Varför upphandlas inte lokaltrafiken i Luleå

Startat av Fredrik, 19 september 2008, 10:39:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik

Jag undrar varför Luleå kommun väljer att låta lokaltrafiken bedrivas i kommunal regi. Jag tror att en upphandling skulle resultera i förbättringar då LLT inte tar till sig av synpunkter från resenärer och även från förare. LLT har också en föråldrad vagnpark.

Krille

Jo, bort med ett väl fungerande kommunalt bolag, gör som i Umeå!  :-X
Tycker du att Luleås bussar är i dåligt skick eller?

/K

Fredrik

Citat från: Krille skrivet 19 september 2008, 11:03:06 AM
Jo, bort med ett väl fungerande kommunalt bolag, gör som i Umeå!  :-X
Tycker du att Luleås bussar är i dåligt skick eller?

/K

Ja det tycker jag! Framförallt är LLT väldigt dåliga på att hålla fordonen rena invändigt.
LLT är heller inte intresserad av att tillfredsträlla Lulebornas behov gällande linjesträckningar utan istället köra sitt eget race.

Anders Noren

Citat från: Fredrik skrivet 19 september 2008, 11:26:54 AM
Ja det tycker jag! Framförallt är LLT väldigt dåliga på att hålla fordonen rena invändigt.
LLT är heller inte intresserad av att tillfredsträlla Lulebornas behov gällande linjesträckningar utan istället köra sitt eget race.


Om trafiken i Luleå skulle bedrivas som den görs i resten av landet, dvs. att landstinget är huvudman och en entreprenör kör trafiken, så skulle linjesträckningarna inte vara annorlunda. Entreprenören bestämmer inte sånt, det gör huvudmannen.

Den utredning som ligger till grund för dagens linjenät i Luleå kan läsas på http://epubl.ltu.se/1402-1617/2002/064.

Anders

Krille

Citat från: Fredrik skrivet 19 september 2008, 11:26:54 AM
Ja det tycker jag! Framförallt är LLT väldigt dåliga på att hålla fordonen rena invändigt.
LLT är heller inte intresserad av att tillfredsträlla Lulebornas behov gällande linjesträckningar utan istället köra sitt eget race.

Ändå har det visat sig att LLT:s resenärer är Sveriges mest nöjda flera år i rad?
Får inte riktigt den ekvationen att gå i hop...
Vilka linjeförändringar är det resenärerna vill ha?

/K

Fredrik

Framförallt kortare restid till/från Storheden. Som det är idag så måste du fara genom hela Mjölkudden/Tuna. Örnäset där jag bor behöver tätare trafik. Det tar en kvart för mig att gå till Kronbacksvägen alt Örnäsets Vårdcentral för att ta linje 1 eller 5 mot stan. Linje 9 ska dom istället skära ner på och linje 6 går ju inte så ofta. Ändå är kvarteret "Trumman" gigantiskt stort och de flesta här äger inte ens en bil.

Ersa

Hur fungerar det i Umeå trafikstarten 2006 sedan den första upphandlingen hållits? Jo, det är samma tjänstemän i samma kontor i kommunhuset som bestämmer taxa, linjedragningar och körtider idag som för Veolia och Polarbuss. Luleå kommun klarar nog av att effektivisera sin väl fungerande tätortstrafik utan att behöva blanda in länshuvudmannen och en massa privata företag som tävlar om det lägsta anbudet med minst vinst. Dessutom lär de (väldigt) socialdemokratiskt styrda kommunerna Luleå och Skellefteå knappast se upphandlingar och andra "högerliberala idéer" som lösningen på allt, speciellt med tanke på när de sett hur det blev i Umeå. Visserligen är även Umeå kommun socialdemokratiskt styrd... men jämförelsevis med en lite mer urblekt ljusröd socialliberal partifärg.

Anders Noren

Citat från: Fredrik skrivet 19 september 2008, 12:24:50 PM
Framförallt kortare restid till/från Storheden. Som det är idag så måste du fara genom hela Mjölkudden/Tuna. Örnäset där jag bor behöver tätare trafik. Det tar en kvart för mig att gå till Kronbacksvägen alt Örnäsets Vårdcentral för att ta linje 1 eller 5 mot stan. Linje 9 ska dom istället skära ner på och linje 6 går ju inte så ofta. Ändå är kvarteret "Trumman" gigantiskt stort och de flesta här äger inte ens en bil.

