Skattebefrielsen hotad!

Startat av Björn Forslund, 26 januari 2008, 19:18:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Jag kontrollerade några fax från CBR och  Swebus MGW492 hade 1998 skatten 1545:kr. Ett flertal bussar hade denna summa då. Hittade dock ingen ledbuss men vill minnas att 1545:- var högsta skatten för en buss ,alltså år 1998.Just nu kommer jag inte ihåg exakt vilket datum skatten höjdes.

Björn Forslund

Hej

Brev avsänt till Riksdagsman som är sympatiskt inställd till tunga veteranfrågor:

Till Riksdagsman
Jan-Evert Rådhström



Hej

Jag heter Björn Forslund och är ordförande för den ideella Svenska Omnibusföreningen, en av föreningarna ingående i MHRF.
Föreningens medlemmar är intresserade av bussar och busstrafik, såväl dagens som förflutna tiders. Vi är ca 250 st, varav många har egna bussar. Föreningen äger dessutom själv ca 10 bussar av årgångar 1953 till 1983. Dessa används till föreningens utfärder, veteranrallyn samt ett par stycken till viss abonnemangstrafik.

Jag har blivit rekommenderad att kontakta Dig, då många inom vår förening, samt även folk som håller på med veteranlastbilar och andra tunga fordon är starkt oroade över Vägverkets förslag om slopande av skattebefrielsen för fordon yngre än 1975.

Vi underkänner Vägverkets förslag (länk nedan) helt. Det är dåligt underbyggt, de klubbar som används som remissinstanser är inte representativa. Ingen förening för tunga fordon har tillfrågats, utan endast klubbar för US-, sportbilar och MC. Vad MHRF har gjort kan man undra.
Problemet i sig verkar vara att alltför många gamla personbilar rullar som bruksbilar dagligen, och detta vill man komma åt.
När det gäller gamla tunga fordon finns det knappast några som används i daglig trafik, så dessa är inte något problem i sig. Ingen sätter sig ju i en gammal buss eller lastbil för att köra till jobbet varje dag.
Tyvärr har man ensidigt bara tittat på personbilar och föreslagit ändringar utan att ta hänsyn till de många tunga veteranfordonen, som kommer att få dras med skyhöga skatter trots att de rullar ytterst lite, i allmänhet utan last, och inte används i kommersiell trafik.

En normalstor personbil kostar ca 1500:- per år i skatt. Är den äldre än 30 år behöver den inte besiktigas varje år. Kostnaden för besiktning är 300:-
En stor buss kostar från ca 15000:- till 25000:- per år i skatt. Besiktning måste ske årligen, oavsett ålder. Kostnad 1500:- till 1800:- beroende på antal axlar.

Man kan konstatera att det är frågan om småpengar när det gäller bilar och MC, jämfört med tunga fordon. Dessutom kan inte en buss förvaras i ett villagarage, utan speciell uppställning behövs, är det inomhus blir det extremt dyrt, särskilt i trakterna kring storstäderna. Tyngre reparationer går ej att göra i hemmagaraget, utan dyra verkstäder måste anlitas. Det är en helt annan skala på kostnaderna, med andra ord.

Därför önskar jag att Vägverkets förslag avslås, eller omarbetas efter kontakt med oss som sysslar med tunga veteranfordon. Förslaget bör ändras så att åtminstone tunga fordon ägda av privatpersoner och idella föreningar i veteranfordonsbranschen, även fortsättningsvis kommer att skattebefrias när de uppnår 30 års ålder.
I annat fall kommer ytterst få tunga fordon yngre än 1975 års modell att kunna visas i framtiden, och en del av vårt kulturarv försvinner.
Många medlemmar är arga och besvikna, då de redan har köpt fordon och väntar på en skattebefrielse som kanske inte kommer.

En annan fråga är att redan för något år sedan upphörde skattefriheten för tunga fordon som används yrkesmässigt. Detta har drabbat oss, då vi har en buss från 1965, som används (med trafiktillstånd) vid bröllop, jubilarer och liknande. Detta pga efterfrågan på ett gammalt fint fordon vid speciella tillfällen, samt för att vi på det viset kan få in pengar till renoveringar, uppställningsplatser osv. Det är alltså inte frågan om något kommersiellt vinstintresse, utan allt går till vår kostnadskrävande ideella verksamhet.
På grund av tidigare beslut tvingas vi nu ständigt ställa av/på denna buss, en kostsam, nästan löjlig cirkus som troligen även ger Vägverket och försäkringbolaget onödigt administrativt jobb med allt bollande av pengar mellan konton.

Vi önskar att även detta beslut ändras, att vi som ideell förening inom veteranfordonssegmentet slipper skatta även för denna buss, även om den har trafiktillstånd.

En liknande verksamhet bedrivs av Svenska Spårvägssällskapet, och även där har man samma problem.

Vår hemsida: www.omnibuss.se

Länk till VV:s utredning :http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf

Bästa hälsningar
Björn Forslund/ Svenska Omnibusföreningen


Fredde

Mycket bra skrivet, Björn!

Hoppas detta får beslutsfattarna att tänka till en extra gång.