Huvudmeny

Kassan bort NU

Startat av Trafikar´n, 09 september 2008, 03:25:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trafikar´n

I flera olika trådar här o på andra forum skriks det högt mot stoppet av hantering av kontanter på bussarna. Det är så synd om de som är nya, synd om turisterna och synd att man inte kan kompletteringsbetala osv.
Inte är det någon som rånar en bussförare på några hundra läste jag någonstans---

Det är synd om den som saknar 1:50 på magnuskortet och inte får en giltig resa, det ÄR synd om turistande barnfamiljen som inte kommer med trots alla mynt. Det är det, men det är mycket en vanesak, en invänjing?
Tycker någon synd om barnfamiljen som fick 500 i felparkeringsavgift för ingen hade 32 kr i mynt när de visste att det var avgiftsbelagd p-plats?
Trodde inte det heller..

Men allt nytt tar emot, är svårt att vänja sig vid. Det är även svårt att vänja sig vid det klimat som finns idag.
Alla här har väl sett en filmsnutt av en pundare som tänder av?
För mindre än 250:- är en amfetaminmissbrukare nöjd ca en dag, haschpundare lite mindre.
För ca 5 gånger den summan är både heroinster o de som vill ha kokain nöjda ett tag.
Min fru jobbar på span om nu någon vill göra sig lustig över att jag kan priserna, o de varierar från tillslag till annat o över landet.
Den som säger att ingen rånar en bussförare för några hundra, lever i en lycklig del av svedala.
Nej bort med alla kassor hos alla bussförare (o glassbilsförare m.fl) snarast o hitta andra alternativ.

Biljettautomater, SMS biljetter, utöka möjligheten att köpa bussbiljett i P-automater, kortköp, ja till o med de gamla kuponghäftena är bättre, om de inte köps på ett "osäkert" ställe.
Du som åker med förväntar dig att föraren ska ingripa om du blir attackerad, visst gör ni det passagerare här?
Men kollegor här, vem ingriper för oss på en öde vändslinga?
Bort med alla förarkassor NU!
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Fredde

Mycket bra skrivet!

Vi lever 2008 och inte 1908 eller 1808!


Trafikar´n

*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Trafikar´n

I flera olika trådar här o på andra forum skriks det högt mot stoppet av hantering av kontanter på bussarna. Det är så synd om de som är nya, synd om turisterna och synd att man inte kan kompletteringsbetala osv.
Inte är det någon som rånar en bussförare på några hundra läste jag någonstans---

Det är synd om den som saknar 1:50 på magnuskortet och inte får en giltig resa, det ÄR synd om turistande barnfamiljen som inte kommer med trots alla mynt. Det är det, men det är mycket en vanesak, en invänjing?
Tycker någon synd om barnfamiljen som fick 500 i felparkeringsavgift för ingen hade 32 kr i mynt när de visste att det var avgiftsbelagd p-plats?
Trodde inte det heller..

Men allt nytt tar emot, är svårt att vänja sig vid. Det är även svårt att vänja sig vid det klimat som finns idag.
Alla här har väl sett en filmsnutt av en pundare som tänder av?
För mindre än 250:- är en amfetaminmissbrukare nöjd ca en dag, haschpundare lite mindre.
För ca 5 gånger den summan är både heroinster o de som vill ha kokain nöjda ett tag.
Min fru jobbar på span om nu någon vill göra sig lustig över att jag kan priserna, o de varierar från tillslag till annat o över landet.
Den som säger att ingen rånar en bussförare för några hundra, lever i en lycklig del av svedala.
Nej bort med alla kassor hos alla bussförare (o glassbilsförare m.fl) snarast o hitta andra alternativ.

Biljettautomater, SMS biljetter, utöka möjligheten att köpa bussbiljett i P-automater, kortköp, ja till o med de gamla kuponghäftena är bättre, om de inte köps på ett "osäkert" ställe.
Du som åker med förväntar dig att föraren ska ingripa om du blir attackerad, visst gör ni det passagerare här?
Men kollegor här, vem ingriper för oss på en öde vändslinga?
Bort med alla förarkassor NU!

<medveten dubbelpostning-för det är för oss en viktig fråga>
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Kinslayer

Håller med till 100 procent! Folk får anpassa sig efter vad som gäller....det får jag göra när jag åker någonstans. Bra skrivet  ;D

Ersa

Jag kan bara hålla med till 100%. Bara igår på ett kortpass i Umeå stadstrafik drog jag in några hundra kronor enbart i mynt efter att ha sålt i princip bara enkelbiljetter. Förutom att bussen tar otroligt lång tid att lasta (vilket både Marc och Virtual1 storögt kontaterat) gör mynten att man tvingas redovisa in (eller växla) pengar 1-2 ggr/arbetsdag, vilket är tid och arbete som ingen vill ta ansvar för. Jag undrar hur mycket länshuvudmännen måste betala värdetranportföretagen för att frakta dessa mängder med kontanter.

