CitatTEKNIKHISTORIA. Röda dubbeldäckare av brittiskt snitt i Stockholms reguljärtrafik? I dag låter det som en exotisk fantasi, men under några decennier var den verklighet. En verklighet som SL dock snabbt kom att ångra.
https://www.nyteknik.se/premium/valdsamt-slut-for-stockholms-dubbeldackare-7025532
I slutet av artikeln:
"I nutid har dubbeldäckarna återuppstått sedan ett antal år, med bland annat SL-linjen som går mellan Södertälje och centrala Stockholm"
Dessutom finns det väl fler än bara en enda bevarad?
Det finns tre bevarade:
Leyland H35 nr 4525 (Spårvägsmuseet), 4505 och 4545 (SSS).
Tyvärr finns ingen Büssing dubbeldäckare bevarad...
EDIT: Ändrade vagnsnummer, då 4525 ägs av Spårvägsmuseet. enligt Karstens rättelse nedan.
Nästan rätt! 4525 tillhör spårvägsmuseet.
Vilken linje mellan Stockholm-Södertälje menas?/Ulf
Trevlig artikel, men kunde gärna ha gått lite mera på djupet kring somligt. T.ex. att de dubbeldäckare som rullade i Stockholms innerstad när det begav sig var något helt annat än det som idag rullar i Norrtäljetrafiken.
De senare är ju snudd på klass III-bussar och fungerar skapligt på längre linjer med förhållandevis få stopp. Däremot skulle de sannolikt vara helt värdelösa i tät stads- och förortstrafik.
Det skall nog vara Norrtälje och inte Södertälje som menas.
Går det någon buss mellan Stockholm och Södertälje?
"Scania Job Express" kör väl fortfarande mellan Cityterminalen och Scanias huvudkontor, men den är inte upplåten för allmänheten, dessutom har det nog endast använts enkeldäckare på den
Det är väl ändå helt uppenbart att det är 676 som menas, men att författaren av artikeln varken lyckades ta reda på rätt ort, samt rätt punkt inne i Stockholm. Det trodde jag att de flesta här i forumet skulle inse direkt, utan förklaring.
Okunskap på en helt ny lågnivå i artikeln, speciellt med tanke på att det även blev fel på antal bevarade bussar. Kanske artikelförfattaren borde ha intervjuat lite fler personer?
Är det den här meningen du tänker på?
"Kort därefter skrotades nästan hela flottan, men ett av exemplaren som överlevde massakern går i dag att beskåda på Spårvägsmuseet."
Det står ju inte att den bussen är det enda exemplaret, utan att den är ett av exemplaren som överlevde.
"Vid sällsynta högtidliga tillfällen släpps den dock ut för att åter rulla på Stockholms gator."
Ja, jag tolkade inte ordet den som att tre stycken finns bevarade, och kan rulla samtidigt intill varandra. Det tror jag inte att oinsatta läsare av Ny Teknik heller gör. Visst är det luddigt skrivet, men jag tycker man kan kräva att man som skribent tar reda på rätt antal, och är lite tydlig. Men jag har kanske en för hög kravnivå.
Du kräver kanske inte så mycket egentligen, men man kan nog säga att du kräver andra saker än det de skriver om. Ditt perspektiv verkar ju helt vara på de 3 bevarade Leylanddubbeldäckarna, men den som har skrivit artiklarna vill ju berätta om hela SLs flotta av dubbeldäckare. Om den får vi veta att nästan hela flottan skrotades, att några exemplar överlevde och att ett av dem finns på spårvagnsmuseet och släpps ut därifrån vid högtidliga tillfällen. Allt detta är ju helt rätt, eller hur?
https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCssing
Bússing övertogs av MAN och dessa går i flera städer i Sverige.
Leyland övertogs till viss del av AB Volvo. Dock fanns Leyland då i nedbantat skick.
I sak tog M.A.N mest över logotypen. Det lilla som fanns kvar av Büssing och deras teknik försvann i princip redan under första halvan 1970-talet (och var antikt redan då) och dagens bussar med lejonet har nada med Büssing att göra.
Vad gäller Leyland så fick väl Volvo delar av företaget på köpet i samband med andra affärer. I stort sett var det utan väsentligt värde då brittisk fordonsindustri vid den tiden redan varit på fallrepet sedan länge.
Citat från: JAB skrivet 05 december 2021, 11:24:02 AM
"Scania Job Express" kör väl fortfarande mellan Cityterminalen och Scanias huvudkontor, men den är inte upplåten för allmänheten, dessutom har det nog endast använts enkeldäckare på den
EAG620 har trafikerat Scania Job Express. Här finns bild: https://mytransportgallery.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/Sweden/S/Scania+AB/EAG620+Lasse.jpg (https://mytransportgallery.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/Sweden/S/Scania+AB/EAG620+Lasse.jpg)
Trodde jag friskrev mig med "nog endast"....då avgår den från nedre plan på Cityterminalen. Troligen ändå inte den linjen som artikelförfattaren i Ny Teknik avser
Citat från: JAB skrivet 05 december 2021, 11:24:02 AM
"Scania Job Express" kör väl fortfarande mellan Cityterminalen och Scanias huvudkontor, men den är inte upplåten för allmänheten, dessutom har det nog endast använts enkeldäckare på den
Det har nog rullat någon enstaka dubbeldäckare även där, åtminstone har jag ett minne av att jag sett dubbeldäckare på linjen.
Tyvärr lyckades jag inte hitta några bilder på det i mitt arkiv, men jag har ett minne av att det rullat dels en Van Hool och dels en något mer exotisk modell på linjen.
De rullade dock inte samtidigt på linjen.
Jag tror att det var Åkerbergs trafik som körde den mer exotiska dubbeldäckaren.
Kan det ha varit S-Ö buss som körde Van Hoolen?
Åkerbergs buss gick även på Trosabussen tror jag.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
EAG620:
(https://tommy.enefalk.se/album/Bussar/Sverige/Scania%20Transportlaboratorium/EAG620/slides/2.jpg)
ZLU079 gjorde också ett kort inhopp 2018:
(https://tommy.enefalk.se/album/Bussar/Sverige/Scania%20Transportlaboratorium/ZLU079/slides/1.jpg)
ZLU 079 var oerhört snygg.
Mer info om denna buss:
https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=68512&ref=dosearch&svalue=ZLU079 (https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=68512&ref=dosearch&svalue=ZLU079)
Vore kul att veta varifrån den kom och vart den har sålts.../Ulf
Mer info om ZLU079: Van Tdx27 Astromega Fordonsår/Modellår 2014/2014
2014-01-24 Registrerad utomlands
2014-01-24 Ägarbyte till en person i Nederländerna
2014-01-24 Registrerad i Belgien
2018-02-26 Ägarbyte till en person i Nederländerna
2018-08-31 Importerad från Belgien
2018-08-31 Förregistrerad
2018-08-31 Ägarbyte till ett företag i Södertälje, Scania Transportlaboratorium Aktiebolag
2018-08-31 Registreringsbesiktning
2018-08-31 Avställd
2018-09-01 Kontrollbesiktning 69 178 mil
2018-09-10 Registrerad
2018-09-10 I trafik
2018-11-12 Avställd
2019-01-07 Avregistrerad
2019-01-07 Fordonet exporterat
2019-03-28 Ägarbyte till en person i Nederländerna
2019-05-31 Ägarbyte till en person i Nederländerna
2019-07-17 Ägarbyte till en person i Nederländerna
Källor: Car.info och Biluppgifter.se