itu med spruckna avlösningar  till följd av förseningar när det blir sådant tryck.
Står tunnelbanan still tex blir det ett oerhört tryck på bussarna och då hinner knappast trafikledningen gå ut på radion med information stup i kvarten.

Karsten

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 september 2008, 17:33:41 PM
Nä, det är klart...istället för att ta egna initiativ och sätta kunden i första rummet och informera direkt när du VET att spårtrafiken står stilla så sätter du armarna i kors och väntar på att din trafikledning skall gå ut på radion och tala om det du redan vet uppenbart.

Misstänker att trafikledningen kanske blir lite belastade när det blir extra tryck på bussarna och måste ta itu med spruckna avlösningar  till följd av förseningar när det blir sådant tryck.
Står tunnelbanan still tex blir det ett oerhört tryck på bussarna och då hinner knappast trafikledningen gå ut på radion med information stup i kvarten.

Vet du vad Uffe? Jag håller med dig! Det enda som är viktigt är att man kan lita på trafikinformationen på P4, men det kan man oftast.

julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2008, 02:17:49 AM
Extra betalt?  det ska ju ingå i resp anbud.

Men jag har full förståelse för att en ensam trafikledare i N/V t.ex inte alls hinner prioritera störningsinformationen helt enkelt av tidsbrist.
Kan tyckas att det ska ingå i respektive anbud. Men dessvärre är det inte tillräckligt tydligt i äldre trafikavtal och därmed har SL:s bägge bussentreprenörer Busslink och Swebus lyckats förhandla till sig tilläggsavtal för att hålla med en helt egen avdelning med personal som ska se till att störningsinformationen fungerar. Men som vanligt när det gäller dess två bussbolag så handlar det mera om att håva in pengar och tämligen säkert inte leverera särskilt väl!

julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 september 2008, 15:21:52 PM
Sedan kanske jag kan skryta åt er  ;D  genom att berätta att Swebus har en väldigt låg andel inställda turer totalt inom SL trafiken och utförde t.ex i april 99,81% av beställda turer vilket är bäst alla kategorier (Buss,Spår)
Det är de officiella siffrorna som säger att det är så få inställda turer.....
Fast nu har till och med SL vaknat och insett att både Busslink och Swebus är lika goda kolsupare på ge f-n i att rapportera allt som egentligen dras in. Och detta gäller inte bara själva störningsinformationen, utan framför allt i de månatliga rapporteringarna som ligger till grund för ersättningen från SL till respektive entreprenör om ersättning för utförd trafik och avdrag inklusive viten för det som ställts in. Där är det stora brister, minst sagt!

Det sägs att både Busslink och Swebus inte längre vågar visa sig på SL utan att ha med sina advokater, oavsett på vilken nivå mötet ligger. Det om något säger att de två entreprenörerna inte har rent mjöl i påsen....... Jag hoppas innerligt att SL äntligen tar tag i problemen med busstrafiken och stenhårt börjar dömma ut viten så som trafikavtalen faktiskt ger möjlighet till, för pengar är nog det enda språket dessa båda bolag förstår!

Nico


Citat från: julle skrivet 29 september 2008, 00:20:17 AMDet sägs att både Busslink och Swebus inte längre vågar visa sig på SL utan att ha med sina advokater, oavsett på vilken nivå mötet ligger.

Ursäkta att jag påpekar det, men med hänvisning till det som jag har markerat i citatet ovan så känns det lite som ovanstående skribent har byggt det mesta i sina inlägg på ren hörsägen i form av bl.a. snacket i pauslokalerna.

