(https://i.postimg.cc/BQ4qRJgW/H23-LEs16-Aug66-Web.jpg)
SS H23 5418 på Lilla Essingen 16 aug 1966. Linje 97 (Liljeholmen-Stora Essingen) har sista trafikdag 19 aug 1966.
(https://i.postimg.cc/qv7pMQSj/Essingeleden21aug66-Web.jpg)
Essingeleden invigs 21 aug 1966.
Mvh Gunnar
Mycket fin bild på 5418 :)
Denna invigning måste ha varit en stor upplevelse för många./Ulf
Tack Gunnar för dina trevliga bilder, kan du se registreringsnumret på Capitolen? Vid sökning på SS H23 5418 hos SBH så visar den SL Buss AB H23A 5418 och en ledbuss från slutet av 90-talet.
A 75418 ska det vara.
/Gunnar
Tack det gick bättre H23 75618 heter bussen www.svenskbusshistoria.se/go?id=34717
Nja här har det nog blivit ett skrivfel på SBH. Inventarienummer var väl alltid samma som de sista fyra i reg nr? A75418 heter alltså 5418.
Det verkar variera mellan AB Stockholms Spårvägar och AB Storstockholms Lokaltrafik, ibland är vagnnumret H30 följt av registreringsnumrets samtliga fem siffror och ibland bara registreringsnumrets fyra sista siffror. www.svenskbusshistoria.se/go?id=4461
Ja men det kan inte vara olika nr mellan reg skylt och inventarienummer. Bussen heter alltså inte H23 75618 utan H23 75418 om regnr är A75418.
Det står ju A75418 på skylten på bilden, är det då inte enklast att utgå från att bussen verkligen hade det registreringsnumret?
Vagnsnumret är 5418. 7:an i reg.numret är där för att den nummerserien A54xx inte var ledig, därför fick man lägga till en extra siffra för att kunna fortsätta ha bussarna registrerade i vagnsnummerordning.
Walter, Det kan vara olika nr mellan reg skylt och inventarienummer: www.svenskbusshistoria.se/go?id=5879
Detta stämmer uppenbarligen,trots att det ser annorlunda ut på reg skylten...
https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=34717&ref=dosearch&svalue=A75418 (https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=34717&ref=dosearch&svalue=A75418)
/Ulf
Det måste ha varit en enormt stor händelse då Essingeleden öppnades. Inte ens den kommande förbifarten kommer väl att göra ett så stort intryck och få samma betydelse som öppnandet av Essingeleden fick för trafikflödet och kommunikationerna då.
Citat från: zjbus skrivet 21 augusti 2021, 22:47:57 PM
Walter, Det kan vara olika nr mellan reg skylt och inventarienummer: www.svenskbusshistoria.se/go?id=5879
Metropolbussarna (H19) började först på (7)5006 så detta är en felskrivning enbart, (7)5006 var en Vo B646 ASJ
Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 augusti 2021, 23:07:20 PM
Detta stämmer uppenbarligen,trots att det ser annorlunda ut på reg skylten...
https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=34717&ref=dosearch&svalue=A75418 (https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=34717&ref=dosearch&svalue=A75418)
/Ulf
Det fanns ingen H23 med nr (7)5618, det var en H31 dubbeldäckare, en enkel felskrivning bara.
Ni som var med då, hur körde man mellan Lilla Essingen och Stora Essingen under byggtiden? Kunde man köra på gamla bron ända tills den nya lokalbron var färdigbyggd eller var det något provisorium därimellan?
(https://i.postimg.cc/vH5PGWt4/Essingen1962-1966.jpg)
Från maj 1965 tills lokalbron var färdigställd i början av aug 1966 användes den kommande Essingeleden enligt SS karta 1966 ovan. SS karta 1962 överst som jämförelse.
Mvh Gunnar
Lars-Håkan_E, ser att sidan om Metropolen på SBH är uppdaterad i dag 2021-08-22 10:01:24
Citat från: Gunnar D skrivet 22 augusti 2021, 12:12:53 PM
Från maj 1965 tills lokalbron var färdigställd i början av aug 1966 användes den kommande Essingeleden enligt SS karta 1966 ovan. SS karta 1962 överst som jämförelse.
Tack Gunnar, det måste ha sett lite roligt ut.