SL-fordonsförteckning 2015? En idé.

Startat av Anders C, 01 januari 2015, 19:13:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Arriva 7139 och 7157 är avställda sedan 2015-01-09, och samma dag blev 8025-26 registrerade på Ekerödepån.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Inte för att vara någon surkart, men frågan är vad denna tråd kommer att ge? Den är nu uppe i tre sidor och är redan ganska spretig och svåröverskådlig, dvs. den fungerar knappast som en aktuell och lättanvänd fordonsförteckning.

Som påpekats av bl.a. Staffan och Björn F. så behöver detta sannolikt sparas i någon form av databas som kan nås och redigeras av flera. T.ex. något i stil med en Wiki-sida där de som är medlemmar lätt kan fylla på och ändra så den aktuella informationen syns samtidigt som det som tidigare stått med sparas i någon form av arkiv.

Nu vet jag inte heller om det är något som vi kan ordna här på forumet (det kanske Björn A. kan svara på), men det är som sagt en lös tanke från min sida. Samtidigt bör man väl i så fall även ha flera sådana sidor så man får mer övriga län/bolag?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Klint

Vad gäller vagnlistor så finns väl nästan två varianter? Dels den aktuella om vilka vagnar som finns och var någonstans samt den historiska biten, anser jag.
Som SL-nörd tycker jag det är kul att i efterhand kunna se vilka bussar som levererades 1992 t.ex., vilka slopades 2007 o.s.v.? För en del verkar det bara vara här och nu som existerar, så fort en vagn utrangeras så "förträngs" den...?
I slutändan är det kanske bäst att själv försöka få ner det man är intresserad av, i Excel eller liknande. Men ändå kul och mycket uppskattat, tycker jag, att få ta del av andras uppgifter, som Lundéns lista här, Bussmickes gamla SL-nytt, svensk busshistoria med all sin information m.m.

Tommy E

Citat från: Nico skrivet 11 januari 2015, 17:14:34 PM
Inte för att vara någon surkart, men frågan är vad denna tråd kommer att ge? Den är nu uppe i tre sidor och är redan ganska spretig och svåröverskådlig, dvs. den fungerar knappast som en aktuell och lättanvänd fordonsförteckning.

Som påpekats av bl.a. Staffan och Björn F. så behöver detta sannolikt sparas i någon form av databas som kan nås och redigeras av flera. T.ex. något i stil med en Wiki-sida där de som är medlemmar lätt kan fylla på och ändra så den aktuella informationen syns samtidigt som det som tidigare stått med sparas i någon form av arkiv.

Nu vet jag inte heller om det är något som vi kan ordna här på forumet (det kanske Björn A. kan svara på), men det är som sagt en lös tanke från min sida. Samtidigt bör man väl i så fall även ha flera sådana sidor så man får mer övriga län/bolag?

Anders Lundén bad om kompletteringar till sin lista, och det är sådana som utgör huvuddelen av de svar som har inkommit därefter. Trådar av detta slag behöver inte nödvändigtvis bli svåröverskådliga, utan förutsättningen för att det ska fungera är att kompletteringarna med jämna mellanrum införs i den ursprungliga listan. Ett bra exempel är AdmirT:s Nobinas överblivna bussar i Dalarna - lista. Den tråden är nu uppe i 10 sidor, men eftersom listan i första inlägget regelbundet uppdateras är det inte alls svårt att hitta den information man söker.

Om även historiken ska vara lätt att utläsa håller jag dock med om att det finns bättre sätt att sammanställa informationen. Därför tycker jag verkligen det låter intressant med någon form av databas där man kan hjälpas åt att hålla listorna uppdaterade. Då är istället den "springande punkten" att man måste få med tillräckligt många som vill lägga tid på att sitta och uppdatera listor, och som dessutom är så hängivna att de orkar fortsätta lägga in uppdateringar och inte tröttnar efter ett tag. Det kan nog upplevas som jobbigare att gå in i en wiki-tabell och göra ändringar istället för att bara skriva ett inlägg på Bussnack (även om det inte behöver vara så mycket jobbigare i praktiken). Risken är att det efter ett tag bara är några få användare som bemödar sig att hålla igång listorna, och att det blir oproportionerligt mycket arbete för dessa personer. Dock vill jag inte döma ut idén på förhand, för om man bara lyckades få med tillräckligt många tror jag att resultatet skulle kunna bli väldigt bra. Jag vill bara betona att det är nödvändigt med en jämn fördelning av arbetet. Ingen har tid att vara "ansvarig" för alla listor, utan man måste vara många som bidrar med lite var.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se