Vilka Swebusnummer "i modern tid" har aldrig existerat?

Startat av virtual1, 08 januari 2008, 12:42:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

En lååååång o ganska jobbig fråga att svara på :-) - men jag tänkte jag skulle försöka se efter vilka nummer i den 'moderna' nummerserien (avgränsar mig fr. 3400 och framåt) som aldrig har existerat? -  om jag nångång får ärslet ur vagnen o gör en bilddatabas med alla mina bussbilder så vore det bra att veta vilka jag kan 'skita i' att leta efter s.a.s.

På rak arm vet jag ju att 6600-6658 inte funnits t.ex. - fyll gärna på med exempel :-D

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2008, 12:42:35 PM
En lååååång o ganska jobbig fråga att svara på :-) - men jag tänkte jag skulle försöka se efter vilka nummer i den 'moderna' nummerserien (avgränsar mig fr. 3400 och framåt) som aldrig har existerat? -  om jag nångång får ärslet ur vagnen o gör en bilddatabas med alla mina bussbilder så vore det bra att veta vilka jag kan 'skita i' att leta efter s.a.s.

På rak arm vet jag ju att 6600-6658 inte funnits t.ex. - fyll gärna på med exempel :-D

Många i 78xx-serien, samt hela 79xx-serien som Diligenstrafiken aldrig hann till?

virtual1


Marc

6765 är väl inte besatt? (än)
6766-6767 hamnade hos X-trafik.

Walter

#4
Rätta gärna men här är min lista
Avgränsar mig till 3400-6800 som är högsta buss idag. Postens Diligenstrafik finns ju i 75xx-78xx serien. Även bussar och bilar finns ju i begränsad omfattning i 8xxx och 9xxx


4117
4183
4184
4185
4186
4187
4224
4348
4349
4405
4406
4407
4408
4409
4515
4516
4517
4518
4548
4576
4665
4671
4672
4687-4701
4722-4728
4732
4733
4763-4766
4770
4772
4792
4845-4847
4994
4999
5021
5022
5027-5029
5032
5104
5114
5115
5215
5224
5274
5277
5294
5315
5326
5327
5333-5337
5348
5368
5994
6004-6007
6232
6255
6599-6637
6640
6642-6649
6651
6765
6792-6799

6765, 6791-6799 kan det ju komma bussar till framöver. Sedan finns de avvikande trådbussarna 6991-6993 samt minibussen 6994.

Många av de ovan nämnda nummerna har ju haft tilltänkta bussar men som sedan avbeställts av olika anledningar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2008, 16:51:03 PM
6255 har varit upptaget i fordonsregistret då detta nummer tillhörde en lastbil i Göteborg, därför denna lucka.

En stor del av glappet i 52** & 53** serien kan förklaras med att övertagna fordon från AB Jämtlandsbuss gavs inv nr i löpande serie med tillägg av siffran 5 före JB:s inv nr, de fordon som gick över till Centrala Buss resp Näckrosbuss eller redan sålts blev därför luckor i den löpande serien, desamma gäller i vissa delar fordon från BTA (längre fram i 53** serien)

Detsamma gäller väl även kring 5027 m.fl Fanns ju gamla JB bussar där med. Sedan får du gärna utveckla mer om lastbilen i G samt historien o 4665. Käner till den om 4548/4848. Sedan kan man undra varför just 47 serien är så full med luckor. Det var ju strul med märkningen av 477x -expresser i Skaraborg.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

P-J.E

Postens Diligenstrafik hade Nr; Volvo 7000-7250, 7501-7830
Scania nr;6500-6653.

Walter

Citat från: P-J.E skrivet 08 januari 2008, 17:49:04 PM
Postens Diligenstrafik hade Nr; Volvo 7000-7250, 7501-7830
Scania nr;6500-6653.

Men alla dessa gick  väl inte över till Swebus? Lägg dessutom till 7882 och 7886
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Så det finns ingen  6255 hos Swebus Serviceresor i Blekinge idag då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 08 januari 2008, 19:40:01 PM
Så det finns ingen  6255 hos Swebus Serviceresor i Blekinge idag då?

Har så vitt jag vet aldrig funnits, den serien började på 6256 som förövrigt det också varit en lastbil som jag sett bild av på din hemsida tidigare.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2008, 16:51:03 PM
6255 har varit upptaget i fordonsregistret då detta nummer tillhörde en lastbil i Göteborg, därför denna lucka.

