Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Carl Eric skrivet 21 september 2021, 21:35:53 PM

Titel: Förstudie om kollektivtrafik Västtrafik
Skrivet av: Carl Eric skrivet 21 september 2021, 21:35:53 PM
 Hej!

P4 Skaraborg rapporterar idag om en förstudie från Västtrafik som visar att 20 busslinjer riskeras att dras in. (Reportaget finns här: https://sverigesradio.se/artikel/20-busslinjer-i-skaraborg-riskerar-att-dras-in)

Jag har försökte googla men inte hittat själva förstudien, är det någon som vet var den finns?

//Carl Eric
Titel: SV: Förstudie om kollektivtrafik Västtrafik
Skrivet av: John P skrivet 23 september 2021, 00:19:56 AM
Hon säger att förstudien ännu inte är klar. Jag hoppas verkligen inte att det bli så många som 20 linjer som försvinner, det vore verkligen vansinne. En fråga som man betydligt oftare bör ställa sig innan man ens för nedläggning på tal är att ställa sig frågorna - Hur får vi fler resenärer, kör vi på rätt tider och med rätt linjesträckning, fråga resenärer och boende i berörda områden!
Tyvärr känns det allt för ofta som många linjer, inte minst landsbygdslinjer, körs som de "alltid gjort" men saker och behov ändras..


Den största delen av landsbygdstrafiken körs med lågentréboggi med runt 50 sittplatser. Hur ofta behövs 50 sittplatser på aktuella omlopp, skulle man kunna köra tvåaxliga bussar med runt 45 sittplatser? 
                                                                                                                                                     
I vilken utsträckning förekommer barnvagnar, rollatorer eller rullstolar  Det finns ju bra utrustning i dag för passagerarräkning, hos Nobina heter detta system RÄKNA, går också att få data från kortstämplingar via data från " Hajen" ( d.v.s biljettmaskinen) annars går det lätt att räkna manuellt också. Vet inte i vilken utsträckning passagerarräkningssystem finns i bussarna i Skaraborg.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Kännedomen om vilka som åker är nog också rätt god hos de olika trafikbolagen för respektive linje. Trafikplanerare, förare och andra på trafikbolagen har nog också  många gånger bra förslag på hur man skulle göra linjerna mer populära samt hur man skulle kunna förbättra och effektivisera, lyssna på dessa förslag och framför allt uppmuntra förslag. Tror att man många gånger skulle kunna klara sig med lite mindre bussar och på en del linjer är knappast lågentrébuss befogat, bättre om trafikföretagen själva fick bestämma lite mer över vilken busstyp som ska köras m.m. samt minska detaljkrav rent allmänt, det hade definitivt sparat pengar. Det är också fel att dra ned nu i December, för vi vet inte riktigt ännu hur renandeutvecklingen kommer att bli, kommer folk som pendlar till jobbet tillbaka och åker i samma utsträckning som förr, resenärer med seniorkort har nog ännu inte börjat åka i den omfattning som de vill och här kanske det behövs lite marknadsföring, de som har seniorkort för zon C ha nu ett mycket förmånligt kort och kan åka fritt i ett väldigt stort område! 

Tyvärr känns det som Västtrafik inte bryr sig speciellt mycket om vad som händer utanför Göteborg, roligare att skaffa elbussar och slå sig för bröstet över hur mycket man gör för miljön och komma på lite ny design och nya koncept  samtidigt som fler får det svårare att resa hållbart på andra håll samt att få vardagspusslet att gå i hop.
Titel: SV: Förstudie om kollektivtrafik Västtrafik
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 23 september 2021, 18:48:37 PM
Linje 102 Vara-Lidköping vore ett perfekt exempel på en linje som skulle behöva prova på något nytänk...
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75704.0 (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75704.0)
Är det fler än 5/tur som åker med denna linje någonsin,tro.../Ulf
Titel: SV: Förstudie om kollektivtrafik Västtrafik
Skrivet av: homer skrivet 23 september 2021, 19:58:41 PM
Citat från: John P skrivet 23 september 2021, 00:19:56 AM

Den största delen av landsbygdstrafiken körs med lågentréboggi med runt 50 sittplatser. Hur ofta behövs 50 sittplatser på aktuella omlopp, skulle man kunna köra tvåaxliga bussar med runt 45 sittplatser? 
                                                                                                                                                     

På vilket sätt skulle trafiken bli bättre av kortare bussar?

ofta är ju landsbygdsbussarna fullsatta just vid skolstart och skolslut
Titel: SV: Förstudie om kollektivtrafik Västtrafik
Skrivet av: S Svensson skrivet 23 september 2021, 20:26:41 PM
Är tveksam till att budgetera för mindre fordon. Jag har ju haft kontakt med trafik ända sedan jag började gymnasiet och nu är jag pensionär. Här hemma såg jag hösten 1971 (50 år sedan) några personer med anknytning till kommunpolitik titta på en H&S buss och meddela att man tycker bussen skulle vara mindre. Men denna buss gick sedan emellan Varberg och Borås ett antal gånger. Senare år har jag åkt midibussar (Volvo med 5 m mellan axlarna) och frågan är om dessa är bättre.
Någon påpekade att lhm visade svagt intresse för landsbygd. Under 80 talet utreddes nedläggning av busslinjer i Dalsland.
Själv skulle jag vilja påpeka att primärkommuner numera inte är delägare i länshuvudmännen. Detta gör också att det inte upprättas primärkommunala trafik försörjningsplaner. När Västtrafik drog in tätortslinjerna i Mark förde detta till problem för många skolelever och äldre (linje 51-54). Istället gjordes linje 55 av linje 300/330. En skollinje som tillkom cirka 2004 som heltid var 311 som nu kallas 56. Tidigare än 2004 kördes denna som ren skolbuss. Sedan har jag förståelse för att det kostar köra ett antal linjer. Men ovan orsakade problem för många. Men direktiven till trafikhuvudmännen från politiker i "regionerna" är ju att minska kostnaderna. Hur skulle detta annars gå till ?
Titel: SV: Förstudie om kollektivtrafik Västtrafik
Skrivet av: John P skrivet 24 september 2021, 19:22:24 PM
Citat från: homer skrivet 23 september 2021, 19:58:41 PM
På vilket sätt skulle trafiken bli bättre av kortare bussar?

