....Kunde ha varit ca 35 år sedan

Startat av Mats W, 29 mars 2008, 22:16:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lulebjörnen

Svart ratt i vagnen. Är den månne 2-ekrad också? Kanske en Sc-V B71 eller B73?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lulebjörnen skrivet 29 mars 2008, 22:21:01 PM
Svart ratt i vagnen. Är den månne 2-ekrad också? Kanske en Sc-V B71 eller B73?

Det är en Scania-Vabis BF7358 från 1958.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lulebjörnen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2008, 22:26:40 PM
Det är en Scania-Vabis BF7358 från 1958.
BF betecknade förlängt framparti för att få plats med fullstor dörr framför framhjulet om jag minns Scania-Vabishistoriken rätt?

En BF73 av 1957 års modell från stadens bussbolag blev uppkörningsfordonet för busskörkortet efter att stadens körkortseximinator hade dömt ut min fina övningskörningsvagn, en högerstyrd! Mercedes-Benz O321 likaså av -57 års modell varande som "olämplig"...

Gamle 18, B755:an av 1965 årsmodell med pyswilson var också "olämplig" enär inspektören  ansåg att den var "automatväxlad"  ::)...

...men uppkörningen gick bra, enligt dom som hade genomlidit skärselden förut var körkortet säkrat om gubben lade ifrån sig den fruktade pärmen efter halva varvet "broarna runt" som var den väl inövade vägen för körkortsaspiranterna  :)...


Greger Larsson

Citat från: Lulebjörnen skrivet 29 mars 2008, 22:55:46 PM
BF betecknade förlängt framparti för att få plats med fullstor dörr framför framhjulet om jag minns Scania-Vabishistoriken rätt?

En BF73 av 1957 års modell från stadens bussbolag blev uppkörningsfordonet för busskörkortet efter att stadens körkortseximinator hade dömt ut min fina övningskörningsvagn, en högerstyrd! Mercedes-Benz O321 likaså av -57 års modell varande som "olämplig"...
---



Typ den här då.. Annars hade ju LLT även ett par BF:ar som inte var äkta BF:ar, dvs byggda på B-chassin men med dörr framför framaxeln i alla fall!

Lulebjörnen

Helt otroligt! Där dök gamla 3:an upp. Det var värt en whiskypinne till på lördagskvällen...

Med den vagnen bärgades körkortet en gång i tiden...och med körkortet har det bärgats åtskilliga bussar genom åren...dax att skruva på kapsylen för i kväll  :D...

Men jag har ett bestämt minne av att ratten var svart och 2-ekrad, kan den ha blivit utbytt mot en vit 3-ekrad av senare ägare?

Angående B-vagnar med dörr framtill vill jag minnas att vagn 5 och 8 hade ett sånt arrangemang med en smal dörr, men minnet kan ju svikta, åren går och det är ju inte första whiskyskvätten heller...

Lasse i Bdn

Det fanns i Luleå en gång i tiden efter högertrafikomläggningen några bussar med Hägglunds kaross, men bakrutorna var den klassiska tredelade medan fronten var av den modell som kom under senare delen av 60-talet.Kan det vara så att man byggde om de med smal dörr för dessa hade riktig framdörr?

Lulebjörnen

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 30 mars 2008, 09:29:03 AM
Det fanns i Luleå en gång i tiden efter högertrafikomläggningen några bussar med Hägglunds kaross, men bakrutorna var den klassiska tredelade medan fronten var av den modell som kom under senare delen av 60-talet.Kan det vara så att man byggde om de med smal dörr för dessa hade riktig framdörr?
Var det bussar från Hurtigs/LLT och är det känt om det var Scania-Vabis eller Volvo?

Dom Hägglundare som jag kommer ihåg på LLT var 18/B755 med 3-delade "sneda" bakrutorna och den gamla fronten, 19/20/B58 hade i stort sett likadana karosser.

Sen fanns vagnarna 21/22/23/24 som var Scania-Vabis BF76 med 3-delade "raka" bakrutor och den nya fronten som såg ut som alla post -och SJbussar som har visats här. BF76.orna var av 1967 års modell och knappast ombyggda.


K R

Citat från: Mats W skrivet 29 mars 2008, 22:16:01 PM




Hej!

Här misstänker jag starkt att fotografen befinner sig ombord på en tredje gul-svart buss!

mvh K R