Två st Setror [Bilder]

Startat av bjalle, 16 oktober 2007, 14:56:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Ljungqvist

Mycke snygga bilder Björn...


Ersa

Buss i väst... i syd?  ;)
Är inte "Buss i väst" ett samverkansbolag i Västa Götaland?
Och finns det inte något samverkansbolag i Skåne redan?

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 22:37:50 PM
Svensk Busshistoria har följande Setra hos Leja Touring. Detta stämmer också med mina noteringar:
19 HYA 860 och 22 HYA 990. Nr 19 körde in i ett brofundament vid Olskroken i april 2003 och ersattes av 23 TEG 190 (numera Thygessons 41). Sedan kommer också HYB 620 och HYB 760 från KE's Bussar. Dessa blev respektive Leja 20 > Thygessons 37 och Leja 24 > Thygessons 24.


Ah, det var 19 jag glömde räkna. Sedan tillkom ytterliggare förvirring av att 23 fick ett Neoplannummer och inte nummret från sin företrädare. Tack så mkt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 17 oktober 2007, 13:02:55 PM
Buss i väst... i syd?  ;)
Är inte "Buss i väst" ett samverkansbolag i Västa Götaland?
Och finns det inte något samverkansbolag i Skåne redan?

Buss i Väst har avtal med Skånetrafiken också på linjer i Skåne. De körs av delägaren Lysekils Busstrafik samt av BK Buss, som har någon annan form av avtal med Buss i Väst. Bussen på bilden tillhör BK Buss.
Förutom i Västra Götalands län kör Buss i Väst också en hel del i Örebro län. De har förut också kört i Hallands län.
Något samverkansbolag i Skåne finns inte. Det gjordes dock ett försök till ett sådant på beställningssidan, men det blev aldrig något sådant organiserat. Skånska bussbolag brukar dock samarbeta väl.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 17 oktober 2007, 15:02:50 PM
Ah, det var 19 jag glömde räkna. Sedan tillkom ytterliggare förvirring av att 23 fick ett Neoplannummer och inte nummret från sin företrädare. Tack så mkt.

Här finns också en gravad hund. HYA 860 har jag från början som Leja 20. Sedan blev den Landvetter buss 31 och gick sedan via Larssons i Främmestad tillbaka till Leja där den fick nummer 19. I dag är den Thygesson 36. SBH har denna buss som ursprungliga Leja (14)22.
Om Lars Borgemo läser detta: som synes behövs lite hjälp för att reda ut alla dessa turer. Eller kanske Ingemar på Söne Buss vet något? Eller någon annan?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2007, 15:10:55 PM
Här finns också en gravad hund. HYA 860 har jag från början som Leja 20. Sedan blev den Landvetter buss 31 och gick sedan via Larssons i Främmestad tillbaka till Leja där den fick nummer 19. I dag är den Thygesson 36. SBH har denna buss som ursprungliga Leja (14)22.
Om Lars Borgemo läser detta: som synes behövs lite hjälp för att reda ut alla dessa turer. Eller kanske Ingemar på Söne Buss vet något? Eller någon annan?

Så här såg bussen ut i sin grå lack, bilden bör vara tagen strax efter att Larssons tog över hela depån i Sjövik.

Är lite osäker på turerna runt Lejas Setror och Neoplaber, men har för mig att det var så här: Leja hade 1 orange Setra (nr 19), en grå Setra (HYA860, nr 20) för linje 520, en orange Transliner (nr 21) och två transliners till Lysekilsexpressen (nr 22-23).
När KE's blev uteslutna ur Buss i Väst, gick HYA860 till Landvetter Björröd som då fick ta över hela linje 520. Bussen fick nummer 31. Leja tog över KE's bussar som sattes in på lediga platser i nummerserien, 20 och 24. Sen brann Lysekilsbussen 23 upp, 21an lackades om, och en ny orange setra köptes och blev ny nummer 23. Senare krockade buss 19 med ett brofundament, vilket sammanföll med att Larssons ville bli av med HYA860, som då gick tillbaka till Leja och lackades om till Orange. Jag vill minnas att 21an också brann upp, men det är jag osäker på...
Lämnar över bollen för korrektioner till Lars Borgemo  ;)

Om vi återgår till HYA860 så överfördes den från Björröd till Sjövik, minns inte när... Säldes vid Landvetters konkurs över till Larssons Busstrafik, men han bara gå i trafik någon dag innan växellådan pajade, den hamnade på verkstad och såldes sedan till Leja enlig ovan... Nämnas kan väl att den inte varit så vidare väl under sin tid på Landvetter, och var väl inte det bästa exemplaret som setra byggt... Många elektronikfel och konstigheter.
Om den inte gått sönder hos Larssons hade den fått nummer 50, men det hann aldrig genomföras. Det numret användes istället till två andra bussar under de två år som Larssons hade hela Sjöviksdepån.



Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2007, 21:29:31 PM
Leja hade två Setror för Orange Express förutom de båda de tog över från KE's. Lejas Neoplaner var väl avsedda för trafiken till Strömstad.
Så här fritt ur minnet fanns följande bussar från början för Orange Express:
Claesons Turisttrafik 2 st Mercedes-Benz Helmark
KE's Bussar 2 st Setra S319
Landvetter buss 1 st Volvo B10M Carrus
Larssons Busstrafik 2 st Scania L94 Carrus Fifty
Leja Touring 2 st Setra S319UL
Olofssons Busstrafik 1 st Neoplan Transliner


Dessutom tillkom en reserv/extrabuss från Olofsson som också blev Orangelackad (buss 25). Minns inte vad det var för någon modell, men den var nog lite äldre än 98orna.

