Sex trafikområden blir tre

Startat av Optimal, 24 september 2008, 19:30:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Under hösten kommer vissa förändringar att genomföras.

Norrtälje och Norrort bildar tillsammans det nya trafikområdet Roslagen

Hornsberg och Söder blir City

Handen och Nynäshamn blir Södertörn

Karsten

Jag misstänker att det är Busslink som omorganiserar, och inte att olika trafikavtal slås ihop. Vad innebär det här i praktiken, får du högre lön?

M224

Tycker att detta låter vettigt. Det blir iaf färre listor för mig att hålla reda på.  ;D

Magnus_J

nja, totalt nio trafikområden blir sex.
garagen kommer att vara kvar som vanligt, mest administrativa förändringar enligt informationerna.

homer

Är inte norrort stort så de räcker, med flera undergarage redan idag, stordrift kanske kan ha vissa positiva ekonomiska besparingar, men på de hela stora är min erfarenhet att mindre garage har bättre sammanhållning, man är mer rädd om sina bussar, sina kolleger och sina kunder, något som i slutändan är värt mycket mer pengar som tyvärr företagen inte ser direkt i pengar

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2008, 23:13:39 PM
Garagen/Depåerna blir ju inte större för att man koncentrerar adminstrationen till färre ställen

de beror ju på hur mycket man ska integrera med varandra, om bara depåchefen flyttar blir de kanske inte någon större skilnad, men när man börjar flytta bussar mellan garagen blir de tyvärr till slut så mycket olika bussar att förarna inte orkar bry sig om dem på samma sätt som när man vet vad man har, en annan sak gäller tex trafikplaneringen, om de sitter gubbar i täby och planerar hela norrtälje trafiken, dem kanske inte har den erfarenhet av hur förarna vill ha de med raster och avlösningar och annat som har "vuxit fram" med tiden, visst, i början blir de säkert samma personal som bara flyttar runt, men med tiden slutar den personen och en ny träder in som kanske inte ens satt sin fot norr om danderyd

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2008, 23:22:12 PM
Det sker väl redan idag, trafikplaneringen sköts ju centralt till stor del, trafiken i Västernorrland lär väl planeras i Stockholm t,ex.
Är det "Personal"planeringen (kommenderingen) du menar?

jag har iof ingen bra koll på hur busslink har organiserat sitt skrivbordsfolk, men nej jag menade trafikplaneringen för visst finns lär de väl finnas folk även "ute i verkligheten"? även om de kanske som hos swebus är att inom organisationen ha en planeringschef i solna, sen finns de ju "småpåvar" ute på garagen, åtminstånde några gånger i månaden som snappar upp hur de borde fungera och hur de fungerar i praktiken

Karsten

Citat från: homer skrivet 24 september 2008, 23:35:42 PM
jag har iof ingen bra koll på hur busslink har organiserat sitt skrivbordsfolk, men nej jag menade trafikplaneringen för visst finns lär de väl finnas folk även "ute i verkligheten"? även om de kanske som hos swebus är att inom organisationen ha en planeringschef i solna, sen finns de ju "småpåvar" ute på garagen, åtminstånde några gånger i månaden som snappar upp hur de borde fungera och hur de fungerar i praktiken

Jag har fått intrycket av att Busslinks planerare är "mer" centraliserade än Swebus dito. Swebus har ju åtminstone planerare ute på garagen någon gång i veckan. Busslinks trafik i Sundsvall planeras från Stockholm, jag har svårt att tro att den plneraren dyker upp i Sundsvall en gång i veckan. Någon som vet mer exakt hur Busslinks planeringsorganisation ser ut?

Magnus_J

nej kan inte påsta jag vet. undviker att spekulera.
dock ska väl enhetssystemet vara på varje garage så den större delen av administration ska väl vara som idag, men att det är färre chefer. mao är det en enhetschef på de sammanslagna områdena än som tidigare en på varje garage.

lite som på samma sätt som på andra organisationer som har en tex. butikschef och sen en regionchef och så vidare.

Fredrik Gelin

För att göra en lång historia kort:

Sammanslagningen av områdena rör bara administration, förare och bussar flyttas inte mer än brukligt och beror i så fall troligen inte på sammanslagningen i sig.
Planeringen sköts liksom tidigare centralt, kommendering av förarna sker däremot även fortsatt lokalt av den enhet föraren tillhör, enheterna flyttas inte från garagen.
Tidföring och lön hanteras redan idag centralt och kommer att fortsätta så.
Anledningen till sammanslagningen är helt enkelt att man vill försöka kapa i administrativa kostnader samtidigt som man försöker effektivisera den.
Sammanslagningarna är ganska naturliga med tanke på områdenas geografiska läge och kommer säkert att följas av fler spar- och effektivitetsåtgärder.
//Fredrik