Under 2008 kommer det iaf att bli bankkortläsare i varenda buss i Västerbottens, Jämtlands och Västernorrlands län. Då återstår bara att lära folket att betala med kort, något som de flesta ju redan gör i parkeringshusen, när de köper flygbiljetter, handlar mat på Coop Forum samt köper julklappar på IKEA. Jag anser att om det kontantlösa systemet fungerar hela i Stockholms län med sina 1,9 miljoner invånare borde det väl fungera på tätortstrafiken i de flesta småstäder runtom i Sverige?

Jonas1968

Kontanter hanterar man i varenda butik och varenda kiosk i Sverige. Fattar inte varför krav att slopa kontanterna inte kommer upp där utan endast på bussar. Skulle det vara så mycket ofarligare att bli rånad om man står som ensam expedit i en kiosk? Kiosker och servicebutiker accepterar också för det mesta kontokort vilket gör att ett kontantstopp på Seven-Eleven inte alls skulle drabba kunderna lika hårt som vad kontantstoppen på bussarna gör. SMS-Biljetter funkar nog bra i stadstrafik eller på SL som bara har zoner A, B och C men det blir nog oerhört krångligt när det gäller länstrafik med många olika zoner.
Att införa kortbetalning verkar som ett ba initiativ men det måste gå snabbt. Behövs knappast kontroll av kod när man köper ett stadsbussbiljett. Automaterna vid Länstrafiken i Örebro kollar inga koder när man köper biljett. Tyvärr finns dessa bara vid vissa stora hållplatser och inte ombord så startar man inte sin resa vid en hållplats som har automat så kan man inte använda automaterna.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 september 2008, 09:57:17 AM
Hur är det med kortautomaterna/kortläsarna?  accepterar man bara betalkort av VISA/MC typ eller även onlinekort typ MAESTRO etc?

Idag är det ju många försäljningsställen som inte tar onlinekorten (vilket sonen upptäckte i fjol) eftersom dess funktion är beroende av online koppling till resp kortutfärdande bank, alla de övriga korttyperna kan belastas i efterhand.

Inga onlinekort (med platta siffror) fungerar i kortläsarna på bussarna i Z, AC och Y län. Vet inte hur det är med försäljningsställena.

Ersa

Jag som flitig kortbetalare i många år har ofta tvingats betala en avgift på 3-5 kr vid småköp. Kan man inte bara vrida om detta till motsatsen och istället låta alla kontantbetalare betala några kronor extra vid köp av varor och tjänster i kiosker och butiker samt på bussen? Det måste bli billigare att välja bankkortet för att folk ska börja betala med dessa.

För övrigt tycker jag att de flesta bussrelaterade kontant-enkelbiljettsbekymmer kan lösas med att alla enkelbiljtter kostar en lagom summa på 30 kr med bankkort samt 40 kr kontant, detta oavsett ålder. Till turister och besökare kan man knappa ut en 24-timmarsbiljett för kring 100 kr med bankkort samt 130 kr kontant. Alla förköp som busskort, remsor etc låter man vara lika billiga som idag.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 september 2008, 10:53:32 AM
Då drabbas ju många av ett kontantstopp eftersom möjligheten att betala försvinner, inte bara yngre utan även personer med låg kreditvärdighet.

Onlinekorten, denna kreditvärdighet, eller snarare tekniken, är stora bekymmer när ungdomar verkligen vill betala sin resa med kortet. Kanske detta kan lösas med chipläsare i framtiden nu när magnetremsan ju är fasligt omodern? Det är upp till bankerna och huvudmännen att ordna bättre lösningar än idag.

Trafikar´n

Fick alla bussar möjlighet till värdeförvaring och tömning av dessa av värdetransportföretag skulle kontanthanteringen inte vara några problem... Allt småbutiker har det inte, men har möjligheten. Ett av alla möjliga sätt är ju som sagt försäljningsautomater ombord.

*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Anders Noren

Inför ett sådant taxe- och biljettsystem att biljetter, värdekort och periodkort kan köpas i varje kiosk och butik, att kort inte säljs ombord och att det är ungefär 100 % påslag att betala sin biljett ombord så blir kontantköp ombord en marginell företeelse. Att avskaffa kontantköp ombord kommer bara att ge kollektivtrafiken dåligt rykte.