Fler turer till Storheden vore säkert välkommet men nya turer kostar pengar. Om trafiken till Storheden ska utökas så blir det, om jag får gissa, inte linjerna 6/9 som får fler turer utan linje 5 som förlängs från Aurorum till Storheden, något som i så fall blir verklighet nästa höst. Fick jag en summa pengar att utöka trafiken för skulle jag dessutom i första hand avskaffa vår- och hösttidtabellen och i stället utöka vintertidtabellens giltighet.

Och som sagt, det är inte LLT som bestämmer var och hur mycket, det är kommunens tekniska nämnd. Luleå har ändå ett mycket väl fungerande stadsbussnät med hög framkomlighet och som ligger i Sverigetopp när det gäller kundnöjdhet.

Anders

Fredrik

Att förlänga 5:an från Vänortsvägen låter som en väldigt bra idé. Då skulle den med fördel trafikera den nya leden som kommer fram i rondellen 97:an/Banvägen. Du är ett geni Anders! :)

Fredrik

#9
Sen så kunde man lägga ner hållplats Sleipnergatan. Det finns inget underlag för att ha den kvar. Svartöstadsborna skulle bli glada om bussen inte körde in där. Den skulle istället kunna ta höger i samma korsning från Svartöstaden räknat och köra upp Örnäsvägen till Shellmacken. Sen fortsätta Kronbacksvägen ända ner till burströmsvägen och där tar ta vänster för att sedan fortsätta så som nuvarande linjesträckning är. Då skulle körtiden på linje 7 kortas ner vilket skulle glädja boende i Svartöstaden. De som i dagsläget kliver på längs Ringgatan har bara 200 meter över Yrkesgatan och Östergatan upp till Kronbacksvägen. Man skulle sätta upp ytterligare en hållplats längs Kronbacksvägen vid Hagaplan och även vid Kronans företagsby fast ute på Kronbacksvägen då. Då skulle den linjen börja gå med vinst.

Jonas1968

Frågan är väl om det skulle bli så mycket billigare att upphandla trafiken än att köra i egen regi i det långa loppet. Vid upphandling så tillkommer ju en mellanhand som förutom kostnaden för att köra trafiken naturligtvis också vill göra vinst. Sedan tillkommer ju att upphandlingen skall göras om med jämna mellanrum med förhandlingar och administration och kanske överklagande. Det verkar ju vara i det närmaste standard idag att den som förlorat skall överklaga och upphandlingen måste avgöras i domstol med rättegångskostnader och förseningar som följd.
Vilken linjesträckning man skall ha är dock en helt annat fråga för både linjesträckning och taxesystem bestämms ju av LLT och kommunen och inte av entreprenören.

Anders Noren

#11
Citat från: Fredrik skrivet 19 september 2008, 14:46:19 PM
Sen så kunde man lägga ner hållplats Sleipnergatan. Det finns inget underlag för att ha den kvar. Svartöstadsborna skulle bli glada om bussen inte körde in där. Den skulle istället kunna ta höger i samma korsning från Svartöstaden räknat och köra upp Örnäsvägen till Shellmacken. Sen fortsätta Kronbacksvägen ända ner till burströmsvägen och där tar ta vänster för att sedan fortsätta så som nuvarande linjesträckning är. Då skulle körtiden på linje 7 kortas ner vilket skulle glädja boende i Svartöstaden. De som i dagsläget kliver på längs Ringgatan har bara 200 meter över Yrkesgatan och Östergatan upp till Kronbacksvägen. Man skulle sätta upp ytterligare en hållplats längs Kronbacksvägen vid Hagaplan och även vid Kronans företagsby fast ute på Kronbacksvägen då. Då skulle den linjen börja gå med vinst.