En stor del av glappet i 52** & 53** serien kan förklaras med att övertagna fordon från AB Jämtlandsbuss gavs inv nr i löpande serie med tillägg av siffran 5 före JB:s inv nr, de fordon som gick över till Centrala Buss resp Näckrosbuss eller redan sålts blev därför luckor i den löpande serien, desamma gäller i vissa delar fordon från BTA (längre fram i 53** serien)

Hoppet mellan 6599 och 6663 beror väl ockå på att det funnits en del övertagna dliligenser bland dom nummerna. För övrigt hoppade man över en del nummer i 52 och 53-serien pga övertagna bussar precis som du skriver men 5364, 5365, 5265, 5267, 5283 återbesattes med nya bussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 16:35:45 PM
Rätta gärna men här är min lista
Avgränsar mig till 3400-6800 som är högsta buss idag. Postens Diligenstrafik finns ju i 75xx-78xx serien. Även bussar och bilar finns ju i begränsad omfattning i 8xxx och 9xxx

3482
4117
4183
4184
4185
4186
4187
4224
4348
4349
4405
4406
4407
4408
4409
4515
4516
4517
4518
4548
4576
4665
4671
4672
4687-4701
4722-4728
4732
4733
4763-4766
4770
4772
4792
4845-4847
4994
4999
5021
5022
5027-5029
5032
5104
5114
5115
5215
5224
5274
5277
5294
5315
5326
5327
5333-5337
5348
5368
5994
6004-6007
6232
6255
6599-6637
6640
6642-6649
6651
6765
6791-6799

6765, 6791-6799 kan det ju komma bussar till framöver. Sedan finns de avvikande trådbussarna 6991-6993 samt minibussen 6994.

Många av de ovan nämnda nummerna har ju haft tilltänkta bussar men som sedan avbeställts av olika anledningar.
När det gäller från 6599 kan dessa finnas under beställning.
I branschen 37 år

Walter

Visst kan det vara så. Dock är det drygt 60 vagnar. Men att MAN-vagnarna till Skåne började just på 6664 och sista diligensen hade 6663 är i så fall en bra slump! Inte en enda nyleverans har hamnat däremellan senaste året så min gissning är att mn hoppade över hela den biten då MAN-bussarna inte fick plats innan diligensernas gamla nummer började.

Den eller som som administrerar forodnslistan är ju lite okonskekventa med tanke på 6994  Normalt placeras ju övertagna bussar längre ner i serien (t.ex Dalarna 20, 21) Men de B9S man tog över från Veolia Kallhäll (SL) fick i löpande serie. Inga garantier finns är det enda som är säkert.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 21:13:10 PM
Visst kan det vara så. Dock är det drygt 60 vagnar. Men att MAN-vagnarna till Skåne började just på 6664 och sista diligensen hade 6663 är i så fall en bra slump! Inte en enda nyleverans har hamnat däremellan senaste året så min gissning är att mn hoppade över hela den biten då MAN-bussarna inte fick plats innan diligensernas gamla nummer började.

Den eller som som administrerar forodnslistan är ju lite okonskekventa med tanke på 6994  Normalt placeras ju övertagna bussar längre ner i serien (t.ex Dalarna 20, 21) Men de B9S man tog över från Veolia Kallhäll (SL) fick i löpande serie. Inga garantier finns är det enda som är säkert.

Jag kan ju tro att det är så att de bussarna som man tog över i Kallhäll var så nya att de lika gärna kunde ses som 'nyleveranser', annars verkar man ju satt i nåt sorts system att återanvända 1XXX och 2XXX-serien för övertagna bussar oavsett var i landet de är.

Walter

Citat från: virtual1 skrivet 08 januari 2008, 21:16:09 PM
Jag kan ju tro att det är så att de bussarna som man tog över i Kallhäll var så nya att de lika gärna kunde ses som 'nyleveranser', annars verkar man ju satt i nåt sorts system att återanvända 1XXX och 2XXX-serien för övertagna bussar oavsett var i landet de är.

Visst man har ju i princip gått från 1 och uppåt när Swebus bildades och GDG-vagnarna skulle in i serien. Vissa nummer har ju återanvänts ett antal gånger.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!