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 17 oktober 2007, 21:20:41 PM
Så här såg bussen ut i sin grå lack, bilden bör vara tagen strax efter att Larssons tog över hela depån i Sjövik.

Är lite osäker på turerna runt Lejas Setror och Neoplaber, men har för mig att det var så här: Leja hade 1 orange Setra (nr 19), en grå Setra (HYA860, nr 20) för linje 520, en orange Transliner (nr 21) och två transliners till Lysekilsexpressen (nr 22-23).

Tack Ingemar, du har varit mycket hjälpsam som kommissarie Columbo brukar uttrycka det. Jag letade lite i mina fotoalbum och den som söker finner heter det. Jag fanns en nästan helt ny Leja Touring nr 20. Och visst, den var målad i GL:s grå färg med fjärilar och den gick på linje 520. Bilden blev inte speciellt bra, men här är den i alla fall:


Citat från: Ingemar skrivet 17 oktober 2007, 21:20:41 PM
Dessutom tillkom en reserv/extrabuss från Olofsson som också blev Orangelackad (buss 25). Minns inte vad det var för någon modell, men den var nog lite äldre än 98orna.

MVH Ingemar

Det var PSL 535 Volvo B10M Carrus Vector från 1992. Det skulle då varit 1999 eftersom det var då KE's Bussar lämnade Buss i Väst. Om de blev uteslutna eller inte kan diskuteras. Enligt bröderna Elofsson själva var de fullt medvetna om att de måste lämna Buss i Väst när de lade bud på trafiken i Kungsbacka i egen regi. Man kanske kan uttrycka det som att de straffade ut sig.
Från början höll Leja Touring reserv för Orange Express men det verkar som om det uppdraget övergick på Olofssons när de fick de båda omloppen från KE's.
Nästa såpopera i TV kanske skall heta "Den orange expressen".



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2007, 22:52:23 PM
Nästa såpopera i TV kanske skall heta "Den orange expressen".
Det finns annars en bok som enligt författaren skulle ha hetat "Mordet på Orange Express", men istället fick namnet "Kvinna med kalla fötter"  :) (Karin Stridh, utgiven 2003)
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Johan B

#24
Kan väl tillägga till Ingemar att Lejas Neoplaner var Strömstadsexpresser. Du blandar kanske ihop dem med Marstrand Hermansby Buss (senare Strömstad Tanum Buss) två av samma modell som var Lysekilsexpresser? Den buss som överlevde var 21:an, båda Strömstadsexpresserna brann. 21:an lackades om och slutade sina dagar hos Leja som Strömstadsexpress. Tack för den tydliga utredningen i övrigt. Visste inte att Leja hade kört 520 annat än enstaka turer. Har ibland sett deras bussar på 520 som ankommer Gbg vid 07.15 på vardagar, ibland Sönes bussar. Varför har Leja kört? Har det varit något schema eller bara ersättningstrafik?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 18 oktober 2007, 22:31:29 PM
Visste inte att Leja hade kört 520 annat än enstaka turer. Har ibland sett deras bussar på 520 som ankommer Gbg vid 07.15 på vardagar, ibland Sönes bussar. Varför har Leja kört? Har det varit något schema eller bara ersättningstrafik?

Från början var Leja ett av de Buss i Väst-företagen som körde ordinarie på linje 520. Förmodligen tappade de detta (till Landvetter buss?) när de fick överta KE's körningar på Orange Express. Det var ju ganska viktigt att den av Buss i Väst vunna trafiken delades upp på delägarna så att de fick ungefär lika mycket - så långt det nu var möjligt.
Marstrand-Hermansby överlät sin linjetrafik på Strömstad-Tanums Buss därför att de annars inte kunnat sälja verksamheten till Interbus. Om det funnits linjetrafik med hade det funnits hembudsrätt, det vill säga att övriga Buss i Väst-företag skulle ha första tjing på att köpa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2007, 22:45:49 PM
Från början var Leja ett av de Buss i Väst-företagen som körde ordinarie på linje 520. Förmodligen tappade de detta (till Landvetter buss?) när de fick överta KE's körningar på Orange Express. Det var ju ganska viktigt att den av Buss i Väst vunna trafiken delades upp på delägarna så att de fick ungefär lika mycket - så långt det nu var möjligt.
Marstrand-Hermansby överlät sin linjetrafik på Strömstad-Tanums Buss därför att de annars inte kunnat sälja verksamheten till Interbus. Om det funnits linjetrafik med hade det funnits hembudsrätt, det vill säga att övriga Buss i Väst-företag skulle ha första tjing på att köpa.

Kan ju förtydliga att det jag menade var att Leja kört nämnda tur på 520 efter det att Söne tog över så man har gästspelat även efter "omstruktureringen". "Varför?" kvarstår :).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 18 oktober 2007, 22:54:19 PM
Kan ju förtydliga att det jag menade var att Leja kört nämnda tur på 520 efter det att Söne tog över så man har gästspelat även efter "omstruktureringen". "Varför?" kvarstår :).

Åtminstone tidigare har det varit så att Leja har stått för reservfordon för Buss i Västs körningar runt Göteborg. Så där kanske vi har svaret. Ingemar får väl fylla i...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingemar

Nej, vi på Landvetter/Larssons/Söne har stått/står för våra egna reservfordon, även om det var ont om dem på Landvetter tiden...  ;)
Den turen som som Johan B syftar är turen 06.30 från Gråbo på linje 520, som trafikeras av Söne alla skoldagar. Skolfria dagar körs den av Leja touring. Anledningen till detta är att lösa omloppen, skoldagar har vi förstärkningar att fortsätta körningen på, skolfria dagar skulle det bara ha blivit den körningen, och tom hem...
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Walter

Vilken röra för den som inte är insatt i företagen. Inte lätt att hänga med! ???
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!