Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: wax skrivet 09 november 2021, 12:04:53 PM

Titel: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 09 november 2021, 12:04:53 PM
Hejsan,
Vilka reg nr har 4026 - 4035 i Malmö? Jag kan tänka mig att dom har dom nya skyltarna, med en bokstav i slutet. Och vart står Nobina 6788 ASC 054 nånstans, står den på skrot?
// Wax.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Ted Selander skrivet 09 november 2021, 12:14:50 PM
Svensk Busshistoria har en bra service.
Läs här om 6788: https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=44442&ref=dosearch&svalue=asc054 (https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=44442&ref=dosearch&svalue=asc054)

Skriv Nobina 4026 i sökfältet får du svar, fortsätt de med andra.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 09 november 2021, 16:21:58 PM
Tack Ted! Jag kan få upp att 6788 är avställd men inte vart den står nånstans…
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 09 november 2021, 16:35:12 PM
Den är i Ukraina.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Fredde skrivet 09 november 2021, 19:28:53 PM
Här är några bilder på hur 6788 har det idag :)

https://fotobus.msk.ru/vehicle/1503228/#n1967454 (https://fotobus.msk.ru/vehicle/1503228/#n1967454)

Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: zjbus skrivet 09 november 2021, 20:20:04 PM
Varför är ASC 054 i registret Avställd (2019-08-29) och befinner sej i Ukraina när den är registrerad på Nobina Helsingborg? Brukligt är att ett fordon som exporteras avregistreras.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Bese001 skrivet 10 november 2021, 10:43:32 AM
Hej,

Det är inte bara 6788 som står avställda sen 2019 hos Nobina Helsingborg även följande, som jag tror gått på export också:
2171, 2234-2242, 2294-2295, 2300-2301 samt 6248.
De brukar väl mellanlanda hos Nobina Fleet men så verkar inte fallet vara med dessa.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 10 november 2021, 12:44:43 PM
Hmm - undrar också varför 6788 står att den är i Helsingborg… vart hamnar alla gamla reg. skyltar nånstans?  :P
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 10 november 2021, 12:48:10 PM
Har den även fått avgasröret omlackerats? :P
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: zjbus skrivet 10 november 2021, 14:39:19 PM
Här har man tydligen inte följt reglerna som säger att man inte får ha ett och samma fordon registrerat i två olika länder samtidigt, ASC 054 är registrerat i Sverige men avställt, väljer man att exportera ett fordon så ska det avregistreras. Denna MAN A21 har varit avställd sedan 2019-08-29 och haft körförbud sedan 2019-11-01 p.g.a. utebliven kontrollbesiktning, trodde först att det kanske inte var samma fordon på bilderna från Ukraina men det bekräftar chassinumret att det är. Förutom att förfarandet är både olagligt och märkligt så innebär det dubbla registreringshållningsavgifter etc. för innehavaren.  Källa: Transportstyrelsen.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Gano skrivet 10 november 2021, 15:21:41 PM
Kan meddela att även 2234-2242 och 2300-2301 synts i Ukarina. Förmodligen gäller detsamma för 2295-2296. Såvitt jag vet skeppades alla av Helsingborgs gamla stadsbussar till Ukraina förutom ledbussarna och 2230 och 2293 som skrotats. Samt stod 2229 och en okänd 223x på skroten i Billeberga häromåret, dock ej skrotade.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: zjbus skrivet 10 november 2021, 16:42:39 PM
Ok, verkar som halva Nobinas Skånebestånd har flyttats till Ukraina vilket de förstås får om de vill men inte att dom registreras där samtidigt som de finns kvar i Transportstyrelsens register, det får de verkligen inte göra, undrar vad deras avsikter är? Ger inte intrycket att vara seriös verksamhet.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 november 2021, 17:04:43 PM
Bussarna är givetvis avyttrade och exporterade.

Att avregistrering i Sverige inte har skett är naturligtvis en miss men är något som är vanligt förekommande, redan i mitten på -90 talet började detta bli vanligt och för några år sedan hade en större välkänd bussförsäljare 300-500 bussar inreggade men avställda, bussar som antingen var exporterade sedan många år eller helt enkelt skrotade.

Inget nytt alltså
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Walter skrivet 10 november 2021, 17:43:21 PM
Ok, verkar som halva Nobinas Skånebestånd har flyttats till Ukraina vilket de förstås får om de vill men inte att dom registreras där samtidigt som de finns kvar i Transportstyrelsens register, det får de verkligen inte göra, undrar vad deras avsikter är? Ger inte intrycket att vara seriös verksamhet.

