Bussar hos Nobina i Kallhäll/Järfälla

Startat av eldani, 13 juli 2016, 22:38:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Det vore kul att veta vicka bussar som finns hos Nobina i Kallhäll/Järfälla. Är det någon som har en fordonslista över Nobina i Kallhäll/Järfälla?

bussus



bussus

A-rampen:
6645-6646 MAN Lion City Kortvagn
6539-6554 MAN Lion City Kortvagn

B-rampen:
6555-6559 MAN Lion City Kortvagn
6852-6853 MAN Lion City Kortvagn
6855-6859 MAN Lion City Kortvagn
6861 MAN Lion City Kortvagn

C-rampen:
6587-6598 Volvo B9S Ledvagn
6131 Volvo B9S Ledvagn
6460 Volvo B9S Ledvagn
6862-6864 Man Lion City Kortvagn

D-rampen:
6501-6520 MAN A23 Ledvagn

E-rampen:
6569-6586 MAN Lion City Kortvagn

eldani

Citat från: bussus skrivet 14 juli 2016, 03:23:41 AM
A-rampen:
6645-6646 MAN Lion City Kortvagn
6539-6554 MAN Lion City Kortvagn

B-rampen:
6555-6559 MAN Lion City Kortvagn
6852-6853 MAN Lion City Kortvagn
6855-6859 MAN Lion City Kortvagn
6861 MAN Lion City Kortvagn

C-rampen:
6587-6598 Volvo B9S Ledvagn
6131 Volvo B9S Ledvagn
6460 Volvo B9S Ledvagn
6862-6864 Man Lion City Kortvagn

D-rampen:
6501-6520 MAN A23 Ledvagn

E-rampen:
6569-6586 MAN Lion City Kortvagn

Tack så mycket för listan. Det var intressant att se vika fordon som fanns där.

Nico

Inte för att jag vill vara någon petimäter eller besserwisser och jag vet att många lite slarvigt kallar allt som inte är led- eller boggibuss för kortbuss. I vissa fall är det dock faktiskt viktigt att hålla isär vad som är vad, t.ex. i kontakt med myndigheter osv.

I SL-området så är kortbussar per definition (SL:s egen då) ganska sällsynta. De flesta finns hos Traveller för närtrafiken och så finns det enstaka i de fall där de reguljära entreprenörerna med nya kontrakt även har fått ta på sig att köra just närtrafiklinjer. I vanlig linjetrafik förekommer inga kortbussar och de MAN Lion's City som räknas upp för Kallhäll ovan är då alltså det som kallas för normalbuss.

Lägger in SL:s definitioner på två av de totalt fem listade busstyperna nedan. Vissa avvikelser finns sedan alltid (t.ex. för normalbuss längre än 12,00 m), det är därför man ibland måste begära dispens etc.

5.1 Normalbuss
Längd: 12,00 m
Bredd: 2,55 + backspeglar 2 x 0,25 m
Höjd: 3,55 m (biogasbuss)
Yttre vändradie 12,00 m
Axelavstånd: 6,00 m – 6,40 m
Spårvidd, fram/bak: Ca 1,80/1,30 m
Axeltryck(totalvikt), fram/bak: Ca 6,30–7,10/11,50-12,00 t

5.5 Kortbuss
Kortbussar finns i många olika modeller och storlekar varför nedan angivna mått endast utgör riktvärden. Kortbussar används inte i SL:s normaltrafik, men förekommer i Färdtjänstens närtrafik. Angivna höjder kan ha smärre avvikelser på grund av bussens utrustning med antenner, AC och dylikt.
Längd: 8,00 - 9,70 m
Bredd: 2,40 + backspeglar 2 x 0,25 m
Höjd: 2,60 - 3,00 m
Yttre vändradie 9,50 m
Axelavstånd: upp till 6,00 m




»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Förr sa man alltid kortvagn och ledvagn.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Nja, både då och nu när man uttrycker det slarvigt ja. Det behöver inte betyda att det är rätt för det.

Rent konkret så är detta alltså, per definition, två olika saker och det är som sagt bra att hålla isär dem. Finns även fall där det är viktigt, t.ex. när man ska beställa bärgare eller dimensionera väg vid ombyggnad/nybyggnad osv.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Man kan ju förtydlighets skull annars skriva vilken kaross det är. Hos Man ser ju förvisso alla stadsbussar väldigt lika ut, så det kanske inte är lika intressant som med Volvo. Men man kan ju annars skriva A23 för led och A78 för normalvagnarna....

Kan ju också noteras - då det verkar finnas visst intresse för det hos trådskaparen att 6460 inte är registrerad på Kallhäll. Orsaken till det är, som jag förstått det, att den används för ersättningstrafik för pendeltågen (alltså utgör den standby-buss som finns för ändamålet).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

bussus

Nu har den första nya bussen kommit till KAGA. Det är vagn 3522. Volvo 8900 normalbuss.

Mikael T Nilsson

Citat från: bussus skrivet 21 juli 2016, 16:19:17 PM
Nu har den första nya bussen kommit till KAGA. Det är vagn 3522. Volvo 8900 normalbuss.

Hej,

Tack för uppgiften! Hur många Volvo (12-metersvagnar) och Scania Citywide-ledvagnar väntas levereras till Kallhäll under sommaren/hösten 2016 och är inv.nr. bestämda än?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bese001

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 juli 2016, 20:21:58 PM
Hej,

Tack för uppgiften! Hur många Volvo (12-metersvagnar) och Scania Citywide-ledvagnar väntas levereras till Kallhäll under sommaren/hösten 2016 och är inv.nr. bestämda än?

Hej!
Dessa uppgifter har jag snappat upp i andra trådar på forumet och jag vill därmed reservera mig för ev. fel:
Volvo 12 m: 42 st 3522-3563, Volvo 13,8 m: 16 st 3506-3521, Scania Citywide led: 27 st 3564-3590. En uppgift säger även att 1 Scania Citywide "normalvagn",3600, ska till Kallhäll.

bussus

Nu har buss nummer 2 kommit till KAGA. Vagn 3564.
Verkar som det bara blir 37 stycken Volvo 8900 Normalbuss  (3522-3558). Boggiebussarna har vagnnummer 3506-3521. Scania ledvagnar kommer ha vagnnummer 3564-3590. Sen tillkommer en MAN kortvagn för linje 953. Vagnnummer okänd.

Fredde

Försvinner alla nuvarande bussar inkl. Volvo B9S (65xx)?

bussus

5 stycken Volvo B9S blir kvar till tidtabellsskiftet i december.