Huvudmeny

En av flera nya...

Startat av Fredde, 10 september 2016, 16:26:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

...till Uppsala, såg åtminstone 7-8 stycken.
Några var döpta till YDC767, YDC783 och YDC947.


Okänd GUBbe i Lindvreten, 2016-09-08.

Jacob

Ser att man provar en annan modell av vänsterspegel.
Särskrivning är en dödssynd!

eldani

Vet någon vem i Uppsala som ska ha dom är det Gamla Uppsala Buss som dom är gröna?

Bussfanatikern

Det är Gamla Uppsalabuss som ska ha dom.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussfanatikern skrivet 13 september 2016, 00:47:35 AM
Det är Gamla Uppsalabuss som ska ha dom.


Dessutom håller sig GUB sig fast vid just MAN.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Citat från: eldani skrivet 12 september 2016, 21:59:42 PM
Vet någon vem i Uppsala som ska ha dom är det Gamla Uppsala Buss som dom är gröna?

Har väl inte funnits någon på de sista tjugo åren utöver GUB och dess föregångare som kört grön buss i Uppsala? ???

Bese001

Hej!

Det finns väldigt många förregistrerade gröna MAN A23 på SBH. Får det till 35 st. (inte kollat färgen på alla, men många!)
Skulle GUB ha 12 diesel och 8 biogas, eller hur var det?

Vem kan mer tänkas få MAN A23, Malmö-Lund?

Henke

Är det inte bättre att köpa svenska bussar inom skattefinansierad kollektivtrafik?




Walter

Citat från: Henke skrivet 13 september 2016, 19:00:34 PM
Är det inte bättre att köpa svenska bussar inom skattefinansierad kollektivtrafik?

Upphandlingslagarna tillåter inte sådana krav utan alla ska ha chans på lika villkor.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 13 september 2016, 20:45:57 PM
Upphandlingslagarna tillåter inte sådana krav utan alla ska ha chans på lika villkor.

Detta gäller ju enbart de fåtal offentligt ägda bussföretag som finns kvar, de övriga köper de bussar man själva önskar.

Ersa

Citat från: Henke skrivet 13 september 2016, 19:00:34 PM
Är det inte bättre att köpa svenska bussar inom skattefinansierad kollektivtrafik?

Du menar från de två företagen som numera i stort sett enbart bygger bussar i Polen? ;)

Med tanke på hur GUB år efter år lyckas köpa in MAN, trots att de är hårt styrda av upphandlingsreglerna, får man anta att de är väldigt nöjda med den långsiktiga kvaliteten på framförallt tillverkarens eftermarknad. Vilket är ett område som flera andra tillverkare haft en hel del missnöje med det senaste decenniet.

Walter

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 september 2016, 20:55:33 PM
Detta gäller ju enbart de fåtal offentligt ägda bussföretag som finns kvar, de övriga köper de bussar man själva önskar.

Ja men GUB tillhör ju denna numera ringa skara.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

kimpan

Citat från: Bese001 skrivet 13 september 2016, 18:50:13 PM
Hej!

Det finns väldigt många förregistrerade gröna MAN A23 på SBH. Får det till 35 st. (inte kollat färgen på alla, men många!)
Skulle GUB ha 12 diesel och 8 biogas, eller hur var det?

Vem kan mer tänkas få MAN A23, Malmö-Lund?

GUB skall ha 8 st biogasledare och 22 st diselledare under hösten

Bussfanatikern

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 september 2016, 05:30:24 AM

Dessutom håller sig GUB sig fast vid just MAN.

Ja, sedan MAN tog över Neoplans tillverkning av linjebussar så har det blivit så.

Bese001

Citat från: kimpan skrivet 13 september 2016, 23:16:02 PM
GUB skall ha 8 st biogasledare och 22 st diselledare under hösten

Det var inte dåligt!
Antar att 280-299 försvinner (har läst det någonstans, miljöskäl?). Enkelbussarna 394-397 är inte påställda efter sommaren?
Ska fler bort eller blir det utökning?