Om halva beståndet flyttats till Ukraina undrar jag vad de kör med för bussar i sin trafik. Och säljer Nobina själv bussarna? Eller är det förmedlaren som ska sköta avregistreringen? De vet ingen av oss så vi ska inte peka ut någon som oseriös. Och dubbla avgifter blir det men inte till samma företag.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: zjbus skrivet 10 november 2021, 18:07:22 PM
Nu behöver man inte ta det ordagrant, det räcker om det handlar om ett enda fordon.
Inte en aning om de själva säljer sina bussar men det är irrelevant, en registrerad ägare har ansvaret för sitt fordon och att skylla en miss i hanteringen på en eventuell förmedlare verkar långsökt i synnerhet om det upprepar sej. Att säga något inte ger intrycket vara seriös verksamhet är inte detsamma som att peka ut någon som oseriös.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Ersa skrivet 10 november 2021, 19:37:00 PM
Som Lars-Håkan skriver är detta inget nytt. Ibland sker mänskliga misstag, och ibland är byråkratin här hemma hos oss rätt besvärlig (jämfört med andra EU-länder), så det kan ta tid för Transportstyrelsen att få bort vissa fordon ur sitt eget register. Dessa bekymmer sker ofta vid export, då det ibland tagit rätt lång tid att övertyga Transportstyrelsen om att ett fordon faktiskt gått på export, speciellt om det gått direkt till skrot i annat land utan att registreras in där.
Sedan det nya skyltsystemet infördes är det ju dock ingen brist på registreringsnummer i Sverige längre, så nu är detta ju inte till någon belastning. Men det är klart att det vore trevligt om all byråkrati gick snabbt och enkelt.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 13 november 2021, 20:21:49 PM
Det står på gastankarna på taket "Biogasbuss för ett grönare Landskrona". Tycker att det är synd att Landskrona har elbussar, 6788 var min favorit, och bussar skall låta, annars kan man lika gärna åka spårvagn istället. ^^
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 13 november 2021, 20:30:03 PM
Hmm- varför syns MAN-logga där framme på vissa av dom äldre bussarna och på vissa är det liksom övermålat (heter det så)? Oj, 2 frågor på en gång…
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Walter skrivet 13 november 2021, 21:34:14 PM
Vet inte vilka specifika individer du frågar om men har de lackats om är det inte ovanligt att man inte bryr sig om att plocka bort märken utan låter se också en omgång färg.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 november 2021, 22:51:20 PM
Att bussar (och även andra fordon) blir kvar i bilregister i Sverige och finns i trafik utomlands är nog inget nytt.I äldre registerkort finns bussar som ställts av och bevisligen sålts vidare eller har skrotats. Några bussar avregistreras (kallas skrotas) vid en administrativt datum.

Jag är dock lite undrande om påståendet att det hela inte är tillåtet. Vad är det som inte är tillåtet ? Jag skulle nog istället påstå att det hela kan bli olagligt om någon utnyttjar detta. Även en buss som är avställd kan ha ett värde. Men jag vet att folk som skall bedöma ett bussbolag sitter och tittar på vad fordonspark är värd. Jag skulle inte vilja påstå att det är lätt. Vad är en buss värd ? Skulle ett företag utnyttja ett avställt fordon får hen bevisa att de äger fordonet. Inte det lättaste heller då bussar användes,brukas, men ofta ägs av andra , t ex av något finansbolag såsom tillverkar, bank etc.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Jo skrivet 13 november 2021, 23:07:50 PM
Finns ju en del krav för att transportstyrelsen ska gå med på att avregistrera fordonet:
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/

Risken är väl att man missat något av dessa eller inte fått bekräftelse från landet dit man exporterat. Också tveksam att det skulle vara olagligt. Dock får man ju fortsätta betala registerhållningsavgiften. Inga stora pengar men ändock en faktura som ju även ska hanteras år efter år efter år.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: zjbus skrivet 14 november 2021, 00:24:40 AM
Det olagliga är att ha ett fordon registrerat i två olika länder samtidigt med undantag för en rimlig övergångstid under den administrativa processen vid export.
Tack Jo för din innehållsrika länk.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: BAX skrivet 14 november 2021, 19:55:30 PM
Intressant att WAX uppmärksammat Nobina 6788. Jag har åkt många gånger med den vid mina återkommande besök i Landskrona. Är numera Norrköpingsbo sedan många år. Men i Landskrona fanns ju också 6248 och 7393 som i min enkla värd var (är?) ungefär lika dana som 6788. Möjligen är 7393 fortfarande kvar. Den omlackades till den "nya" gröna nyansen. I motsats till dig WAX är jag glad över satsningen på elbussarna och reser med stort nöje med dessa fordon.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 november 2021, 21:11:00 PM
Var någonstans framgår det att det är ett lagbrott att ett fordon som är avställt i Sverige samtidigt är registrerat i ett annat EU/EES land eller i ett land utanför EU?