Inte för att jag vet om det ena eller det andra är sant eller inte, men överlag så 'sägs' det så mycket att man i många fall nog bör ta detta som eventuellt 'sägs' med en hel del salt... och i synnerhet om källan är en kollega som kanske inte heller han/hon kan bekräfta det hela utan bara meddelar att han/hon har 'hört att det sägs'...!?  ::)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

julle

Citat från: Nico skrivet 29 september 2008, 10:11:48 AM
Ursäkta att jag påpekar det, men med hänvisning till det som jag har markerat i citatet ovan så känns det lite som ovanstående skribent har byggt det mesta i sina inlägg på ren hörsägen i form av bl.a. snacket i pauslokalerna.

Inte för att jag vet om det ena eller det andra är sant eller inte, men överlag så 'sägs' det så mycket att man i många fall nog bör ta detta som eventuellt 'sägs' med en hel del salt... och i synnerhet om källan är en kollega som kanske inte heller han/hon kan bekräfta det hela utan bara meddelar att han/hon har 'hört att det sägs'...!?  ::)
Jag kanske var otydlig med att "det sägs". Och faktum är att det inte är något "snack i pauslokalen" från kollegor, som hört från kollegor, som hört från bekantas bekanta osv osv, utan det kommer från folk som är med på dessa träffar! För övrigt är det mesta som görs och sägs på SL (och övriga trafikhuvudmän) offentlig handling, så det är bara att begära ut protokoll från möten mellan SL och dess entreprenörer så kan man där utläsa en massa roligt.....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 27 september 2008, 17:36:34 PM
Vet du vad Uffe? Jag håller med dig! Det enda som är viktigt är att man kan lita på trafikinformationen på P4, men det kan man oftast.

Och jag håller med er båda. Man kan ju inleda meddelandet med "Jag hörde just på radion att det är..." så är det upp till resenärerna att värdera uppgiften. För övrigt är väl knappast bussöretagens trafikledningar mer informerade om vad som händer i tunnelbanan eller med pendeltågen än radions trafikredaktioner.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Karsten

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 september 2008, 09:40:32 AM
Och jag håller med er båda. Man kan ju inleda meddelandet med "Jag hörde just på radion att det är..." så är det upp till resenärerna att värdera uppgiften. För övrigt är väl knappast bussöretagens trafikledningar mer informerade om vad som händer i tunnelbanan eller med pendeltågen än radions trafikredaktioner.

Men trafikledningarna skulle kunna ha SLs störningsinformation öppen och i förekommande fall informera (t.ex. via textmeddelanden i kom-radio) sina egna förare om adekvata störningar. Det förekommer säkert redan idag (i alla fall informeras det ibland om "egen" inställd trafik), men det är mycket beroende av övrig arbetsbelastning och inte minst vem som är trafikledare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 30 september 2008, 09:48:52 AM
Men trafikledningarna skulle kunna ha SLs störningsinformation öppen och i förekommande fall informera (t.ex. via textmeddelanden i kom-radio) sina egna förare om adekvata störningar. Det förekommer säkert redan idag (i alla fall informeras det ibland om "egen" inställd trafik), men det är mycket beroende av övrig arbetsbelastning och inte minst vem som är trafikledare.

Visst. Och så gör man förstås också på radions trafikredaktion. Den senare får väl dessutom ofta direktinformation från operatören. Nu har jag inte jobbat med trafikledning inom SL-området eller med buss, men när jag jobbade på Tågkompaniets driftledning i Gävle hade vi direktkontakt med trafikredaktionen för Upptåget och X-tåget. Bättre sätt att informera än via lokalradion finns inte.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bo Rosengren

"Ett tjänsteföretag i världsklass" är Swebus vision. Jag har aldrig under mina nära fem år i företaget varken hört eller sett något påstående om företaget uppfattar sig så. Möjligen har man haft lite svårt att göra tydligt, att det är fråga om en vision, vilket inte är detsamma som den aktuella verkligheten. Lite för mycket tjat och gnäll kring det man inte kunnat eller velat förstå har det ändå varit. Visionen är ju ett sätt formulera sig inför morgondagen, och till den måste man nog som medarbetare förhålla sig. Visionslöshet är förödande!