Det är en bra tanke att göra busslinjen genare och låta den gå på större gator. En omläggning enligt ditt förslag ovan skulle kanske göra 7:an snabbare in till stan, trots att körsträckan blir längre. 7:an, som är en av lokallinjerna, har emellertid inte som enda syfte att köra folk till innerstaden fort utan också att utgöra en lokal förbindelse. De centrala, tätbefolkade, delarna av Örnäset har stomlinjerna 1/5 med tät, gen trafik in till innerstaden medan lokallinjerna 7, 6 och 9 trafikerar mindre gator, har slingrigare sträckning och tätare mellan hållplatserna. Lokallinjerna trafikerar dessutom Örnäsets centrum, vilket stomlinjerna inte gör. Tanken är nog att lokallinjerna ska ge ett visst trafikutbud även till de glesbebodda områdena (det är ju mest villor förutom runt Örnäsets centrum) och möjliggöra för billösa, äldre och rörelsehindrade att kunna förflytta sig inom stadsdelen, till centrum och till innerstaden. Skulle lokallinjerna bli mer stomlinjelika så skulle de inte längre vara lokallinjer och man skulle kanske behöva sätta in nya lokallinjer för att upprätthålla ett lokalt trafikutbud - och det skulle sammantaget kanske kosta mer än det smakar. De boende på Svartöstaden kommer givetvis lite i kläm, men Svartöstaden ligger som det ligger - avsides och utan tillräckligt underlag för någon egen linje.

Citat från: Fredrik skrivet 19 september 2008, 14:39:03 PM
Att förlänga 5:an från Vänortsvägen låter som en väldigt bra idé. Då skulle den med fördel trafikera den nya leden som kommer fram i rondellen 97:an/Banvägen. Du är ett geni Anders! :)

Jag har läst trafikplanering på LTU. Jag förväntas kunna sånt här. :)

Anders

Fredde

#12
Enligt EU-lagen måste sådan här trafik eller utförande upphandlas, hur Luleå-Kommun kan undgå det är säkert att man bara förlänger avtalet löpande men det kan ju ge dyrare trafik för skattebetalarna på sikt... För eller senare måste man nog göra en upphandling som så klart det kommunala bolaget kan deltaga i med fast då får inte kommunen bidraga med pengar för deras överlevnad heller..

Karlstad (kommun) har ett bra koncept på detta man äger trafikbolaget men har en entreprenör som sköter trafiken samt dom ställer kraven... Karlstad har ökat resandet med 20% på bara kort tid & betyget kommer säkert gå om Luleå snart med...

//Fredde

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 19 september 2008, 22:19:40 PM
Enligt EU-lagen måste sådan här trafik eller utförande upphandlas, hur Luleå-Kommun kan undgå det är säkert att man bara förlänger avtalet löpande men det kan ju ge dyrare trafik för skattebetalarna på sikt... För eller senare måste man nog göra en upphandling som så klart det kommunala bolaget kan deltaga i med fast då får inte kommunen bidraga med pengar för deras överlevnad heller..

Nej, nog kan man köra kommunal tätortstrafik i egen regi hur länge man vill, utan att ha en upphandling? Frågan är om kommuner kan återta trafiken när den väl är upphandlad. Du nämner aldrig Skellefteå i din kritik, men det är nog ingen fara med ekonomin i någon av de båda kommunerna Skellefteå och Luleå. Alla undersökningar visar att folket i dessa städer ÄR nöjda med sina kommunala bussföretag, och inte förekommer det en massa arga protester mot organisationen i lokalpressen heller.

Fredde

#14
Helt klart är folk nöjda men är den ekonomiskt bra för skattebetalarna? Ofta har kommunala bolag för många chefer & folk som i princip inte gör något för att tillföra verksamheten något förutom kostnader.. Det kanske inte är så dessa fall förens dom blir utsatta för konkurens!?

Finns det någon info på dessa kommuners hemsidor om vad trafiken kostar ef biljettintäkter? Dom kommuner som har upphandlad trafik så finns det ofta kostnader vad kollektivtrafiken kostar per år i bidrag om inte annat via protokoll fr kommunfullmäktige hur mycket som ska skjuta till inför nästa år för trafiken!

Gävle Kommun redovisar det iaf i klartext via hemsidan på protokoll varje år...

//Fredde