Slut med ombordförsäljning..

Startat av Brollan, 11 augusti 2008, 19:41:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brollan

..i Göteborg, Mölndal och Partille. :)
Från och med måndagen 18/8 är det slut med ombordförsäljning på bussarna i dessa kommuner.
Det berör GS och Veolia Transport samt Göteborg Buss. Undantagna är Blå och Orange express och pendeltågen samt linjer som har ändhållplats i en annan kommun, exv. Ale och Öckerö.
Västtrafik har listat vilka linjer som berörs.
http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/Nyheter/Ingen-biljettforsaljning-pa-bussar-i-Goteborg-Molndal-och-Partille/

Ersa

Ser fram emot rapporter från er Göteborgsförare om hur detta fungerar efter att ombordförsäljningen upphört. :)

Cyklisten

I Västtrafikområdet går det väl att köpa de s.k. 100-korten så gott som överallt? Det borde vara likadant här i Skåne, det skulle säkert minska kontanthanteringen på bussarna. Fast här är lägsta beloppet 200:- för rabattkortet.

ch

#3
Enligt min åsikt ett dumt beslut.

Visst kan man köpa 100-kort lite här och var, men då måste man dels ha 100 kronor och dels måste det finnas en nattöppen butik om man ska åka en sen kväll. Det kanske det finns på Avenyn men om korten är slut där då? Eller om man inte är i närheten av dessa platser?

Visst kan man använda mobiltelefonen och SMS:a en biljett, men här kommer nästa problem. Västtrafik har dålig information, t.ex står det inte i alla tidtabeller vilka resevillkor som gäller och vilka priser som gäller. Innan du stiger ombord på fordonet så ska du ha fått ett svars-SMS. Ibland så försenar Västtrafik svars-SMS:n för att försvåra tjuvåkning vid storkontrollerna. Dessutom vill man kanske inte betala för tidigt och riskera att t.ex bussen inte dyker upp. Man får ju bara resa på begränsad tid med biljetten.

SMS-biljett är också dumt ur statistiksynpunkt. Det kan finnas risk för linjeneddragning eller minskad turtäthet om fler människor använder SMS-biljett.

Hur ska man förvänta sig att tillresta besökare och ej frekventa resenärer ska kunna veta om en förare säljer biljett eller inte? Om jag står på Hjalmar Brantingsplatsen och ska till IKEA Bäckebol så kan jag betala kontant på linje 402, men inte på övriga busslinjer som trafikerar just den sträckan. Logiskt? Jag har som turist varit på Liseberg på kvällen. Jag går ut till Korsvägen och ska därifrån åka kollektivt. Pressbyrån har stängt, jag har inte en mobiltelefon.

Jag kan inte åka spårvagnar eller busslinjer då jag inte får betala kontant till bussföraren. Däremot kan jag åka med Grön Express som jag kan betala kontant på. Så antingen får jag vänta på Grön Express eller så får jag leta upp närmsta försäljningsombud... Kundvänligt? Nope...

Ännu en nackdel: Man kan inte betala restpriset kontant heller. Västtrafiks hemsida, tidtabeller eller prisinformation (ombord på fordonen) ger inget rakt pris vad en resa kostar. Jag kanske ska åka längre än lokalt i Göteborg. Jag ska kanske först åka lokalt i Göteborg för att sedan byta till en buss som går till t.ex Vänersborg för där sen byta till lokaltrafiken. En sån resa kan man inte räkna ut vad den kostar, då det rör sig om olika taxesystem etc. Här lägger man över hela ansvaret numera på den enskilde resenärer som ska veta att man inte kan betala kontant och att resenärer vet var man kan köpa in ett hundrakort. Om pengarna på kortet inte räcker, så lastar man över ansvaret på kunden. Helt fel inställning om ni frågar mig...

nimbra

Jag tycker också att detta är dumheter, om inte folk kan gå på bussen och köpa en biljett längre så kommer busstrafiken att mista många passagerare.

Fredrik Gelin

Jag kan förstå om det upplevs som krångligt, men om Västtrafik har klargjort vad som gäller genom listor borde det väl inte vara så stort problem?
I Stockholm har vi haft kontantlösa bussar sedan en tid tillbaka och det fungerar utmärkt efter en kortare inkörningsperiod hos trafikanterna.
Det som kan tyckas litoe märkligt här är att det är olika regler i olika kommuner, i Stockholm omfattar kontantstoppet busstrafiken i hela länet vilket gör det lite enklare.
Men ingen regel utan undantag: det går bra att betala kontant till föraren på bussen om linjen slutar i ett annat län, t ex Södermanland eller Uppsala om dessa inte har kontantstopp på bussarna.
Även i Stockholm går det bra att betala med SMS-biljiett och det verkar fungera bra, nu kommer man att ändra biljettsystem i Stockholm inom kort och då öppnas nya möjligheter att köpa sin biljett.
Det s k 100-kortet som omnämns ovan kommer troligen att få en motsvarighet i Stockholm som ersättning för rabattremsorna som används idag.
Vad jag förstår skall man kunna ladda dessa kort via mobilen, internet eller försäljningsombud typ Pressbyrån eller liknande.

Jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt för Västtrafik att genomföra "kontantreformen", det tar säkert lite tid för resenärerna att lära sig vad som gäller, men sedan går det nog lika bra som i Stockholm.
//Fredrik

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 11 augusti 2008, 20:29:54 PM
Ser fram emot rapporter från er Göteborgsförare om hur detta fungerar efter att ombordförsäljningen upphört. :)

Ju mindre pengar som finns ombord är bara bra. Fast jag tror inte att det är så bra att ta bort betalningen ombord hellt. Se istället denna möjligheten här nedan.

Excempel Köp kontant biljett på fast försäljningsställe Pris 25 kronor samma biljett 30 kronor  på bussen.

Ladda ditt månadskort ger på fast 32 dagar på bussen 30 dagar.

Ladda ditt rabatt/Värdekort med 200 kronor, gör du samma på fast får du 220 på kortet.

Väldigt få skulle köpa biljett på bussen när det är så ofördelaktigt.

SMS biljett fuskas det mycket med samt att en del förare inte har koll på vad det är än.
I branschen 37 år

Anders Noren

#7
Citat från: Jan skrivet 01 september 2008, 14:44:47 PM
Ju mindre pengar som finns ombord är bara bra. Fast jag tror inte att det är så bra att ta bort betalningen ombord hellt. Se istället denna möjligheten här nedan.

Excempel Köp kontant biljett på fast försäljningsställe Pris 25 kronor samma biljett 30 kronor  på bussen.

Ladda ditt månadskort ger på fast 32 dagar på bussen 30 dagar.

Ladda ditt rabatt/Värdekort med 200 kronor, gör du samma på fast får du 220 på kortet.

Väldigt få skulle köpa biljett på bussen när det är så ofördelaktigt.

SMS biljett fuskas det mycket med samt att en del förare inte har koll på vad det är än.

När det gäller förköpta rabattkort eller -remsor kontra ombordköpta biljetter så gäller att vid 10 % rabatt så är det i stort sett ingen som använder förköp men vid 50 % rabatt så använder de flesta förköp. Effekten kunde studeras när SL införde enhetstaxa och sänkte förköpsrabatten från just 50 % till 10 %. (Det var ju efter SL:s enhetstaxeäventyr, med kraftig ökning av mängden kontanter ombord och påföljande rånvåg, som myndigheterna fick panik och beslöt att snabbt förbjuda all kontanthantering ombord på bussar i Sverige!) Det är därför tänkbart att rabatter eller straffavgifter i samma storleksordning, dvs. 50 % rabatt eller 100 % påslag, måste till för att folk inte ska köpa eller ladda sina kort ombord.

Man kan ju ta till förbud också, förstås, med risken att man i stället skaffar sig dålig publicitet och förlorar resenärer.

Anders

Johan Hansson

#8
Tycker det är bra , tryggare vardag för chaffhörerna
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

ch

Citat från: Johan Hansson skrivet 04 september 2008, 19:19:34 PM
Tucker det är bra , tryggare vardag för chaffhörerna

Tryggare för förarna, sämre för resenärerna. Utan förare inga resor. Utan resenärer inga resor och arbetslösa förare.



nimbra

Jag vet inte riktigt vad man skall säga om det här men det är nog större chans att blixten slår ner i skallen än att man blir rånad, kontantstopp kanske är bra i storstadgettot men inte på landsbygden.

yngrot

Det skulle väl funka lika bra på landet oxå eller hur??  Ialla fall för de flesta det går ju att införa laddning via internetbank eller autogiro och då slipper man ju majoriteten av laddningen ...Särskilt om man gör det lite billigare och dessutom ser till att informera om det..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas1968

Citat från: yngrot skrivet 02 oktober 2008, 12:03:24 PM
Det skulle väl funka lika bra på landet oxå eller hur??  Ialla fall för de flesta det går ju att införa laddning via internetbank eller autogiro och då slipper man ju majoriteten av laddningen ...Särskilt om man gör det lite billigare och dessutom ser till att informera om det..
Laddning via Internetbank förutsätter väl att man har Rabattkortets Saldo i en databas eftersom man hemma vid datorn inte har utrustning för att uppdatera saldo på ett värdekort. Detta kräver ju att bussarna är ständigt uppkopplade, annars kan ju en resenär ha laddat via Internetbank kanske ändå inte betala eftersom bussen inte har kontakt med databasen och kan uppgradera själva kortet. Möjligen kan man ha ett system där man i lägen där bussen inte är online tillåter negativt saldo på kortet. Ständig uppkoppling är nog svår att garantera ute på landsbyggden. Vore nog bättre i så fall att göra det möjligt att betala med kort på bussarna. Är bussen för tillfället inte online så får transaktionen lagras i biljettmaskinens minne och sedan överföras till banken när bussen blir online. Detta borde kunna vara möjligt, i alla fall om det handlar om enkla biljetter. Har man dessutom ett högre pris för dom som betalar med kontanter jämfört med dom som betalar med kort så borde kontantbetalningarna bli ganska få så kassan skulle inte vara värd att råna. Speciellt inte om man har en mycket begränsad växelkassa.

nimbra

Det är väl inget som helst problem med att hålla reda på  1500-2000 kr i en kassa och ta betalt av folk som vill åka.