Varför upphandlas inte lokaltrafiken i Luleå

Startat av Fredrik, 19 september 2008, 10:39:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan N

Citat från: Fredrik skrivet 21 september 2008, 16:52:13 PM
De ungs kreativa människorna lämnar Norrbotten och kvar blir rullatorfolket. Det är den bistra sanningen.
För de som är unga och sprudlar av kreativitet och idéer pressas tillbaka av den utpräglade jantelagen från de äldres trånga små hjärnor. Det är därför som Norrbotten succesivt urholkas på människor och ingen fattar varför.
Därför behöver Norrbotten statliga bidrag för att fortsätta kunna styras av PRO-medlemmarna.

Först måste jag säga att jag i likhet med många andra lulebor tycker att LLT och stadsbusstrafiken fungerar alldeles utmärkt...visst, det finns saker som kan förbättras - men så är det ju överallt i alla branscher. Jag är i grunden för upphandlad trafik på marknadens villkor, mest beroende på att många kommunala- och statliga verksamheter (i synnerhet tidigare) tenderar att bli skyddade verkstäder som inte fungerar något vidare alla gånger- Men självklart finns det undantag! och mitt intryck är att LLT är ett sådant.

Sedan förstår jag inte riktigt denna motsättning mot äldre personer i styrelsen (så gamla var de ju heller inte) i inlägget. Det handlar ju inte om hur gammal man är på pappret utan....

Helt klart är att en person med flera års erfarenhet bakom sig inte bör underskattas. Mixat är bäst i mitt tycke, men med förnuft- Ingen "gratis godis till alla-politik" (lika lite som att elever och föräldrar ska bestämma allt om skolan) (att sedan styrelseuppdrag ofta ges för trogen tjänst under partipiskan är en annan fråga)


Anders Noren

Citat från: Fredrik skrivet 20 september 2008, 17:45:19 PM
Ett annat stort problem är att hållplatsläget på Smedjegatan inte är konstruerat för att kunna ha ledvagnar. Därför investerar aldrig LLT i ledvagnar. Jag vet chaufförer som fått lämna kvar resande vid hpl i rusning till Kråkörvägen då de haft stående ända till framrutan. Det hände så sent som förra veckan.

Ytterligare en sak som inte har med hur utförandet av busstrafiken är organiserat. Centralhållplatsen på Smedjegatan är planerad av Luleå kommuns tekniska förvaltning och det är känt sedan 2004 att den är något för liten eftersom den inte rymmer ledvagnar. Det finns ingen riktigt bra lösning på problemet eftersom hållplatsen inte kan byggas ut på bredden samtidigt som en utbyggnad på längden skulle göra att den blir lite för lång för att bytena ska vara bekväma. Man har funderat löst på dubbeldäckare!

Oavsett vilken lösning man väljer - utbyggnad + ledvagnar, dubbeldäckare eller tätare trafik - så krävs att trafikhuvudmannen, dvs. Luleå kommun genom kommunstyrelsen (inte tekniska nämnden, som jag påstod tidigare), går in med mer pengar, något de tydligen inte vill. Och då spelar det inte så stor roll om det står Swebus eller LLT på bussarna.

Vad beträffar kundnöjdhetssiffrorna som du påstår inte stämmer så kan du själv ta del av Svenska Lokaltrafikföreningens årliga undersökning "Kollektivtrafikbarometern" länk här. Sammanfattningen anger att siffrorna baseras på intervjuer med 40 400 personer (totalt i Sverige, alltså) under 2007 med ett svarsbortfall på mellan 10 och 20 %. Det går säkert att beställa kommunvisa utdrag från SLTF.

Anders