Förutom det som redan har nämnts rörande sålda fordon via uppköpare som missats att avregistreras så förekommer det ju även att företag med verksamhet i andra EU/EES länder lånar ut fordon som då ställs av i Sverige och registreras i det andra landet, jag söker alltså vilken lagtext som behandlar detta.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 15 november 2021, 15:28:31 PM
Hej BAX!
Jag är också Norrköpingsbo faktiskt, men har släkt i Skåne och därför har jag åkt med Landskronas bussar. 6788 var en favorit pga av reg. nr. och så gick den så bra också. 6248 var lite äldre och 7393 är nyare men är jag osäker på vart den är, men den är inte avställd iallafall. Gillar när bussar låter. :D ^^
//Jörn, aka WAX. :p
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 15 november 2021, 15:33:03 PM
OT, hur kommer det sig att det är så konstigt numrerat? (mest retorikfråga) - 2294 och 2295 för XMW-bussarna, sen ett jättehopp, 62xx för MAN A22 och en MAN A21 (6248), sen ett hopp, 6788 för ännu en MAN A21 och 7393 för en nyare MAN A21?
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Gano skrivet 15 november 2021, 15:57:44 PM
21xx, 22xx och 23xx var de bussar som Nobina övertagit från Arriva. 62xx var de bussar som kom till Landskrona 2006, medan 67xx 2007 och 73xx 2011. När det gäller Nobinas bussar följer de generellt sett de år som de levererats. Man klättrar uppåt i nummerserien med tiden, fram till 799x då man började om på 30xx och sedan följer samma procedur igen. Så invertarienumren är en indikation på kring vilka år bussarna levererades.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 16 november 2021, 11:01:19 AM
Tack Gano!:D
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: S Svensson skrivet 16 november 2021, 18:52:05 PM
Det är synd att Du inte anger vilket lagrum Du anger! För det är inte så enkelt man ibland kan tro. Vi är inne på ett område som kallas internationell  rätt.
Sedan är det inte heller så lätt att definiera vad ett fordon är. En buss som väger 15 ton kan beskrivas som något som består av en mängd järn,koppar,gummi och övrigt. Sedan skiljer man på en buss som är i trafik och användes som sådan. Om den är något annat så är den inte heller skattepliktig (fordonsskatt). Sedan är frågan om vilken myndighet som skall ingripa. Troligen är det tullverket. Kan också vara skatteverket. Sedan ordningen i lagföringen. lag står över föreskrift och detta står över en del rekommendationer.  Dessutom när man tillämpar internationell rätt så tittar man på synen i Sverige och jämför med det andra landet. Då kan man upptäcka viss skillnad i uppfattning. I Sverige räknas inte ägande utan brukande. En rest av att Östen Undén var med och skrev lag i början av 20-talet. I andra länder är det själva ägandet som är problem. Sedan kan väl sägas om det nu skulle bli fel så kan man begära att en buss skulle bli utelämnad. Swebus tog över LB buss (en vH410) i Göteborg. På något sätt hamnade denna i Ryssland eller i Baltikum (felaktig försäljning). Den kom tillbaka och troligen för den inta var avförd i Sverige.
Vad gäller export av gamla bussar så minns jag att (SJ och GDG) det skulle säljas utomlands. Tyvärr försvann bussar i Sydamerika. Bussar som en återförsäljare tog över och skulle sälja i kommision "försvann". Så en buss skall inte avregistreras innan affären blir godkänd. Ursäkta att jag blir långrandig.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 16 november 2021, 18:56:02 PM
Btw,varför står det bara "Biogas för ett grönare (stadsnamn)" och på andra står det "Biogasbuss för ett grönare (stadsnamn)?" andra tycker jag låter bättre, ni då?

- Kan nån som bor i Landskrona skriva upp vad det är för text på gastankar på 6990 - 6993? är det samma text på båda sidorna? (och även på 6994 om den har nåt).
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Walter skrivet 16 november 2021, 21:09:18 PM
Texten uppdateras då och då. Vet att någon annan som fanns på bussarna ansågs var falsk marknadsföring så den ändrades. 

Numera sätter man på bussar i nya avtal inte ut stadens namn utan det står något i stil med Tillsammans för en hållbar framtid.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 16 november 2021, 21:10:34 PM
Minns du vad det var för nån text?
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Mattias Petersson skrivet 17 november 2021, 14:14:47 PM
Den åkte man med massor med ner gick i Landskrona Swebus/Nobina 6788 blev hel del bilder på den fick :)
Mina favorit bussar gick i Landskrona var DAB Silkeborg Swebus 36/37/44 Arriva 64xx Scania/DAB tiden Scania Omnicity Arriva64xx sen Swebus/Nobina 62xx till slut Swebus/Nobina 5059.

