Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Ulf Berlin skrivet 02 oktober 2021, 22:14:54 PM

Titel: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 02 oktober 2021, 22:14:54 PM
...finns på första bilden i detta inlägg:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=257143 (https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=257143)
Underbar buss :)/Ulf
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: zjbus skrivet 03 oktober 2021, 13:16:02 PM
Ja men ANM 275 fd. D 325 Scania-Vabis SKV finns tyvärr inte kvar i registret.
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 03 oktober 2021, 19:56:17 PM
Inv nummer 374 på den låter högt,men dom hade nog olika nummerserier på sina bussar?/Ulf
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 03 oktober 2021, 22:02:59 PM
Inv nr är nog i SLT:s serie, bolaget har nog hunnits tas över av Länstrafiken
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: 6116 skrivet 03 oktober 2021, 22:47:52 PM
Eftersom bilden är tagen 14 april 1974 så är det Katrineholms Omnibustrafik, då ju SLT startade sin verksamhet 1 januari 1978. De flesta av KOT:s bussar hade nummer i 300-serien.
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 04 oktober 2021, 19:02:06 PM
Tack för svaret 6116./Ulf
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 04 oktober 2021, 19:17:25 PM
Citat från: 6116 skrivet 03 oktober 2021, 22:47:52 PM
Eftersom bilden är tagen 14 april 1974 så är det Katrineholms Omnibustrafik, då ju SLT startade sin verksamhet 1 januari 1978. De flesta av KOT:s bussar hade nummer i 300-serien.

Varför hade man så höga nummer? Ingick man i nån koncern var man delade nummer med andra bolag?
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Peter Rost skrivet 05 oktober 2021, 08:06:31 AM
Finns en artikel om SLT i kommande tidskriften Färdskrivaren.

//Peter
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 oktober 2021, 13:25:45 PM
Trevligt, SLT fotade jag mycket under 1992 och 1993.
Men, det besvarar inte min fråga.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 oktober 2021, 13:49:04 PM
CitatVarför hade man så höga nummer? Ingick man i nån koncern var man delade nummer med andra bolag?

Ojojoj, finns många bolag här i Sverige som man kan undra över... varför kör Blåklintsbuss i 50XX och 60XX, varför kör/körde Lysekil i 21XX, varför kör Bliva i 8XXX - ibland undrar man om de bara slagit tärning då de valde inventarienummer =)
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 oktober 2021, 20:13:42 PM
Blåklint och Bliva är nog egentligen bara Ötrafs Radionummer

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: virtual1 skrivet 06 oktober 2021, 09:30:15 AM
Nej, Blåklints tror jag knappast är Ötrafs radionummer då de flesta bussarna i de serierna är turistare och knappast går i linjetrafik för Ötraf.
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Silo skrivet 06 oktober 2021, 18:25:20 PM
Wallenbergsföretagen hade olika nummerserier beroende på vilket bolag vagnen tillhörde
1xx = Eskilstuna EOT
3xx = Katrineholm KOT
7xx = Nyköping NOT

Om vagnar flyttades mellan bolagen behöll de dock ursprungsnumret.

Principen följde sedan med över till SLT, men då med andra nummerserier.
1xx = Scaniabussar Norra distriktet
2xx = Volvobussar Norra
3 = Scania Östra
4 = Volvo Östra
5 = Scania Södra
6 = Volvo Södra
7 = Scania Västra
8 = Volvo Västra
9 = Specialfordon

Andra siffran angav busstyp, tillämpades dock ej konsekvent och tredje var ordningsnummer.

Även här behöll ham ursprungsnumret även om bussar flyttades mellan de olika distrikten.





Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 oktober 2021, 20:37:41 PM
Principen följde väl med till Näckrosbuss också.
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Silo skrivet 06 oktober 2021, 20:46:49 PM
Ja, det är riktigt, men då blev det fyrställiga nummer och en mer komplicerad struktur. I takt med att anbud vanns och förlorades och fordon flyttades tunnades dock systemet ut.
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Resenären skrivet 07 oktober 2021, 09:13:07 AM
Ja Näckrosbussnumren var ju en cirkus. Byggde nog på att man helt underskattade effekten av anbudsrundorna. Fridell betedde sig ju väldigt märkligt vid de första förlusterna i Örebro (Karlskoga och Nora/Hällefors) där han vägrade sälja bussar....
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 oktober 2021, 09:41:21 AM
Jag trodde inte en VD höll på med sånt utan Det trodde man hade en teknik eller fordonsavdelning till.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: AL skrivet 08 oktober 2021, 10:33:35 AM
Fridell var ingen "vanlig" vd... ;)
Titel: SV: En(2x)Katrineholmare i Gnesta...
Skrivet av: Resenären skrivet 10 oktober 2021, 15:37:13 PM
Nej, han kunde enligt uppgift varenda omlopp i hela Sörmland under SLT -tiden. Inte särdeles omtyckt i Örebro när det blev Näckrosbuss har jag förstått