SL linje 179 - liten ändring Kista

Startat av Jimmy, 21 september 2008, 17:32:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Hej.
Pga ett gatuarbete i Norgegatan vid Hanstavägen så ändrades linjen 2007-01-03 vid Kista i riktning mot Sollentuna till följande: terminal i Danmarksgatan – Köpenhamnsgatan – Danmarksgatan – Borgarfjordsgatan - Alltingsvägen - Hanstavägen – osv.

Idag när jag åkte 179:an så körde den så här: terminal i Danmarksgatan – Köpenhamnsgatan – Danmarksgatan – Folketingsvägen - Hanstavägen – osv.

Någon som vet när den ändringen infördes?

Som vanligt tacksam för svar, gärna med exakt datum!

Jimmy

Magnus_J

nu är jag inte med exakt på vilka gatsnuttar folketingsvägen och alltingsvägen är.

kan inte heller säga exakt vilket datum det är infört heller eftersom det varierar på vägsträckning beroende på arbetet.

jag kör(de) oftast via rondellen på hanstavägen. den vägen känns bättre och enklare och sen är man rakt på Spåret till nästa hållplats Oddegatan som också flyttar runt.

Kör man i lunchtid är det ofta långa köer in i parkeringsgaraget, så tar man alternativvägen över bron och vänster ner på hanstavägen.

Kommer man från Osllentuna har man ju nu mer också två alternativ dels ordinare, via rondellen p hanstavägen och sen in Höger på ny öppnade Norgegatan. (samma som 155 går)

Jimmy

Tack Magnus för svar!
Alltingsvägen är rampen ner från Borgarfjordsgatan till Hanstavägen.
Folketingsvägen går från Danmarksgatan ner till Hanstavägen.

Det kanske är så att när Hanstavägen tillfälligt stängdes för trafik under Kista centrum så byggde man en rondell i korsningen Folketingsvägen/Hanstavägen.
Därför blev det möjligt att ta sig ut på Hanstavägen via den rondellen.

Men sen blev jag lite förvillad.
Har Norgegatan öppnat igen?
Och när gjorde den det?

Jag måste nog ut dit i morgon och "kolla läget".

Inte alltför lätt att vara busslinjehistoriker nuförtiden...

Jimmy

Magnus_J

det har väl varit en månda ungefär.
Norgegatan är bara öppen från hanstavägen och inåt. Även om den är klar i båda riktningar.
med reservation för att den öppnats nyligen. händer ganska fort där. har inte kört på 14 dagar.

som jag gissade trots att adresserna inte fanns på nätkartorna.

sedan är ju gatan som heter Oddegatan avstängd och avgrävd.
vilket gör att linjerna (har nog glömt nån) 627, 155, 537 går andra vägar. ex via Norgegatan -> , och <- Folketingsvägen