Anders

Jonas1968

Citat från: Verspieder skrivet 09 september 2008, 10:50:02 AM
Jag som flitig kortbetalare i många år har ofta tvingats betala en avgift på 3-5 kr vid småköp. Kan man inte bara vrida om detta till motsatsen och istället låta alla kontantbetalare betala några kronor extra vid köp av varor och tjänster i kiosker och butiker samt på bussen? Det måste bli billigare att välja bankkortet för att folk ska börja betala med dessa.

För övrigt tycker jag att de flesta bussrelaterade kontant-enkelbiljettsbekymmer kan lösas med att alla enkelbiljtter kostar en lagom summa på 30 kr med bankkort samt 40 kr kontant, detta oavsett ålder. Till turister och besökare kan man knappa ut en 24-timmarsbiljett för kring 100 kr med bankkort samt 130 kr kontant. Alla förköp som busskort, remsor etc låter man vara lika billiga som idag.
Precis så är det i Örebro. Den som betalar med kort i automat betalar 16 kronor medan den som löser biljett kontant ombord (Tillåtet före 19:00) betalar 20 kronor. Tyvärr så finns kortautomaterna inte ombord utan bara på vissa större busshållplatser. Det borde vara möjligt att betala med kort ombord. Billigast är dock att betala med rabattkort. Då dras bara 10 kronor.

ch

Återigen ett typexempel på hur det går när kommuner tror att man kan driva serviceföretag samtidigt som man tappar fokus på kunden.

Utan kunden, ni vet resenären, så tappar man jobbet. Visst ska man inte tåla att bli rånad, misshandlad, bespottad etc - men varför ska det stora antalet resenärer behöva drabbas av att det finns ett ytterst fåtal personer i samhället som ställer till det?

Bankerna utsätts för rån, ska alla banker bli kontantlösa för det? 7Eleven rånas stup i kvarten, ska de införa ett skyddsstopp så att de tvingas ha öppet men ingen får betala då personalen inte får hantera kassaapparaten under arbetstid för det är ju vid kassaapparaten de flesta rånen sker...

Att införa ett totalt kontantstopp är orealistiskt, vad man måste sträva efter är att försöka få folk att betala för sina resor på annat sätt än kontant. Men så länge det finns folk som behöver betala kontant så måste tjänsten erbjudas.

Det kan handla om bilåkaren vars bil har gått sönder på morgonen, han hoppar på bussen och får hoppa av den lika fort då han inte kan betala för sig med hjälp av i Sverige den sedvanliga valutan Kronor. ;) Här hade man rentav kunnat ha haft en blivande resenär (läs: betalande kund) i framtiden; man hade visat honom vilka bekväma bussar det är och hur smidigt han åker förbi morgonköerna när han sitter i en buss som tar bussfilen istället. Men ack nej, han ska straffas för att han är en dum kund som inte vet att man måste ha med sig en mobiltelefon, veta INNAN man stiger på att man ska SMS:a ett visst nummer utan att det står på alla hållplatser osv, ha pengar kvar på mobilkontot - eller ha med sig ett hundrakort som räcker för resan. Det står ju inte på alla hållplatser vad det kostar att åka, så det är ju lätt att veta i förväg. ;)

Istället får man nu en grinig ickeresenär som absolut inte kan tänka sig att åka kollektivt, och som skriver en negativ insändare om idiotföraren. Han och föraren hamnar i verbal ordbajseri osv. Vore det inte lättare att låta gubbfan betala för att åka med? ;)

Som sagt, detta är bara ett lysande exempel på varför kommuner/stat utan verklighetsförankring ska bedriva näringsverksamhet, de fattar inte kundens bästa.

Trafikar´n

Nu börjas det blandas både äpplen, päron och ruttna tomater här. Ska inte bedöma någons värderingsgrunder, men vänder på diskussionen, "vi skiter i att en del förare blir rånade/traumatiserade varje år bara vi har rätten att betala bekvämt". Det är andemeningen i vad vissa skriver!

Massa tjabbel och ovidkommande om att felet med att inte kunna betala kontant, men ingen konstruktiv debatt, och återigen, banker, småbutiker etc har möjligheten att ha svåråtkomliga kassor, har du sett en anställd  på 7-11 gå ensam i natten m 12-15 tusen över i axel i en klart synlig väska?

Nej sluta nu bry er om alla andras bekvämlighet och se på förarnas situation istället!
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då