(https://live.staticflickr.com/65535/51686194081_a79df31eab_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mKkfMg)MAN Lion´s City A21 (https://flic.kr/p/2mKkfMg) by Mattias  Petersson (https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51685410277_0e554e1442_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mKgeMp)MAN Lion´s City A21 (https://flic.kr/p/2mKgeMp) by Mattias  Petersson (https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51685410367_fc0b743b7c_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mKgeNX)MAN Lion´s City A21 (https://flic.kr/p/2mKgeNX) by Mattias  Petersson (https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/), on Flickr

(https://live.staticflickr.com/65535/51685410202_eb7e975fcb_b.jpg) (https://flic.kr/p/2mKgeL7)MAN Lion´s City A21 (https://flic.kr/p/2mKgeL7) by Mattias  Petersson (https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/), on Flickr
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Gano skrivet 18 november 2021, 17:21:36 PM
Btw,varför står det bara "Biogas för ett grönare (stadsnamn)" och på andra står det "Biogasbuss för ett grönare (stadsnamn)?" andra tycker jag låter bättre, ni då?

- Kan nån som bor i Landskrona skriva upp vad det är för text på gastankar på 6990 - 6993? är det samma text på båda sidorna? (och även på 6994 om den har nåt).

De aktuella bussarna går på el och har därmed inga gastankar.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 22 november 2021, 22:41:06 PM
Nej, gastankar har dom inte, men dom har nåt på taket ändå tror jag.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 22 november 2021, 22:43:14 PM
Tack för fina bilder Mathias! Vad man saknar den… </3 - Jag åker ner dit i helgen. Undrar om jag får åka med nån då?
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 22 november 2021, 22:44:24 PM
Ser att sista bild står det linje 1 - går linje 1 vid Borstahusen?
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: JAB skrivet 23 november 2021, 12:52:58 PM
Linje 1 gick till Borstahusen fram till 2011- någongång, därefter är det linje 5. Bilderna kanske inte är helt dagsfärska.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 25 november 2021, 18:09:17 PM
Tackar! Åker ner imorgon!

Btw - finns det nån orsak varför man valde att numrera CLP 254 6990 när man hade 6991 - 6993 sen tidigare? Varför fortsatte man inte uppåt? Den nyaste heter 6994.
Text sa "För miljöns bästa - Landskrona nästa" på nån utav trådbussarnas tak.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Walter skrivet 25 november 2021, 20:34:56 PM
Det beror på hur nummerna runt omkring var tillsatta när de nya trådbussarna kom. Just nummerna runt trådbussana är lite röriga.


6991-6993 togs över av Nobina och fick då behålla sina nummer.

6990 kom 2010 och 6994 år 2013.

6994 hade redan en annan buss fått år 2006 och den såldes först 2011, så när trådbuss nr4 kom år 2010 var nr 6994 redan upptaget medan 6990 var ledigt. När sen trådbuss nr 5 kom 2013 var 6994 ledigt och då fick den bussen det numret så alla trådbussar hade nummerna efter varandra.

Man hade kunnat ge Trådbuss nr 5 nummer 6989 men det fick en annan buss som istället kunde fått heta 6988 för det numret har aldrig använts. Men det finns inte alltid logik i nummersättningen.
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: wax skrivet 25 november 2021, 21:55:51 PM
Oj, vad krångligt. När man börjar att sätta nummer på en serie så börjar man typ alltid med ett ojämnt nummer t ex 31 på spårvagnar i Norrköping etc, varför det?
… Samma BYD-bussar som här i Landskrona finns även i Nyköping!
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: skanetransporter skrivet 05 december 2021, 21:55:56 PM
Nobina 4026 - DDJ749
Nobina 4027 - DDJ689
Nobina 4028 - ?
Nobina 4029 - ?
Nobina 4030 - ?
Nobina 4031 - ?
Nobina 4032 - ?
Nobina 4033 - ?
Nobina 4034 - ?
Nobina 4035 - ?
Titel: SV: Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!
Skrivet av: Walter skrivet 05 december 2021, 22:57:31 PM
Www.svenskbusshistoria.se (http://Www.svenskbusshistoria.se) ger dig alla svar

Sen för att förtydliga så är detta bussarna i förra omgången man numrerade i 40-serien, inte de nya. De hann bara vara Nobina ägda någon månad i snitt innan avyttring.