ofta är ju landsbygdsbussarna fullsatta just vid skolstart och skolslut

Det är inte sagt att det per automatik blir det totalt sett, men om vi  strikt ser till en ca 13 m tvåaxlig buss kontra boggibuss på strax under 15 meter så skulle man nog kunna påstå att : 13 m bussen bör vara billigare i inköp, billigare när det gäller däck, två axlar i stället för tre. Bränsleförbrukningen bör nog vara något lägre också o.s.v. På framförallt mindre vägar är ju en tvåaxlig buss ofta smidigare Nu behöver sittplatsantalet nödvändigtvis inte skilja så speciellt mycket, beror ju på val av stolar och hur bussen är inredd. Som exempel har vi tvåaxliga Volvo 8900 lågentré
hos oss, (  Nobina 7675-7680) dessa har fasta stolar och 48 sittplatser,  jämför jag med t.ex Nobina 7794, ( Volvo 8900 lågentré på strax under 15 m) som de har många exakt likadana av i Skaraborg så  har den 51 stolar men fällbara stolar. Lite bättre komfort i den sistnämnda bussen, men rätt ok komfort  även i 76xx-vagnarna, för resor på 30-60 min.  Om vi jämför normalgolvsbuss kontra lågentrédito så får man ju generellt plats med fler stolar i en normalgolvsbuss, 13m normalgolvsbuss kan därför absolut matcha den större lågentréboggin. Vi hade när jag började köra två tvåaxliga  Volvo 8700 normalgolv ( 6339 och 6340) de hade strax över 50 sittplatser vad jag minns. Vi kör i dag en del normalgolvsbussar i Lilla Edet t.ex, en av dem är 7674, en Volvo 8900 med hela 60 sittplatser, alltså runt 10 sittplatser fler jämfört med lågentréboggin. 7674 beställdes ny till avtalsstart 2012, man ville ha en buss med många sittplatser för att slippa köra förstärkning.
Erfarenhetsmässigt så får jag nog säga att behovet av lågentrébuss på landet ofta är rätt lågt, antalet barnvagnar och rollatorer är inte så stort och de få som är kan man utan vidare ge en hjälpande hand om det skulle behövas, antalet  rullstolar är mer eller mindre obefintligt.
Sammanfattningsvis bör man se över HUR man kan få ned kostnaderna på trafiken utan att behöva dra ned på utbudet i första hand, lite mer flexibilitet när det gäller fordonskrav hade kanske varit ett av flera sätt, viktigt att kolla på allt. Kollektivtrafik är ju en service också, en service som bör vara tillgänglig på landet också.                                                       

Titel: SV: Förstudie om kollektivtrafik Västtrafik
Skrivet av: mittlinje skrivet 25 september 2021, 20:56:40 PM
Inte så lätt att bara ta bort rullstols-/barnvagnsplatser eller slopa låggolv. Handlar även om att på-/avstigning skall kunna ske lätt. Om detta ändras kan kostnaden på ett eller annat sätt komma på annat ställe. Tillgängligheten har stort värde i vårt samhälle, bland annat måste flera butiker bygga om sin entré där de har trappsteg i många äldre stadsmiljöer.

Utdrag från Lag (2010:1065) om kollektivtrafik
Närmare om innehållet i regionala trafikförsörjningsprogram
10 §   Ett regionalt trafikförsörjningsprogram ska innehålla en redovisning av
   4. tidsbestämda mål och åtgärder för anpassning av kollektivtrafik med hänsyn till behov hos personer med funktionsnedsättning,
   5. de bytespunkter och linjer som ska vara fullt tillgängliga för alla resenärer
Titel: SV: Förstudie om kollektivtrafik Västtrafik
Skrivet av: John P skrivet 26 september 2021, 03:01:31 AM
76xx-vagnarna ( lågentré) har barnvagnsplats med ungefär samma standardmått som de bussar som används i Skaraborg. Normalgolvbussar som vi har och som de i Skaraborg använder på 1 Express t.ex har barnvagnplats och rullstolshiss. 76xx-vagnarna  som jag refererar till används mestadels  i trafiken mellan Trollhättan- Vänersborg,( flertalet stationerade i Vänersborg)  och normalgolvsbussar i Göta Älvdalstrafiken bl.a Trollhättan - Upphärad / Lilla Edet, Lilla Edet- Kungälv / Älvängen. Även Connect har en del tvåaxliga bussar, både normalgolvs och lågentré och i Dalsland kör VY en del normalgolvbussar.. Om det funkar med ovanstående vagnstyper hos oss i Tvåstad / Göta Älv-dalen,  i Nossebro-trakten, i Grästorps trakten och i Dalsland  så har jag svårt att tro att det inte skulle funka i Skaraborg, så olik är inte trafiken.