Stockholmare blir Göteborgare

Startat av Erling.L, 29 december 2015, 11:09:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Slash2

Lyfter denna tråd på nytt. Någon som sett dessa i trafik än?

Erling.L

Nej dom är ej i trafik ännu då ombyggnationerna tar längre än beräknat o dom verkar vänta på höga förare grinden med såg inga när jag senast passerade dem
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

janjoh

Angående det här med höga grinden vid föraren på bussarna i Göteborg. Vissa har ju inte det, är det krav hos vissa operatörer att ha dem?
Flera bussar av enkelledstyp på linje 16 ( Eketrägatan- Norra Älvstranden - Nordstan- Högsbohöjd) och som då går genom större delen av Göteborg,  har inte dessa höga grindar. Visst områdena är olika. I Angered kör nog ingen utan den här grinden,  men samtidigt kan brott inträffa överallt och framförallt nattetid och då körs fler bussar på linje 16 med enkelled då dubbellederna är onödigt långa ibland nattetid.

Erling.L

tror det e vad Företag o fack kommer överens om
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Fredrik Gelin

Nu är dessa uppgifter helt fritt ur minnet och således inte alls säkra:

Bussarna flyttades från Frihamnen i Stockholm till Göteborg i samband med tidtabellsskiftet i januari då det möjliggjorde viss omstrukturering av omloppen och bussar byttes mellan flera områden.
Jag har således ett vagt minne av att de två bussarna som flyttade från Frihamnen ersattes av två kusiner från Nacka/Värmdö som i sin tur ersattes av bussar från Lidingöbanans ersättningstrafik.

De två bussarna som nu står i Göteborg väntar på nya och högre förargrindar som dock visat sig knepigare än väntat att få tag i.
Anledningen till att de hamnade i Göteborg var att Keolis ville säkra busstillgången för sin trafik och klara ålderskrav från Västtrafik.
//Fredrik

janjoh

Än har de inte börjat trafikera. Någon som vet när de ska börja köras?

Och fortfarande rullar GS 4100, 4101,4102, 4103 för Transdev som har 10 år på nacken nu. Men dubbeledbussarna behövs ju, så vet inte hur de tänkt ersätta dem med vanliga ledbussar. De ska ju inte utöka trafiken har de sagt. Det är ju redan nu 5 min trafik så de kanske kompletterar med andra linjer istället som buss 55. Vi får se .

Adrian Langemar

Citat från: janjoh skrivet 02 april 2016, 12:59:51 PM
Än har de inte börjat trafikera. Någon som vet när de ska börja köras?

Och fortfarande rullar GS 4100, 4101,4102, 4103 för Transdev som har 10 år på nacken nu. Men dubbeledbussarna behövs ju, så vet inte hur de tänkt ersätta dem med vanliga ledbussar. De ska ju inte utöka trafiken har de sagt. Det är ju redan nu 5 min trafik så de kanske kompletterar med andra linjer istället som buss 55. Vi får se .

Antingen har de inte tänkt alls eller så vill de öka trängseln med flit för att kunna påstå att man måste bygga spårväg. Hela planeringen av busstrafiken på Norra Älvstranden är ett skämt.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=976935

John P

Citat från: janjoh skrivet 02 april 2016, 12:59:51 PM
Än har de inte börjat trafikera. Någon som vet när de ska börja köras?

Och fortfarande rullar GS 4100, 4101,4102, 4103 för Transdev som har 10 år på nacken nu. Men dubbeledbussarna behövs ju, så vet inte hur de tänkt ersätta dem med vanliga ledbussar. De ska ju inte utöka trafiken har de sagt. Det är ju redan nu 5 min trafik så de kanske kompletterar med andra linjer istället som buss 55. Vi får se .

Eftersom dubelledbussarna är så udda så borde man ju verkligen satsa på en helrenovering av dem. Skicka dem till Estland och gör en grundlig renovering och uppgradera motorerna så borde de väl kunna rulla en hel del år till.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

joacimw

Kommer inte gå att ersätta dubbellederna med vanliga i rusningstrafik ,området bara växer och bussarna blir bara mindre ..bra planerat

Adrian Langemar

Det behövs nya dubbelledbussar också. 21 bussar är alldeles för lite. Det är ju en stor del av bussarna på linje 16, även i högtrafik, som är vanliga ledbussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: John P skrivet 03 april 2016, 00:33:37 AM
Eftersom dubelledbussarna är så udda så borde man ju verkligen satsa på en helrenovering av dem. Skicka dem till Estland och gör en grundlig renovering och uppgradera motorerna så borde de väl kunna rulla en hel del år till.

Motormässigt får bussarna rulla till 2020 om jag minns rätt.

janjoh

Ja vill man få en högre betalningsfrekvens på stombussarna så måste trängseln på dem bli mindre i rustningstrafik. Det är väldigt svårt att göra  biljettkontroller nämligen. På linje 16 är det alltid fullt oavsett dag. Men det är lika på linje 18 och 19 från Backa  också.
Det känns mer och mer som att kollektivtrafiken i Göteborg närmare sig en infarkt.

Jag tror västtrafik behöver förlänga linje 55 till västra Eriksberg för att avlasta linje 16 och att öka turtätheten göt de i t för det kostar för mkt. . Gul express dragning är ett skämt för det är extremt dålig beläggning från Torslanda och behovet på norra älvstranden är från eriksberstorget är så mycket större så egentligen borde Gul Express gå via Eketrägatan eller Ivarsbergsmotet och pölsebo och sen samma väg som linje 16. De som vill ta snabbaste vägen från Torslanda kan ändå byta till röd express på öckeröleden och den går Älvsborgsbron till centrum.

Robert Brink

Och igår (kanske fler dagar) så var det brist på röda ledvagnar hos Keolis Söderhallen, flera kortvagnar som rullade på 76:an rejält fullsatta.

//R

Erling.L

7147 är nu i trafik mötte den precis på L52
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussfanatikern

Nu får vi se vem som blir först med att knäppa en bild på dessa två.